Škoda Octavia 1,6 TDI Ambition
Aj po 23 000 km v plnej kondícii: Málokedy dostaneme na testovanie auto, ktoré má najazdených viac ako 20 000 kilometrov. Väčšinou sú to len nejaké „drobné" tisíce, sem - tam aj nový model s niekoľkými stovkami kilometrov. V prípade dieselovej Octavie s vybavením Ambition ukazoval tachometer 23 000 km - a v redakcii nás to potešilo. Veď máme príležitosť hodnotiť vozidlo, ktoré je už zabehnuté a teda aj hodnotenie je objektívnejšie.
Prípadné nedostatky (alebo na druhej strane prednosti) sa totiž môžu prejaviť výraznejšie a lepšie vystihujú vplyv používania vozidla bežnými motoristami, ktorí najazdia vyše 20 000 km za dva - tri roky. Na prvý pohľad sa testovaná Octavia nijako nelíšila od tých, ktoré ešte neopustili showroom dílera. Vyzerala teda ako nová, nič v kabíne nevŕzgalo, všetko fungovalo. Mali sme vyhrievané predné sedadlá (za príplatok 211 €), ktorých anatomický tvar dobre obopína telo.
Chválime rozmernú odkladaciu priehradku pred spolujazdcom a ten mal pod sedadlom navyše aj ďalšiu schránku na odkladanie menších predmetov. Samozrejmosťou, ktorá patrí ku značke Škoda už dlhé roky, je obrovský batožinový priestor s objemom 590 litrov, ktorý sa po sklopení zadných sedadiel zväčší na 1 580 litrov.
Multifunkčný kožený volant mal na ľavom ramene ovládanie rádia, na pravom pohodlné ovládanie údajov na informačnom displeji. Priemer volantu však u vodičiek vyvoláva pocit nadmernej mohutnosti. Ovládanie tempomatu sme mali na páčke smeroviek - naša pochvala smeruje k jednoduchosti ovládania tohto užitočného systému. Drobnosťou, ktorá si takisto zaslúži dobrý bod, sú vešiačiky na stĺpikoch B, respektíve výklopné puzdro na okuliare v strope.
Nepáčila sa nám ostrá hrana na obložení dverí - síce v dizajnérskom štýle pána Kabáňa, ale nepraktická, ak ste sa o ňu opreli, respektíve udreli. Medzi drobné nedostatky tejto limuzíny patrí aj mierne vyššia hlučnosť v kabíne, ktorej pôvodcom je dieselový agregát vo vyšších otáčkach. Na druhej strane barometra spokojnosti sú výborné, účinné brzdy a jemná spojka.
Niekomu môže chýbať šiesty prevodový stupeň, počas testovania sme si však overili, že päťka pri dodržiavaní rýchlostných limitov je postačujúca. Aj systém stop&start reaguje pohotovo a spoľahlivo, pri dlhších prestávkach (na červenú) naozaj pomáha šetriť palivo, no ak by niekomu nevyhovoval, dá sa vypnúť. Nenápadný indikátor radenia je vhodnou nápoveďou a počas jazdy ukazuje práve zaradený stupeň manuálnej prevodovky.
Podvozok je v rozpore s naším očakávaním troška tvrdší, stabilita auta pri rýchlom prejazde zákruty je (možno aj preto) veľmi dobrá. Pri testovaní sme však dodržiavali umiernený štýl jazdy, bez zbytočnej akcelerácie; odmenou bol dojazd 900 km na jednu nádrž nafty. Displej nám signalizoval priemernú spotrebu v kombinovanom režime 5,4 litra - ak sme jazdili výlučne po okresných cestách, dosiahli sme spotrebu 4,9 litra a keď sme zvolili vyslovene ekonomický štýl jazdy rýchlosťou 90 km/h, priblížili sme sa v spotrebe k hranici štyroch litrov. Pri stabilnej rýchlosti 100 km/h so zapnutým tempomatom sme mali spotrebu na rovine 4,4 litra, na diaľnici 5,6 litra.
Len päť stupňov manuálnej prevodovky sa ukazuje ako slabina Octavie 1,6 TDI. Taktiež cena je v porovnaní so silnou konkurenciou pomerne vysoká. Všimli sme si, že medzi jednotlivými rýchlostnými stupňami sú veľké skoky, a tak manuálna prevodovka neumožňuje využiť potenciál, ktorý turbodieselový motor ponúka v nízkych otáčkach. Efektivita motora sa zbytočne stráca a na dynamický spôsob jazdy radšej veľmi nepomýšľajte.
Ale úspornosť tejto verzii Octavie nemožno uprieť, čo môže zohrávať - v spojení s objemom kufra - významnú úlohu pri rozhodovaní potenciálneho zákazníka. V bežnom režime má totiž dostatok ťažnej sily.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Škoda Octavia 1,6 TDI
Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/k) 77/105
Krútiaci moment (Nm) 250
Max. rýchlosť (km/h) 194
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,8
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 3,8
(Skutočná spotreba pri teste 5,4)
Cena testovanej verzie 22 100 €
Najlacnejšia verzia 15 430 €
+ Výrazné plusy
Tradične veľký batožinový priestor
Veľká priehradka pred spolujazdcom
Výborné brzdy, mäkká spojka
- Najväčšie mínusy
Vyššia cena, motor sa prejavuje hlučnejšie
Pre ženské ruky je volant mohutný