Peugeot 308 1,6 e-HDI Allure
Hra farieb vás privíta hneď po naštartovaní: Elegantná karoséria druhej generácie má rozhodne príťažlivé proporcie a na prvý pohľad priťahuje oči diváka. Krása je predovšetkým v detailoch. Úplne nové diódové predné svetlomety (za príplatok) sú tým najlepším tromfom na získanie zákazníka, ale rovnako sú príťažlivé i zadné svetlá, ktoré hlboko zasahujú do blatníkov. Navyše je tu prevratný interiér nazvaný i-Cockpit.
Peugeot 308 nás jednoznačne zaujal už pri prvom vizuálnom kontakte. A záujem pretrvával aj po otvorení vozidla prostredníctvom dotykového odomykania - stačí uchopiť kľučku dverí. Rovnako zamykanie auta je dotykové, čo je veľmi pohodlné, pričom diaľkové ovládanie môžete mať odložené kdekoľvek pri sebe. Štartuje sa tlačidlom a na prístrojovom paneli, ktorý je mierne natočený k vodičovi, sa po jeho stlačení okamžite odohrá efektná farebná show. Červené ručičky vám zamávajú na privítanie, biele číslice dopĺňajú zelené ikonky - skrátka: víta vás nádherná hra farieb...
Palubná doska nie je „preplácaná" množstvom tlačidiel, všetky potrebné sú v dosahu vodiča. Otáčkomer a rýchlomer sú mierne vyvýšené, takže sú dobre viditeľné a ich čitateľnosť je perfektná. Zaujímavosťou je, že ručička otáčkomera má opačný chod - proti smeru hodinových ručičiek. Azda len vypínanie systému stop&start by sme umiestnili po pravej ruke vodiča a neschovávali tlačidlo pod volant. Hoci tí, ktorí chcú ušetriť palivo, ho nebudú používať, ale naopak - využijú systém najmä pri dlhšom zastavení na červenú.
Na predných dverách nás zaujalo držadlo, ktoré je veľmi dobre riešené, keďže sa dá uchopiť intuitívne, ak potrebujete zatvoriť dvere. Kým vpredu je dostatok miesta, na zadných sedadlách majú pasažieri len obmedzený priestor a cez vysoký prah sa im ťažšie vystupuje z auta. Satisfakciou je základný objem batožinového priestoru 420 litrov, čo je v segmente kompaktných hatchbackov nadpriemerný údaj; rovnako poteší 1 228 litrov po sklopení zadných operadiel.
V kabíne si zaslúži pochvalu predovšetkým nádherne vytvarovaný volant s veľmi malým priemerom, ktorý sa výborne (úplne prirodzene) drží; na svojich ramenách má tlačidlá na ovládanie rádia. Chválime tiež veľkú priehradku pred spolujazdcom a priestor vo dverách, kam odložíte aj väčšie fľaše. Príťažlivý je dizajn panelu medzi prednými sedadlami so štartovacím tlačidlom, kde je tiež elektronická parkovacia brzda. Svetlý interiér je efektný, ale ľahko ho môžete zašpiniť. No táto výhrada je na zváženie - nám sa takéto riešenie v aute s čiernym lakom páčilo.
Krásne predné sedadlá sú vyhrievané, s masážnou funkciou a šofér si môže svoje nastaviť elektricky. K dispozícii sú dve pamäte nastavenia. Sedadlá sú anatomicky tvarované, pohodlné a dajú sa výškovo i pozdĺžne nastavovať v extrémne veľkom rozsahu. Pod panoramatickou sklenou strechou - po celej dĺžke kabíny - je posuvná clona, ovládaná elektricky, ktorá filtruje až 95 % vonkajšieho svetla...
Bodové osvetlenie v strope svieti naozaj výrazne, pritom ale nijako neruší šoféra, respektíve spolujazdca vpredu. Výsostne praktickou záležitosťou je v noci osvetlený priestor pri dverách. Pravý predný stĺpik v kombinácii s vonkajším zrkadlom však prekážajú šoférovi, ktorému zhoršujú výhľad šikmo vpravo, takže na križovatke musí byť dvojnásobne obozretný.
Hoci radiaca páka 6° prevodovky je z hľadiska dizajnu pekne tvarovaná a dobre sa s ňou pracuje, radenie prevodových stupňov bolo v testovanom aute nečakane tvrdé. Tempomat sa ovláda na tradičnom satelite pod volantom, jeho aktivácia je jednoduchá a s ním spolupracuje systém, ktorý udržiava bezpečnú vzdialenosť za vozidlom vpredu. Ak sa k nemu pri aktivovanom tempomate priblíži naše auto viac, než je bezpečná vzdialenosť, elektronika ho pribrzdí.
Cúvacia kamera a zvukové senzory pomáhajú šoférovi pri cúvaní, pričom na dostatočne veľkom, dotykovo ovládanom, monitore s uhlopriečkou 9,7 palca - orientovanom smerom k vodičovi - je okrem farebného obrazu aj sieť vodiacich línií. Funkcia MultiApps uľahčuje používanie infosystému, keďže na obrazovke sa súčasne zobrazujú podstatné informácie 4 aplikácií vrátane údajov o spotrebe a dojazde.
Dôležité funkcie, ako adaptívny tempomat, systém upozornenia na nebezpečenstvo kolízie a systém núdzového brzdenia sú združené s radarom, inštalovaným v spodnej prednej mriežke pred chladičom. Adaptívny tempomat automaticky pribrzdí vaše auto, ak idete za vozidlom, ktoré je pomalšie, ako vy. Ak je rozdiel rýchlosti medzi vaším vozidlom a tým pred vami príliš veľký, systém upozornenia na nebezpečenstvo kolízie vám navrhne, aby ste pribrzdili a upravili vzdialenosť medzi vozidlami. Pokiaľ to neurobíte a malo by dôjsť k zrážke, systém núdzového brzdenia zníži rýchlosť až o 20 km/h, aby sa predišlo havárii alebo sa zmenšili jej následky. Tieto funkcie však neznamenajú, že nemusíte venovať pozornosť premávke.
Systém snímania mŕtveho uhla vás upozorní rozsvietením diódy v spätnom zrkadle na prítomnosť iného vozidla vo vedľajšom pruhu. Nový Peugeot 308 vo výbave Allure má elektrickú parkovaciu brzdu, ktorá ho po vypnutí motora automaticky zabrzdí a odbrzdí ho ihneď pri rozjazde. Funkcia Hill Assist uľahčuje rozjazd v kopci; táto nová technológia približne na 2 sekundy znehybní vozidlo, aby ste mali čas presunúť nohu z brzdového pedálu na plynový. Indikátor radenia rýchlostí pomôže najmä tým, ktorí chcú šetriť palivo.
Vysoký komfort jazdy, ktorý sme vnímali od prvých kilometrov, uspokojí rodinne i športovo založených motoristov. Výborne vyladený podvozok a anatomické sedadlá poskytujú výbornú oporu v zákrutách i dostatočnú smerovú stabilitu pri vysokých rýchlostiach. V zákrute má Peugeot 308 Allure minimálne sklony k nedotáčavosti, poslušne reaguje na otočenie volantu a na nerovnostiach takmer neposkakuje.
Brzdy majú veľmi ostrý nástup, takže pred semaforom odporúčame sledovať aj vzadu nalepené auto nedočkavca. Tvrdé radenie prevodových stupňov, ktoré uvádzame medzi mínusmi, môže byť len výnimkou, vzťahujúcou sa na testované auto.
Čo sa týka spotreby, výrobca udáva nadmieru optimistický priemer 3,7 litra na 100 km. Ten sa dá dosiahnuť pri ustálenej rýchlosti okolo 100 km/h. Keď sme si dali záležať, na rovine a so zapnutým tempomatom sme mali pri tejto rýchlosti priebežnú spotrebu 3,5 litra. Avšak na diaľnici, pri obligátnej 130-ke, ukázal displej 5,3 litra. V kombinovanom režime, pri vonkajšej teplote okolo nuly, sme mali priemernú spotrebu 5,9 litra a dojazd 700 kilometrov na jednu nádrž paliva. V letných mesiacoch sa dajú tieto údaje mierne vylepšiť.
Platforma EMP2 a technika laserového zvárania znamená v súčte citeľné zníženie hmotnosti novej 308-ky, čo takisto prispelo k celkovému zníženiu spotreby. Pri vývoji sa nešetrilo vysokopevnostnou oceľou a kompozitnými materiálmi, čo sa prejavilo na úbytku 70 kilogramov. Ďalšie úspory kilogramov priniesla optimalizácia väčšiny dielcov karosérie a interiéru. Po celkovom znížení hmotnosti auta o 140 kg v porovnaní s predchádzajúcou verziou sa nová 308-ka zbavila nadbytočných kilogramov na všetkých úrovniach: má väčšiu kompaktnosť, lepšiu aerodynamiku a využíva materiály s menšou hmotnosťou.
Jazdu s najdrahšou verziou Peugeotu 308 sme si počas testovania jednoznačne vychutnávali. Môžeme potvrdiť, že Francúzom sa podaril v podobe tohto auta husársky kúsok a návrat medzi favoritov v nižšej strednej triede. Peugeot 308 druhej generácie sa nie náhodou pýši v niekoľkých štátoch (vrátane Slovenska) triumfom v súťaži Auto roka 2014; získal ho napríklad vo Francúzsku, Chorvátsku a Švajčiarsku. Patrí do kategórie hravých áut, v ktorých dominuje príjemná atmosféra. V spojení s modernými technológiami i vyspelou grafikou je v súčasnosti významným fenoménom v segmente C.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Peugeot 308 1,6 e-HDI
Objem motora (cm3) 1 560
Výkon (kW/k) 85/115
Krútiaci moment (Nm) 270
Max. rýchlosť (km/h) 196
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 3,7
(Skutočná spotreba pri teste 5,9)
Cena testovanej verzie 12 890 €
Najlacnejšia verzia 20 590 €
+ Výrazné plusy
Dizajn karosérie aj interiéru
Pohodlné, anatomicky tvarované sedadlá
Základný objem kufra 420 litrov
- Najväčšie mínusy
Mohutný pravý stĺpik zhoršuje šikmý výhľad
Tvrdé radenie prevodových stupňov