Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Rally  »  Národné šampionáty  »  Slovensko

Sipox Holding Rallye Tatry 1999 – Rozhodnutie o titule

Thursday, 02. 03. 2017 - 19:31, Vladimír Bánoci   

Sipox Holding Rallye Tatry 1999 – Rozhodnutie o titule

Dátum konania: 17.-18.9.1999
Štatút súťaže: majstrovstvá SR - koef.4, majstrovstvá Európy - koef. 2
Dĺžka trate: 524,19 km
Počet rýchlostných skúšok: 21
Dĺžka rýchlostnych skušok: 206,1 km
Charakter rýchlostných skúšok: asfalt, šotolina
Počet štartujúcich posádok: 31
Počet klasifikovaných v cieli: 17
Počasie: sucho, slnečno

Tibor Szabosi;chovanec-17.jpg

Po minuloročnej pauze, zapríčinenej nedostatkom financií, sa v Poprade opäť uskutočnilo ME, tentoraz pričinením dobrej diplomacie SAMŠu vo FIA. Toto mimoriadne obnovenie príležitosti bolo organizátormi dobre pochopené a celé svoje úsilie venovali dnes tomu najdôležitejšiemu - zabezpečeniu finančných zdrojov. To sa im aj podarilo, firma SIPOX HOLDING by mala byť zárukou aj pre ďalšie ročníky. V ďalších veciach však organizátori pôsobili trochu zaspato. Voľba trate s prispôsobením sa novým predpisom o servisných zónach skomplikovala život jazdcom, keď po šotolinovej RS sa nemohol nastavovať podvozok do ďalších asfaltových RS. Ospravedlnením snáď môže byť len to, že v Tatrách zvoliť dobrú trať s rešpektovaním všetkých ochranárskych opatrení (TANAP, Slovenský raj, ... ) je takmer nemožné.

Na štart 525 km trati s 21 RS o dlžke 206 km sa na popradskom námestí v pešej zóne postavilo 31 posádok. Aj keď sa v tomto smere organizátori veľmi snažili a oslovili niekoľko špičkových jazdcov, ich finančné podmienky splniť nemohli. Snáď by sa v budúcnosti mali obrátiť aj na iné možnosti.

Tibor Szabosi;haberman-4-5.jpg

Na štart súťaže sa dostavili všetci, ktorí mali ešte záujem o body do slovenského šampionátu. Chovanec po smole v Dobšinej a Levoči nemohol chýbať, Suško taktiež nie. Medzi divákmi sa objavil len Gargulák, ktorý si v Poprade plnil komerčné povinnosti voči štedrému slovenskému sponzorovi - Slovnaft! Habermanov tím sa rozlúčil so Szeleckého WRC a vsadil tiež na Ford, síce len A-čko, no perfektne pripravené. Kedže v hale hotela Satel sa pohyboval český relymág p.Vaškuj, dalo sa vytušiť o aký Ford sa jedná.

Prekvapenému Habermanovi určite na psychickej pohode nepridalo ani to, že v priebehu rely bol spytovaný policajtami na pôvod vozidla. Ale to sú veci, ktoré bohužiaľ zatiaľ do veľkého pretekania patria.

Tibor Szabosi;mrozek-1.jpg

Súťaž sa začala v piatok poobede diváckou mestskou skúškou. Vyhral ju Suško pred Chovancom ( -2 s ) a Habermanom ( -3 s ) . Potom už nasledovalo najrýchlejšie N-ko, tentoraz v rukách Drotára. Jeho úvodné prejazdy dokazovali, že Igor nepatrí do starého železa a že jeho Mitsubishi konečne začalo fungovať. Už od druhej RS začal Chovanec jazdiť najrýchlejšie časy, no Suško bol stále na dostrel (-1.3, -2.3, -3.1,-1.5). Drotár zase zajazdil v druhej RS rovnaký čas s Habermanom a v tretej ho poráža. Príčinou je prasknuté zavesenie zadného pravého kolesa. Na prekvapenie taliansky tím nemal náhradné a tak Haberman odstupuje medzi prvými. Ťažko je absolvovať Rallye Tatry so špeciálne asfaltovo nastaveným autom. Bola to škoda, lebo Habermanovi sa zdalo, že aj keď to nie je WRC ale len obyčajné A-čko, išlo lepšie a sedelo lepšie ako WRC.

Tibor Szabosi;drotar-8.jpg

Na záver prvého dňa Transpetroláci zavelili k útoku. Dve asfaltové RS v Suškovom rodnom kraji sa išli za tmy. Na prvej 5,6 km dáva Chovancovi 8.3 s a na druhej 16,7 km až 26.1 s! Chovanec bol síce prekvapený, ale jeho cieľom bolo v každom prípade dôjsť do cieľa, čo mu zabezpečovalo titul. Suverénne tretí bol Drotár, sťažujúci si v nočnom servise na vädnúci výkon motora, ale hlavne na stratu motivácie. Na prvých dvoch N-ko nemalo a od štvrtého a piateho, srdnato bojujúcich ( Mrozek, Štefuca ) mal už veľký náskok. Po týchto N-kách sa tuho bojovalo v F2. Veľmi dobre začal Krupko, ale v 5. RS stratil a v poslednej RS dňa odstúpil. Rádovi ostala otvorená cesta k titulu v F2, hoci na neho nepríjemne dobiedzal jeho kolega Veszprémi. Po dvoch RS odpadol Béreš, tentoraz na spojku, a tak v prvej desiatke sa objavili okrem vyššie spomínaných dobre idúci Roth, Tokár a Mužinský. Na druhej RS sa dobrým časom prezentoval aj Gavlák.

Trať druhého dňa zaviedla posádky na severovýchod od Popradu, čiastočne aj do tradičnej lokality kežmarsko-levočských vojenských lesov. Dlhé asfaltové rýchlostky s množstvom hlbokých dier, ktoré sa pri rýchlom prejazde nedali obísť, boli predzvesťou defektovej rulety. K tomu ešte zavedená jedna veľmi pekná, no krátka šotolinová RS, po ktorej sa mohli v servise vymeniť len kolesá, dala všetkým tímom ťažkú otázku z taktiky pri rely.

Tibor Szabosi;kundis-2-1.jpg

Chovanec nasadil svoje tempo ovplyvnené aj veľmi krátkym tréningom, ktoré ho malo za každú cenu doviesť do cieľa. Suško, vedomý si svojho náskoku z prvého dňa 26 s tiež vsádzal na istotu v úsilí vyhnúť sa hlavne defektom. Toto úvodné oťukávanie vydržalo len 3 RS, keď v 12. RS dostáva Suško defekt ( -18 s ), a závodiť sa mohlo začať odznova. Na najdlhšej RS Závada-Ihľany ( 23 km ) v druhom prejazde ( v prvom si vraj Standa kontroloval rozpis ) dáva Chovanec Suškovi 30 s. Týmto tempom pokračuje až do 19. RS, keď už má dostatočný náskok. Posledné dve RS znovu patria Suškovi, no po celkovom sčítaní vyhráva jubilejný 30. ročník Rallye Tatry Chovanec pred Suškom ( -1.10.7 min) , a stáva sa aj absolútnym víťazom M-SR.

Teoretické predpoklady z úvodu sezóny sa nakoniec potvrdili. Bolo ale veľmi sympatické od tímu Transpetrol a posádky Suško-Horniaček, že až do konca bojovali s handicapom menšej vyjazdenosti na A-čkach, boli počas celej sezóny dôstojným súperom Chovancovi.

Ale nezávodilo sa len na špici. V skupine N suverénne viedol Drotár až do RS 13. Po nej vypovedal poslušnosť motor a napriek snahe a rôznym zásahom do elektroniky došlo auto len na štart nasledujúcej RS 14. Bolo to pre Igora veľké sklamanie, aspoň jeden dobrý výsledok v sezóne si určite zaslúžil. Príčina sa zistila až neskôr - úplná banalita - desať centimetrová hadička v nádrži nevydržala a tak čerpadlo nemalo čo tlačiť do motora!

Tibor Szabosi;kundis-1.jpg

Na záver sezóny sa rozjazdil aj Štefuca. Druhé miesto v skupine a štvrté absolútne bolo pre neho veľkou motiváciou, ktorá nelogicky skončila na RS 12 rozbitým Fordom. Ale aj to k rely patrí a čím skôr si začínajúci pretekár všetko skúsi, tým skôr vyzreje. Nebývalá šanca, možno len na Slovensku ( pri malej účasti jazdcov ) sa odrazu objavila pred Mrozekom, ktorý ju nepustil a hoci s veľkou stratou ( -18.21.2 min ) došiel na treťom mieste absolútne a prvom v skupine N.

V F2 hrali prím netypicky vozidlá triedy N3. Roth zvádzal súboje s Mužinským a Radó s A mal čo robiť, aby si víťazstvom potvrdil aj titul v tejto prestížnej skupine.

V Tatrách sa teda rozhodlo o všetkých dôležitých tituloch. Vydarený 30. ročník sa ale nevyhol niekoľkým prešľapom - na poslednú chvíľu, keď už prichádzali vozidlá, sa zriaďovala ČK pred servisnou zónou v noci pri Dobšinskej ľadovej jaskyni, vjazd civilných vozov do RS 4 pred posledným štartujúcim, dlho zle postavené tabule pred ČK. Snáď by prispel aj aktuálnejší komentár na štarte súťaže, kde síce obidvom komentátorom nemožno uprieť odbornosť, ale množstvo aktuálnych informácií chýbalo ( Drotára sa pýtali, ako sa cíti pred prvou súťažou v sezóne! ). Rely a jej organizácia je mimoriadne náročnou úlohou a tá chybička sa vždy nájde. Treba len dúfať, že usporiadatelia nezaspali na vavrínoch a v budúcom ročníku sa vyvarujú aj niektorých chýb, snáď by pomohla aj nejaká nová krv medzi ostrieľanými a skúsenými usporiadateľmi.

Tibor Szabosi;susko-12-1.jpg

KONEČNÉ PORADIE

1. Stanislav Chovanec - Karel Holáň CZ Matador Rally Team Ford Escort Cosworth A8 2:01:36,5 hod
2. Igor Suško - Emil Horniaček SK/PL AMK Transpetrol Senica Toyota Celica GT4 A8 +1:10,7 min.
3. Adrian Mrozek - Martin Vnuk SK IMG Motorsport Tuning Ford Escort Cosworth N4 +18:21,2 min.
4. István Radó - Arpád Takács H Radó Rallye Team Honda Civic 1,6 VTI A7 +21:03,4 min.
5. Jaroslav Mušinský - Tomáš Plachý CZ Auto Rally Klub Horní L¡deč Seat Ibiza 2,0 GTI N3 +22:15,2 min.
6. Barna Veszprémi - Béla Gáspar H Veszprémi Rallye Team Peugeot 205 GTI A7 +22:43,9 min.
7. Roman Toviš - Róbert Muller SK D.O.T. Rallye Team Seat Ibiza N3 +25:02,9 min.
8. Vladim¡r Barvik - Radovan Švec SK AK Myron Škoda Favorit N1 +27:17,3 min.
9. Jiří Michálek - Luděk Kocman CZ Therma CZ racing Brno Toyota Celica 4WD N4 +27:19,6 min.
10.Ján Marcinko - Július Hermanovský SK Rallye Klub Komárno Peugeot 205 GTI N3 +28:04,7 min.

Fotogaléria Sipox Holding Rallye Tatry 1999

Rallye Spiš-Gemer 1999
Fotogaléria Rallye Spiš-Gemer 1999

Rallye Gemer-Spiš 1999
Fotogaléria Rallye Gemer-Spiš 1999

Rallye Transpetrol Senica 1999 - konfrontácia slovenských jazdcov so zahraničím
Fotogaléria Rallye Transpetrol Senica 1999

Rallye Košice 1999 na jedničku
Fotogaléria Rallye Košice 1999

Rallye Prešov 1999 - stále vzostupný trend
Fotogaléria Rallye Prešov 1999 

Tauris Rallye Revúca 1999 - nepresvedčivý debut
Fotogaléria Tauris Rallye Revúca 1999

Rok 1999 bol v znamení súboja Chovanca so Suškom



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri