Silk Way Rally 2011: Je možné poraziť Kamazy?
V kategórii kamiónov sa schyľuje k veľkému súboju. Za najväčšieho favorita je opäť pasovaný továrenský tím Kamaz. Hneď sedem posádok modrých kamiónov sa bude týždeň preháňať Ruskom a hoci v ich radoch po dlhých rokoch chýba „Cár" Vladimír Čagin, kvalita rozhodne neutrpela. Vlaňajší víťaz Eduard Nikolajev sa môže spoľahnúť na podporu najmä Firdausa Kabirova a Ajrata Mardejeva. Okrem tmavomodrých vozov tímu Master štartuje opäť aj špeciál vo farbách Astany, s motorom Cummins.
O tom že zdanlivo nezdolateľné hradby Kamazu nie sú až také pevné, presvedčil tento rok na Dakare Aleš Loprais. Do Ruska nejde s ambíciami o nič menšími. Okrem bojov o predné priečky však má ešte jednu úlohu - testovať novučičký špeciál Tatra. Po prvý raz sa na štarte svetovej rally objaví Tatra „s nosom" modelového radu Jamal. Samozrejme ide len o názov, s bežným pracovným Jamalom Lopraisov nový stroj spája len (veľmi) vzdialená vizuálna podobnosť. Lopraisovci idú do súťaže s dvoma vozmi, do druhého si za volant sadne nováčik Tomáš Vrátný. Okrem zbierania skúseností bude jeho poslaním aj pomoc tímovej jednotke priamo na trati.
Celkom nové trucky posiela na súťaž aj ďalší český tím, KM Racing združený okolo Martina Macíka. Dva nové Liazy dostali nových pilotov, do jedného sa posadí Jaroslav Valtr, do druhého poľská posila Józef Cabala. Obaja sa môžu spoľahnúť na skúsených členov svojich posádok, u Valtra bude v kabíne sedieť konštruktér a tímový šéf v jednej osobe Martin Macík, Cabalu bude navigovať český dakarský nestor Josef Kalina. Nový, resp. kompletne prestavaný kamión vznikol aj v bruntálskych dielňach Czech Dakar Team-u. Marek Spáčil bude mať k dispozícii Tatru vybavenú novým motorom, o jeho ladenie sa postaral tím Buggyra, známy mnohými úspechmi z okruhových pretekov ťahačov. Ešte jeden český kamión možno nájsť v štartovej listine a to Tatru Václava Svobodu. Takisto ide o celkom nový truck, v Rusku absolvuje svoj prvý a to mimoriadne náročný ostrý test.
Vítaným spestrením a zdramatizovaním súboja titanov je návrat Hansa Staceyho. Víťaza Dakaru 2007 sa do sveta diaľkových rally uviedol jeho strýko Jan de Rooy v roku 2004, teraz sa Stacey do rodinného tímu vracia. Spolu s Josephom Aduom budú mútiť vodu v kabíne vozov Iveco Trakker. Najpočetnejšou značkou na štarte je MAN, vpredu by malo byť vidieť najmä jazdcov tímu Veka. Franz Echter sa už minulý rok ukázal v tom najlepšom svetle, teraz s novým vozom a s podporou kolegov Petera Versluisa a Pascala de Baara môže byť ešte rýchlejší. S MANom štartuje aj Matthias Behringer, ktorý robí rýchlu asistenciu pre Matthiasa Kahleho s buggy. Ani servisné úlohy (ktorých zas nemá tak veľa) ho zvyčajne nebrzdia v rozlete a v boji a slušný výsledok.
Wuf a Edwin van Ginkelovci pracujú na stavbe celkom nového kamiónu Ginaf, na Silk Way vyrážajú ešte so starými modelmi. V ňom sú však inštalované nové riešenia, ktoré majú byť základom nového špeciálu. Väčšina truckov štartuje v roli servisných vozidiel, niektorí však majú vysoké ambície. Johan Elfrink s agilným Mercedesom Axor už mnohokrát pohrozil silnejším súperom, Miklós Kovács zas so svojou Scaniou v roku 2010 vyhral púštnu Africa Eco Race a Jakov Mechtijev s MANom predstavoval donedávna jedinú domácu konkurenciu pre Kamaz. Tento rok sa v Rusku začali pravidelne objavovať aj nové vozy MAZ 5309, dva sa na SWR 2011 budú snažiť napraviť rozpačité vlaňajšie vystúpenie.
Silk Way Rally 2011 štartuje 10. júla v Moskve a končí po siedmich etapách 16. júla v Soči, mieste konania Zimných olympijských hier 2014.