Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

SEAT Leon ST 1,4 TGI

Sunday, 03. 05. 2015 - 12:40, Ivan Václavík   

SEAT Leon ST 1,4 TGI

So zemným plynom nám jazda pekne voňala: Nový SEAT Leon ST s označením TGI jazdí na stlačený zemný plyn (CNG) a dosahuje výnimočne nízku spotrebu, čo sa odráža v malých prevádzkových nákladoch. Navyše disponuje plnohodnotnou palivovou nádržou na benzín, ktorá je spolu s 15 kg nádržou na CNG (Compressed Natural Gas) zárukou veľkorysej mobility s dojazdom aj vyše 1 000 kilometrov.

Celý článok si prečítajte tu.

leon-st-cng-152g.jpg

Najskôr však nahliadnime do interiéru, ktorý je približne zhodný s tým, ktorý sme mali v čase predvianočného testovania v rovnakom kombi Leon s dieselovým motorom 1,6 TDI. V anatomicky tvarovaných, výškovo nastaviteľných predných sedadlách sme sa cítili výborne a dobrý pocit sme mali aj z mäkkého obloženia prístrojovej dosky. Takisto chválime veľkú priehradku pred spolujazdcom.

leon-st-cng-153g.jpg

Na monitore v strede prístrojovej dosky má Leon ST obsiahle menu s ovládaním rádia, telefónu a tamtiež sú zoradené aj všetky dôležité údaje okolo spotreby, dojazdu a podobne. Vďaka tenkým stĺpikom a veľkým oknám poteší Leon vodiča vynikajúcim výhľadom dopredu i do strán.

leon-st-cng-155g.jpg

Kým v najkrajšom kombi vo svojej triede - ako ho častuje slovenský importér - je vo verzii na tradičné palivo kufor so základným objemom 587 litrov (po sklopení zadných operadiel až 1 470 litrov), vo verzii CNG zaberá tradičné miesto pre rezervné koleso nádrž na zemný plyn. Takže objem kufra je len 275 litrov; avšak po sklopení zadných operadiel vznikne rovná plocha a na ňu sa vojde bez problémov bicykel aj bez demontáže predného kolesa i s objemnou batožinou.

leon-st-cng-157g.jpg

Na trojramennom, vhodne tvarovanom volante je vľavo ovládanie rádia a telefónu, na pravom ramene sa nachádzajú ovládače informačného systému, ktorý sa dá rolovať v oboch smeroch. Pod páčkou smeroviek je menšia páčka na ovládanie tempomatu.
So 6° manuálnou prevodovkou je radenie rýchlostných stupňov veľmi presné, auto má výborné brzdy, ktoré reagujú dostatočne silno a tiež signalizáciu neúmyselného opustenia jazdeného pruhu Lane assist.

leon-st-cng-161g.jpg

O zaradenom rýchlostnom stupni informuje malá číslica na displeji pred vodičom, pri ktorej sa rozsvecuje šípka indikátora radenia. Vypínateľný systém stop&start reaguje ihneď po stlačení pedálu spojky. Dobrým pomocníkom je asistent rozjazdu do kopca a v prvých jarných horúčavách (25 stupňov Celzia) sa osvedčila duálna klimatizácia.

leon-st-cng-160g.jpg

Po naštartovaní benzínového motora sa automaticky aktivuje prísun zemného plynu (CNG). Hoci informačný displej uvádza dojazd iba 300 km, netreba sa znervózňovať, lebo plná nádrž benzínu vydrží ďalších 700 km. Pri vyslovene úspornej jazde môže byť celkový dojazd aj vyše 1 100 km. V priebehu testu španielskeho kombi sme postupne objavovali viaceré prednosti Leona ST: dobre sedí v zákrutách, účinné brzdy reagujú pohotovo, radenie rýchlostných stupňov je presné, pričom krátku radiacu páku má vodič intuitívne po ruke. No predovšetkým nás zaujalo, že príjemne naladený podvozok nadovšetko dobre tlmí nerovnosti vozovky a keďže motor sa prejavuje takmer nepočuteľne, jazda bola aj na dlhej trase maximálne komfortná. Zákruty sme absolvovali aj pri razantnej jazde bezpečne, pochvaľujúc dobré držanie zvolenej stopy. Výborné dojmy dvojčlennej posádky podčiarkla vynikajúca zotrvačnosť vozidla, takže plní nadšenia sme si testovanie doslova vychutnávali.

leon-st-cng-154g.jpg

Testovaný Leon ST vo verzii TGI sa vyznačoval veľmi dobrými parametrami; čiže, kto sa dokáže krotiť a využíva pri jazde zotrvačnosť vozidla, pre toho je odmenou skutočne nízka spotreba a veľký dojazd na jedno natankovanie. Pri jazde na CNG sme spotrebovali v kombinovanom režime len 3,6 kg zemného plynu na 100 kilometrov. To zodpovedá spotrebe približne 3,2 litra benzínu. S aktivovaným tempomatom nám displej ukázal pri rýchlosti 100 km/h priebežnú spotrebu len 2,9 kg a na diaľnici pri 130 km/h iba 3,9 kg. So zemným plynom nám teda jazda voňala - obrazne povedané ako jarný orgován.

leon-st-cng-158g.jpg

Ticho v kabíne, zotrvačnosť, výborne tlmený podvozok, presné radenie rýchlostných stupňov - čo viac si môže želať maškrtný motorista. Pri jazde na CNG má Leon ST o poznanie slabšiu akceleráciu ako s benzínovým pohonom. V oboch prípadoch má však motor veľmi tichý chod a na voľnobehu ani neviete, že beží. Pri rozjazde na zemný plyn musíte troška zvýšiť otáčky, aby ste prebudili dynamiku agregátu. Keď miniete CNG, tubomotor automaticky začne spaľovať benzín a motor reaguje aj pod hranicou 1 500 otáčok.

Celý článok si prečítajte tu.

leon-st-cng-164g.jpg

Pri predbiehaní neváhajte zvýšiť otáčky motora až k hranici 5 000. Môžeme však predpokladať, že väčšina majiteľov verzie CNG bude častejšie jazdiť na zemný plyn - veď kvôli nemu si práve takýto automobil kúpi. Aj v mestskej premávke udržíte spotrebu CNG pod hranicou 6 kg plynu na 100 km.

leon-st-cng-159g.jpg

Pri jazde na benzín sme dosiahli priemernú spotrebu 5,3 litra na sto kilometrov, dokonca sa nám podarilo krátkodobo ju znížiť až na 5,1 litra. Pri fixovanej rýchlosti 100 km/h bola priebežná spotreba 4,7 l benzínu, na diaľnici pri 130 km/h stúpla na 5,7 litra. Pohon na zemný plyn jednoznačne odporúčame ako dobrú alternatívu k benzínovým a naftovým automobilom. Testovaná verzia CNG je atraktívna po všetkých stránkach vrátane športovo ladeného dizajnu.

leon-st-cng-156g.jpg

Technické údaje výrobcu auta
SEAT Leon ST 1,4 TGI

Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/k) 81/110
Krútiaci moment (Nm) 200
Max. rýchlosť (km/h) 194
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,0
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,4
(Skutočná spotreba pri teste 5,3)

Cena testovanej verzie 17 080 €
Najlacnejšia verzia 13 290 €

+ Výrazné plusy
Príjemne naladený podvozok, výborné brzdy
Tichý chod motora, veľká zotrvačnosť
Nízka spotreba CNG i benzínu
- Najväčšie mínusy
Menší základný objem batožinového priestoru
Len súprava na opravu defektu

 



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri