Peugeot 108 1,2 TOP
Nedajte sa oklamať malým kufrom: Výrobca sľubuje priemernú spotrebu tohto malého auta len 4,3 litra na 100 km, niektorí kolegovia deklarujú vo svojich testoch konzumáciu vyše sedem litrov, nám ukázal displej reálnu priemernú spotrebu v kombinovanom režime rovných sedem litrov. Avšak pri rýchlosti 100 km/h sme udržali priebežnú spotrebu tesne nad 5 litrami (displej ukazoval 5,4) a na diaľnici pri rýchlosti 130 km/h celkom prijateľných 6,6 litra benzínu.
Pravda, pri využívaní maximálnej povolenej rýchlosti na diaľnici bol v kabíne silný hluk, no Peugeot 108 s dĺžkou 3,5 metra je prioritne určený do mestskej premávky a tam sa trojvalcový motor neprejavoval nadmieru hlučne. Navyše sme s potešením využívali výbornú akceleráciu a dynamickým rozjazdom na zelenú sme určite prekvapili nejedného vodiča.
Tri valce v malom motore i päť rýchlostných stupňov je postačujúcich, 108-ka výborne drží stopu aj pri rýchlom prejazde zákruty, brzdy reagujú dostatočne účinne a dobre hodnotíme zostavu prevodov pre svižnú jazdu v meste. Hoci v aute nechýba indikátor radenia rýchlostných stupňov, viac sme sa spoliehali na charakteristický zvuk motora. Ten sa štartuje tlačidlom, čo je ďalší moderný prvok v tomto „ľudovom" aute. Mimochodom, vstup do auta je tzv. bezkľúčový.
Na volante sú tlačidlá na ovládanie rádia a telefónu, nechýba automatická klimatizácia. Ku komfortu vybavenia verzie TOP patria vyhrievané predné sedadlá, tmavo tónované zadné sklá a zhrňovacia textilná strecha. Čerešničkou na torte je veľký, dotykový farebný monitor, kam sa premieta pri cúvaní obraz zo zadnej kamery. Nedajte sa oklamať naoko malým objemom batožinového priestoru pri základnom usporiadaní interiéru (190 litrov); ten sa dá zväčšiť sklopením zadných operadiel na 780 litrov.
Aby sme si overili možnosti cestovania 3-člennej posádky na dlhšie trasy, naložili sme dva letecké kufre (na štvrté sedadlo) a jeden dvojnásobne veľký do batožinového priestoru. Bez problémov sme absolvovali (traja dospelí) 200 kilometrov a po 150 minútach sme si potvrdili veľkú univerzálnosť francúzskeho drobčeka, vyrábaného v českom Kolíne.
Po tejto skúške sme skonštatovali, že agregát má pomerne zaujímavý, pre tri valce typický nadšený zvuk. Ak pridáte viac otáčok, motor s točivým momentom 116 Nm vám predvedie naozaj razantnú dynamiku.
Dojazd 400 kilometrov na jednu plnú nádrž pri maximálnom využívaní rýchlostných limitov nás oprávňuje udeliť Peugeotu 108 vizitku všestranne užitočného vozidla na každý deň. Určite to nie je nevýrazné, všedné auto, ktoré zapadne do davu. Hoci z kolínskeho tria Citroën C1, Toyota Aygo, Peugeot 108 má posledne menovaný z hľadiska dizajnu najkonzervatívnejšiu karosériu.
Technické údaje výrobcu auta
Peugeot 108 1,2 PureTech
Objem motora (cm3) 1 199
Výkon (kW/k) 60/82
Krútiaci moment (Nm) 116
Max. rýchlosť (km/h) 170
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,3
(Skutočná spotreba pri teste 7,0)
Cena testovanej verzie 12 560 €
Najlacnejšia verzia 9 990 €
+ Výrazné plusy
Praktické malé auto, dynamický motor
Vybavenie interiéru, cúvacia kamera
Zhrňovacia strecha, vyhrievané sedadlá
- Najväčšie mínusy
Vyššia hlučnosť v kabíne pri vyšších otáčkach