SEAT Leon Cupra 280
Ľahký dotyk vášne: Zvyčajne máme auto na test celý týždeň, no v prípade Seatu Leon Cupra 280 musel urobiť importér tejto značky na Slovensku výnimku. O výnimočný športovo ladený automobil s výkonom 280 koní je totiž obrovský záujem nielen medzi motoristickými novinármi, ale aj záujemcami o kúpu tohto klenotu španielskej značky na strane verejnosti. A tak sme mali výkonnú Cupru k dispozícii len tri dni. V každom prípade sme aj toto riešenie prijali s vďakou.
Pochopiteľne, extrémne krátky čas nestačí ani v civilnom živote na dôkladné oboznámenie sa s vozidlom, tobôž ak ide o super rýchlik na štyroch kolesách. Naše poznatky sú teda spontánne, avšak o to viac bezprostredné.
Interiér už na prvý pohľad nadchne svojím športovým dizajnom: anatomicky tvarované, vyhrievané predné sedadlá nekompromisne držia telo pri rýchlom prejazde zákrut, ktoré je doslova „ako prilepené".
Hoci podvozok nie je vyslovene tvrdý a celkom príjemne tlmí aj väčšie nerovnosti, na vozovke Cupra s výkonom 280 koní sedí perfektne aj v ostrejších zákrutách. Vo zvolenej stope sa drží bez najmenšieho náznaku šmyku, ostré brzdy s veľkými kotúčmi dokážu okamžite napraviť drobnejšiu chybičku šoféra. Fyzikálne zákony však platia bez výnimky, takže za volantom netreba podliehať pocitu neomylnosti. Najmä menej skúseným šoférom odporúčame radšej ubrať na rýchlosti o 10 km/h, než potom lietať mimo vozovky.
Príťažlivosť testovaného auta znásobuje dunivý zvuk motora, ktorý cez výfuky pripomína jeho rastúce otáčky. Nevedeli sme sa nabažiť čertovsky razantnej akcelerácie. Pri každej vhodnej príležitosti sme sa nechali zatlačiť do športových sedadiel. Opäť a znova... Prostredníctvom malej, výborne tvarovanej radiacej páky, s ktorou sa pracuje presne a ľahko, sme si pripadali ako v pretekárskom aute.
Keď sme prešli na ekonomický štýl jazdy, Leon Cupra skrotol ako baránok. Adaptívny tempomat a šesť prevodových stupňov určite ulahodí tým, ktorí by azda chceli uprednostniť úspornú jazdu. Indikátor radenia vodiča včas upozorňuje na vhodné preradenie rýchlostného stupňa, systém stop&start zasa šetrí benzín pri čakaní na červenú.
Rýchlosťou 100 km/h sme dokázali jazdiť po diaľnici za 5,5 litra a pri využívaní rýchlostného limitu 130 km/h bola okamžitá spotreba sedem litrov. Na šestku motor plynule reagoval už od 1 750 otáčok a bez problémov zrýchľoval až po maximum. Údaj 7 litrov sa objavil na displeji aj keď sme vyhodnocovali spotrebu v kombinovanom režime. Celkovo sme dosiahli dojazd 500 km, čo však určite neplatí pri vyslovene razantnom štýle jazdy. Vtedy sa priemerná spotreba pohybuje okolo 9 litrov.
SEAT Leon Cupra nie je len dopravný prostriedok, ktorý vás odvezie z bodu A do bodu B. Je to skutočná vášeň. Dotkli sme sa jej len zľahka, no na cestách určite predstavuje poriadne ťažký kaliber, ktorý narobí starosti nejednému „nadupanému" exempláru. S perfektne vyladeným, vysoko výkonným motorom a dynamickým dizajnom karosérie, ako aj interiérom sme si bez váhania okamžite potykali...
Údaje výrobcu o testovanom aute
SEAT Leon Cupra 280
Objem motora (cm3) 1 984
Výkon (kW/k) 206/280
Krútiaci moment (Nm) 350
Max. rýchlosť (km/h) 250
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 5,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,6
(Skutočná spotreba pri teste 7,0)
Cena testovanej verzie 26 720 €
Najlacnejšia verzia 24 890 €
+ Výrazné plusy
Športový dizajn, anatomické sedadlá
Mimoriadne výkonný motor, ostré brzdy
Relatívne priaznivá cena, vybavenie
- Najväčšie mínusy
Za krátky čas sme nezistili žiadne mínusy