Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Extra

Revolučná prítomnosť ukazuje budúcnosť

Monday, 28. 04. 2014 - 17:27, Ivan Václavík   

Revolučná prítomnosť ukazuje budúcnosť

BMW Group uvádza na trh druhý model novej značky BMW i, ktorý je zároveň prvým vozidlom koncernu s pohonom typu plug-in hybrid. Je to BMW i8, na budúcnosť orientovaný športový automobil, ktorý je revolučne novou interpretáciou radosti z jazdy podľa BMW. Inak povedané: vízia sa stáva realitou.

bmw-i8-118g.jpg

BMW i8 so svojimi ultra dynamickými proporciami, elegantnými športovými líniami, nízkou siluetou a inovatívnymi dizajnovými prvkami predstavuje novú generáciu športového automobilu. Spojenie prvkov, typických pre BMW, s novým dizajnovým jazykom, vyvinutým špeciálne pre automobily BMW i, vytvára progresívnu estetiku, ktorá autenticky tlmočí dynamiku, efektivitu a inovatívny charakter športového auta s pohonom plug-in hybrid.

bmw-i8-119g.jpg

Uvedením BMW i8 sa dostáva na trh celosvetovo prvý športový automobil, cielene postavený na pilieroch udržateľnosti, od prvotnej vízie, až po finálnu realitu. Jeho nezameniteľne nápadný vzhľad plný emócií vychádza z prototypu, ktorý bol odhalený ako BMW Vision EfficientDynamics, rafinovane prepracovaný do podoby štúdie BMW i8 Concept, vystavenej na autosalóne vo Frankfurte v roku 2011 a aktuálne dovedený až do produkčnej verzie.

bmw-i8-143g.jpg

Exteriér aj interiér vzrušujúceho 2+2-miestneho vozidla stelesňuje revolučný a prevratný prístup k radosti z jazdy, typickej pre BMW. Čisté línie, homogénne povrchy definované malým počtom ostrých hrán a funkčne zameraných detailov podčiarkujú na budúcnosť orientovanú podobu BMW i8.

bmw-i8-120g.jpg

Ako druhý sériovo vyrábaný model BMW i, ktorý sa dostáva na cesty, prináša BMW i8 aj dôkaz o všestrannosti dizajnového jazyka, ktorý nesie jednoznačný podpis automobilov BMW i. Jeho štylistika signalizuje ľahkosť, bezpečnosť, efektivitu a čistú radosť z jazdy, teda typické kvality, ktoré BMW i8 ako plug-in hybridný športový automobil zdieľa so svojím čisto elektrickým súrodencom BMW i3, vytvoreným s predpokladmi na agilné a komfortné jazdenie v meste.

bmw-i8-122g.jpg

Kľúčom k tejto všestrannosti je inovatívna architektúra LifeDrive, ktorá dáva dizajnu automobilov BMW i mimoriadnu dávku slobody. Centrálnym prvkom modulu Life je karbónová štruktúra kabíny pre posádku. Modul Life je pripevnený k hliníkovému modulu Drive, ktorý nesie kompletnú technológiu pohonu a podvozka. Členenie na dve samostatné časti sa prejavuje na exteriéri aj v interiéri vozidla prostredníctvom viditeľného vrstvenia a prelínania sa rozličných povrchov s trojrozmernými a plynulými prechodmi medzi modulmi Life a  Drive, zvýrazňujúc dynamický vzhľad BMW i8.

bmw-i8-127g.jpg

Na dĺžku meria 4 689 mm, na šírku 1 942 mm a do výšky 1 297 mm (vrátane strešnej plutvy), čo dáva BMW i8 typické proporcie športového automobilu. Jeho dynamický charakter odráža aj dlhá kapota, viditeľné aerodynamické prvky, krátke previsy a dlhý, 2 800 mm rázvor. Priekopnícka kombinácia športových schopností a efektivity je pretavená do podoby 2+2-miestneho automobilu s neprehliadnuteľným typickým dizajnom BMW i.

bmw-i8-128g.jpg

Dizajn karosérie BMW i8 je rovnako prevratný ako celková koncepcia plug-in hybridného športového automobilu. Výrazne klenuté lemy blatníkov priťahujú pozornosť k širokým rozchodom kolies BMW i8. Kompaktná konštrukcia, typická pre spaľovací, ako aj elektrický motor, umožnila dosiahnuť nízky dizajn prednej i zadnej časti vozidla a  týmto spôsobom zvýrazniť šírku jeho bokov. Krídlové dvere, otvárajúce sa smerom dohora a dopredu, sú ozdobou dizajnu BMW i8.

bmw-i8-131g.jpg

Typickým prvkom automobilov BMW i je tzv. čierny pás. Na BMW i8 vychádza v tvare písmena V z prednej kapoty a pokračuje cez strechu smerom dozadu, kde tvorí centrálnu časť zadného nástavca. Vpredu je čierny pás lemovaný nástavcom a bočnými panelmi vo farbe karosérie, vzadu ho pre zmenu prekrývajú „plávajúce" strešné stĺpiky, pokračujúce až po zadné svetlá. Ďalším prvkom špecifického dizajnu BMW i je „kontúra prúdenia" v štylistike bočných okien. Na BMW i8 toto prúdenie určuje aj cestu, ktorou vzduch obteká karosériu medzi klesajúcou líniou strechy a charakterovou líniou, stúpajúcou cez zadnú sekciu bokov vozidla smerom k zadnej spojlerovej lište.

bmw-i8-137g.jpg

BMW i8 má koeficient odporu vzduchu (cx) s hodnotnou 0,26 a je celkovo veľmi dobre aerodynamicky vyladené. Nízka predná kapota, takmer celkom zaslepené obličky, systém vzduchových klapiek, vzduchové záclony v prednom nástavci, krytá podlaha pod vozidlom, špeciálne tvarované bočné prahy, línie prúdenia vzduchu na bokoch i vzduchové kanály medzi zadnými svetlami a orámovaním strechy umožňujú dosiahnuť extrémne efektívne obtekanie vozidla vzduchom.

bmw-i8-152g.jpg

Futuristický dizajn dominuje aj v interiéri BMW i8. Orientácia kokpitu na vodiča, typická pre BMW, je doplnená progresívnymi prvkami, ktoré zvýrazňujú športovú dynamiku a ľahkú konštrukciu vozidla. Vodič, predný spolujazdec a zadní cestujúci sedia nízko, na sedadlách ľahkej konštrukcie. Displej systému iDrive má 8,8-palcovú (22,4 cm) voľne stojacu obrazovku. Špecifický športový volant s multifunkčným ovládaním a navigačný systém Professional má BMW i8 už vo svojej štandardnej výbave. Štandardný je aj multifunkčný prístrojový displej, ktorého obsah a forma zobrazenia závisia od zvoleného jazdného režimu.

bmw-i8-129g.jpg

Plug-in hybridný pohonný systém BMW i8, ktorý pozostáva z motora BMW TwinPower Turbo, kombinovaného s elektrickým pohonom eDrive, poskytuje to najlepšie z oboch svetov: excelentný potenciál pre zlepšenú efektivitu a vzrušujúce športové jazdné charakteristiky. BMW Group vyvinulo vlastnými silami nielen spaľovací agregát a elektromotor, ale aj riadiacu elektroniku a batériu. To zaručuje špičkovú kvalitu všetkých komponentov, podloženú bezkonkurenčným know-how BMW Group v oblasti výskumu a vývoja pohonných jednotiek.

bmw-i8-164g.jpg

Revolučný charakter BMW i8 je zvýraznený aj použitím motora s vnútorným spaľovaním, ktorý absolvuje svoju premiéru práve v tomto modeli. Model i8 je prvý sériovo vyrábaný automobil BMW, vybavený trojvalcovým benzínovým motorom. Tento agregát s vysokotlakovým prepĺňaním je vybavený najnovšou generáciou technológie BMW TwinPower Turbo. Napriek objemu 1,5 litra vyvinie maximálny výkon až 170 kW (231 k). Zodpovedajúci litrový výkon 113 kW (154 k) je na rovnakej úrovni ako pri vysokovýkonných športových motoroch a je najvyšším spomedzi všetkých agregátov z produkcie BMW Group.

bmw-i8-175g.jpg

Nový trojvalcový motor má svoje špičkové charakteristiky odvodené od radových šesťvalcov BMW, s ktorými je blízky príbuzný, a ktoré sú známe svojou spontánnou dynamikou, ochotou ísť do otáčok a kultúrou chodu. Technológia BMW TwinPower Turbo v trojvalcovej novinke pozostáva z prepĺňania vysokotlakovým turbodúchadlom, priameho vstrekovania benzínu s vysoko precíznymi vstrekovačmi umiestnenými medzi ventilmi a systému riadenia výkonu VALVETRONIC bez nutnosti použitia škrtiacej klapky, ktorý využíva plynulo variabilný zdvih ventilov. Podobne ako v radovom šesťvalci, ani v novej trojvalcovej jednotke nepôsobia zotrvačné sily prvého a druhého rádu. Nízka úroveň klopania, čo je typický prvok trojvalcovej konštrukcie, je ešte viac znížená použitím vyvažovacieho hriadeľa, pričom viacstupňový tlmič, integrovaný do automatickej prevodovky, sa postará o hladký a kultivovaný chod motora v nízkych otáčkach.

bmw-i8-129g.jpg

Technológia BMW TwinPower Turbo a nízke hodnoty vnútorného trenia zlepšujú tak efektivitu, ako aj krútiaci moment. Reakcie na akcelerátor sú ostré a trojvalcový agregát rýchlo dosiahne maximum svojho krútiaceho momentu 320 Nm. Zaujme tiež športovou zvukovou kulisou, ktorú zdieľa so šesťvalcovými agregátmi, vybavenými technológiou BMW TwinPower Turbo.

bmw-i8-138g.jpg

Druhým zdrojom pohonnej sily vo vozidle je hybridný synchrónny elektrický motor, špeciálne vyvinutý v BMW Group pre BMW i8. Jeho maximálny výkon je 96 kW (130 k), pričom svoj najvyšší krútiaci moment 250 Nm dosahuje prakticky hneď od rozjazdu. Okrem okamžitého zrýchlenia, typického pre elektromotory, pokračuje jeho záber aj do vysokých otáčok, až po hornú hranicu pracovného pásma. Vďačí za to špeciálnej konštrukcii, vyvinutej pre BMW i.

Výsledkom je schopnosť ťahu aj v takých vysokých otáčkach, aké nie sú pre bežné elektromotory typické. Hybridný elektrický motor vďačí za svoje označenie spojeniu dvoch rozličných spôsobov produkovania krútiaceho momentu do jedného agregátu.

bmw-i8-177g.jpg

Okrem funkcie „boost", čiže pridaného pomocného ťahu k benzínovému motoru, dokáže elektrická jednotka poháňať vozidlo aj samostatne. V tomto režime dosiahne maximálnu rýchlosť 120 km/h. BMW i8 má v tomto takmer bezhlučnom móde s nulovými lokálnymi emisiami dojazd do 37 km, podľa meraní testovacieho cyklu EU. Motor čerpá svoju energiu z lítium-iónovej batérie, umiestnenej centrálne pod podlahou vozidla. Dobíjať sa dá z bežnej domáce elektrickej zásuvky, zo zariadenia BMW i Wallbox alebo na verejnej dobíjacej stanici. Batériu vyvinula spoločnosť BMW Group tak, aby vydržala počas celého životného cyklu vozidla. Zákazníci na ňu dostanú záruku osem rokov alebo 100 000 km.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri