Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Extra

Študenti vytvorili nový prototyp najúspornejšieho vozidla na Slovensku

Tuesday, 06. 05. 2014 - 07:59, Public relations   

Študenti vytvorili nový prototyp najúspornejšieho vozidla na Slovensku

Slovensko bude mať druhýkrát po sebe zastúpenie medzi dvomi stovkami špičkových európskych tímov v študentskej súťaži Shell Eco-marathon. Tím Strojníckej fakulty STU bude súťažiť s úplne novým prototypom. Na májové preteky v uliciach holandského Rotterdamu sa slovenskí študenti pripravujú už vyše pol roka.

Tím FME Racing Team zaznamenal úspech hneď pri minuloročnej premiére: ich automobil sa dostal do prvej štyridsiatky, ktorá dokázala prísť do cieľa, pričom nechal za sebou vyše 50 vozidiel, ktoré preteky nedokončili. Dvanásťčlenný tím, ktorý tvoria študenti bakalárskeho, inžinierskeho a doktorandského štúdia fakulty, si minulý rok prvýkrát vyskúšal stavbu vozidla „úplne z nuly".

dsc1723.jpg

Na základe získaných skúseností sa tento rok tím rozhodol pre zásadnú inováciu: rámovú konštrukciu vymenil za samonosnú karosériu z uhlíkových vlákien. Výsledkom je celokom nový prototyp. Do návrhu dizajnu strojári premiérovo zapojili dizajnérov z Fakulty architektúry STU. Výsledkom je kompletne vynovený prototyp s menšími rozmermi a nižšou hmotnosťou v porovnaní s rokom 2013. FME Racing Team s ním bude aj tento rok súťažiť v kategórii prototypov s benzínovým pohonom.

Na dizajnovom a technickom koncepte prototypu pracoval tím návrhárov od jesene 2013. Vo februári začala zložitá výroba karosérie a komponentov. Karoséria sa vyrábala v troch krokoch. V prvom rade tím vybrúsil z polystyrénu tvar karosérie a vylaminoval tzv. kopyto. Následne na kopyte študenti vyrobili formy karosérie a nakoniec do foriem naukladali uhlíkové tkaniny tak, že výsledkom bola samonosná karoséria. Na záver sa do karosérie vyrezali montážne otvory a otvor pre nastupovanie a karoséria sa nalakovala. Komponenty sa vyrábali súčasne s karosériou. Výsledný tohtoročný prototyp je približne o 50 centimetrov kratší ako minulý rok a po 10 centimetroch z neho ubudlo aj z výšky a šírky.

Zmeny neobišli ani motor. Štvortaktný benzínový jednovalec Honda GX25 má menší zdvihový objem a nižší výkon (0,72 kW) ako minuloročná pohonná jednotka. Pre dosiahnutie maximálnej úspornosti však študenti na ňom upravujú piest, sacie a výfukové potrubie a osádzajú nový systém vstrekovania s riadiacou jednotkou. „Tento rok sme sa zamerali na prípravu konštrukčne aj dizajnovo úplne nového vozidla. Zmenili sme koncept karosérie a výsledkom je menší a ľahší prototyp. Veľká vďaka patrí aj dizajnérom, ktorí nám pomohli vytvoriť karosériu s ešte nižším odporom vzduchu. Tešíme sa na samotné preteky a veríme, že aj vďaka minuloročným skúsenostiam sa nám podarí nesklamať všetkých, ktorí nám držia palce," hovorí Daniela Welnitzová, kapitánka tímu FME Racing Team.

FME Racing Team sa tento rok prihlásil aj do súťaže o najlepšiu technickú inováciu. Ide o tzv. off-track ocenenie pre tím, ktorý preukáže vynachádzavosť a invenciu pri stavbe vozidla.Študentov finančne a materiálne podporili ZF Sachs, FACC, Ammeraal Beltech, SK MODEL, Austrotherm, Skolil Kompozit, SKF, A.D.B, cShop, Slovenská asociácia strojných inžinierov a Strojnícka fakulta STU.

dsc1744.jpg

Shell Eco-marathon
Shell Eco-marathon je jednou z najnáročnejších a najinovatívnejších študentských súťaží na svete. Každoročne sa uskutočňuje v Európe, Severnej Amerike a Ázii. Súťaž spája súčasných a budúcich novátorov spolu so širokou verejnosťou zaujímajúcou sa o energetické otázky. Rozvíja diskusiu o udržateľných riešeniach narastajúceho globálneho dopytu po energiách. V rámci Shell Eco-marathon Europe súťaží budúca generácia inžinierov a vedcov vo veku od 16-25 rokov z 26 krajín vo vlastnoručne navrhnutých a vyrobených vozidlách. Hodnotenie tímu sa vyjadruje prejdenou vzdialenosťou na liter paliva alebo kilowatthodinu. Shell Eco-marathon Europe sa snaží zapojiť verejnosť do riešenia súčasných výziev spojených s energiami a mobilitou, a zároveň inšpirovať k inovatívnym riešeniam. Súťaž ukazuje snahu spoločnosti Shell pomáhať pri napĺňaní narastajúcich energetických požiadaviek zodpovednou cestou vďaka spolupráci študentov, partnerov a verejnosti.

30. ročník Shell Eco-marathon Europe sa uskutoční 15. - 18. mája 2014 po tretí raz za sebou v holandskom Rotterdame za účasti 200 tímov z rekordného počtu 26 krajín. Sprievodné aktivity na mieste budú zamerané na inšpiráciu a zapojenie verejnosti k téme budúcnosti energie a nových technológií. Shell Eco-marathon je globálnou iniciatívou so súťažami v Európe, USA a Ázii. Shell Eco-marathon Americas sa koná 25.-27. apríla v Houstone v USA, Shell Eco-marathon Asia 6.-9. júla v Manile na Filipínach.

Royal Dutch Shell plc
Spoločnosť Royal Dutch Shell plc je registrovaná v Anglicku a vo Walese. Centrálu má v Haagu a jej akcie sú kótované na burzách v Londýne, Amsterdame a New Yorku. Spoločnosť Shell pôsobí vo vyše 70 krajinách sveta
v oblasti prieskumu a ťažby ropy a zemného plynu, výroby a marketingu kvapalného zemného plynu
a skvapalňovania zemného plynu, ďalej v oblasti výroby, marketingu a prepravy ropných produktov a chemikálií
a v oblasti projektov, ktoré sa zaoberajú obnoviteľnými zdrojmi energie. Viac informácii nájdete na www.shell.com

 



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri