Renault Twingo R.S. 1,6
Vydarená hračka s osobitným štýlom: K najnovším trendom v automobilovom priemysle je ponúkať klientom malé autá zo segmentu A (mini) s motorom, ktorý dosahuje výkon okolo 100 kW. Renault patrí v tomto smere k priekopníkom a my sme si s potešením otestovali 3,7 m dlhé Twingo R.S., kde skratka znamená divíziu Renault Sport. Práve tam vedia zužitkovať poznatky, získané z vrcholného motoristického športu.
Zaujímavý a svieži dizajn karosérie - značka Renault patrí k výrazným vyznávačom netradičných tvarov - si všimnete na prvý pohľad. V kontraste s tým môže niekoho prekvapiť jednoduchý interiér známy z predchádzajúceho Twinga. Teda ovládanie rádia na satelite vpravo pod volantom, prvky ventilácie a klimatizácie, či tlačidlá tempomatu na volante. Osobne považujem toto riešenie za vydarené - teda nebolo potrebné inovovať ho.
Základný objem batožinového priestoru je 165 litrov, po sklopení zadných operadiel 959 litrov. Teda ani tieto hodnoty sa oproti predchodcovi nezmenili. Čo však v interiéri určite privíta väčšina, je kožené lemovanie anatomických predných sedadiel, ktorých dizajn s bielym lemovaním patrí k ozdobám tohto športového modelu. Najmä na najviac namáhaných okrajoch operadiel je takéto riešenie veľmi výhodné a účinné.
Biela je tiež horná časť volantu, ktorú predeľuje štepovanie v najvyššom bode. To označuje natočenie volantu do priameho smeru jazdy. Dobre je viditeľný otáčkomer, na ktorý šofér dobre vidí ponad stred volantu. Žiaľ, volant je nastaviteľný len výškovo, pričom aj posed za volantom je pomerne vysoký, čo môže prekážať najmä dlháňom. Takisto chýba výškové nastavenie bezpečnostných pásov.
Atmosférický motor s objemom 1,6 litra dokáže zrýchliť Twingo R.S. z pokoja na stovku za necelých 9 sekúnd, čo je solídny parameter nielen do mesta, ale aj na okresné cesty. Pri vyslovene športovej jazde na najvyšší (piaty) prevodový stupeň sa však prejaví vyššia hlučnosť motora. Podobne aj na diaľnici, takže na počúvanie rádia zabudnite. Alebo si ho musíte dať tak hlasito, že ho budú počuť aj mimo auta.
Na tvrdý podvozok, čo k športovo ladenému autu patrí ako samozrejmosť, si rýchlo zvyknete, najmä ak zistíte, že vynikajúco drží stopu aj pri ostrom prejazde zákruty. O tom by vedel hovoriť skúsený slalomár Miro Baláž, ktorý s Twingom R.S. predchádzajúcej generácie už dva roky suverénne víťazi nad súpermi vo svojej triede. Aj my sme si skúsili slalom a okrem výborného podvozka chválime tiež presné riadenie, účinné brzdy a zreteľne vymedzené dráhy radiacej páky. Na 17" diskoch sme mali pneumatiky s nízkym profilovým číslom 40, čo takisto napomáhalo výbornej stabilite auta.
Elektronický stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom ASR spolupracuje s kontrolou nedotáčavosti CSV. ESP sa dá vypnúť, elektrický posilňovač riadenia má premenlivý účinok.
Pre zaujímavosť sme si zmerali spotrebu s aktivovaným tempomatom - pri ustálenej stovke nám displej ukázal 5,7 litra, na diaľnici pri 130 km/h to bolo sedem litrov. Keďže sme však počas testu s Twingom R.S. prevažne šantili nešetriac jeho potenciál a v meste využívali maximálne počiatočné zrýchlenie (do 50 km/h), priemerná spotreba vyskočila na 8,1 litra. Výrobcom deklarovaný priemer 6,5 litra sa dá dosiahnuť len pri vyslovene ekonomickej jazde, čo v prípade tohto športového modelu je priam rúhanie sa. Reálny dojazd na jednu nádrž je 450 kilometrov.
Malé Twingo so športovým srdcom môžeme odporúčať najmä mladým motoristom, ktorých láka priučiť sa technike športovej jazdy v bezpečných podmienkach. Toto auto im na základný výcvik výborne poslúži a neskôr dokážu bezpečne krotiť aj výkonnejšie stroje. No najmä neurobia fatálnu chybu z neskúsenosti, ak si hneď sadnú za volant výkonného veľkého auta a to potom v bežnej premávke nezvládnu, ako niektorí ich rovesníci.
Základné údaje testovaného auta
Renault Twingo R.S. 1,6
Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/k) 98/133
Krútiaci moment (Nm) 160
Max. rýchlosť (km/h) 201
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,7
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,5
Cena testovanej verzie 14 190 €
Najlacnejšia verzia Twinga 6 690 €
+ Plusy
Výborne tvarované sedadlá, ich efektný dizajn
Vynikajúci podvozok, dynamický motor
Zaujímavý dizajn karosérie
- Mínusy
Hlučný motor už pri stredných otáčkach
Len výškovo nastaviteľný volant, vyšší posed
Bezpečnostné pásy nie sú nastaviteľné výškovo