FIAT Panda 0,9T TwinAir Easy
Čertík do pekelnej mestskej premávky: Len dva valce, skromný objem motora, ale k tomu turbo, prekvapujúca dynamika, neuveriteľná maximálna rýchlosť vyše 170 km/h, pružnosť a výborná zotrvačnosť. Takto nejako sa dajú zhrnúť základné charakteristické vlastnosti najmenšieho mini z ponuky Fiatu (500, Panda), ktorému pod kapotou pracuje malý, no výkonný turbomotor.
Čelné sklo plynule prechádza ku kapote motora a stadiaľ až k nárazníku. Šofér má teda celkom dobrý výhľad všetkými smermi. Samozrejme, jazdný komfort zodpovedá malým rozmerom podvozku (platforma Fiatu 500). Na dĺžku meria Panda 3,65 metra, takže realita s 15" pneumatikami na rozbitých bratislavských cestách je tvrdá a každú nerovnosť určite pocítite.
Obsaditeľnosť štyrmi dospelými taktiež zostáva iba v teoretickej rovine. Už vo dvojici si pripadáte ako v uzavretej sardinkovej škatuľke; štyroch dospelých s konfekčnou veľkosťou si v Pande ani nevieme predstaviť. A 5 osôb sa vojde akurát tak do technického osvedčenia... Objem batožinového priestoru 225 litrov je primeraný.
No tento čertík - testovali sme ho v symbolickej čiernej farbe - ani nie je určený na rodinné výlety, či komfortnú jazdu na dlhej trase. Jeho poslanie je jednoznačné: môže byť výborným spoločníkom do hustej mestskej premávky, s ktorým určite prežijete milé chvíle.
Už v základnom vybavení má Panda centrálne zamykanie a elektrické ovládanie predných okien, elektrický posilňovač riadenia Dualdrive, výškovo nastaviteľný volant, zrkadlo na protislnečnej clone vodiča, ako aj vyhrievané zadné okno so stieračom. V testovanom aute sme mali navyše senzor vonkajšej teploty, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča (príplatok 90 €) a 15" kolesá s pneumatikami 185/55 (za príplatok 500 €).
Celý interiér v tomto aute sa niesol v efektnom červeno - čiernom dizajne; nielen na prístrojovom paneli, ale aj na sedadlách. Medzi detailmi vyniká palubná doska so stredovým panelom pripomínajúcim totem, s jednoducho dostupnými ovládačmi, ergonomicky umiestnenou radiacou pákou a nová je grafika prístrojového panela. Trošku sme však zostali prekvapení, prečo je posed vodiča i spolujazdca ako na bidielku. Teda zbytočne vysoko.
Zaujímavosťou je päťnásobné automatické blikanie smeroviek po dotyku páčky. Niektoré (i drahšie) autá nemajú ani trojblik... Nezvyčajné je umiestnenie tlačidiel na elektrické ovládanie predných okien - pri radiacej páke na stredovej konzole. Netradičný tvar - odvodený z letectva - má páka ručnej brzdy.
Chválime dostatočne veľkú odkladaciu priehradku pred spolujazdcom a ďalšiu (v tvare válovčeka) nad ňou, ktorá je síce otvorená, ale praktická. Celkovo je v tomto aute veľa rôzne veľkých odkladacích priestorov, čo zvyšuje jeho hodnotu.
Po rozjazde auta sa dvere automaticky zamknú, čo je výhodné najmä pri čakaní na zelenú ako ochrana pred zlodejmi. Indikátor radenia odporúča - podľa nášho názoru priskoro - zvoliť vyšší prevodový stupeň. V opačnom smere neukazuje nič. Zvuk dvojvalcového motora však dostatočne zreteľne signalizuje nutnosť podradenia. Nám sa viac pozdávali mierne zvýšené otáčky. Systém stop&start je vypínateľný, chválime účinné brzdy, dynamiku a pružnosť, ako aj nečakane veľkú zotrvačnosť vozidla. Nepoteší len jednosmerné preklikávanie cez jednotlivé položky informačného displeja, ktorých zoznam je veľmi dlhý.
Pri rýchlosti 100 km/h bola priebežná spotreba 4 litre, na diaľnici pri 130 km/h okolo šesť litrov. Celkový priemer ukázal displej pred vodičom 6,4 litra na 100 km a reálny dojazd na jednu nádrž bol 500 km.
Zaujímavé je porovnanie technických parametrov tohto malého agregátu (viď tabuľka na konci testu) s objemovo väčším motorom 1,2 litra. Ten dosahuje menší výkon (51 kW/ 69 k), nižší krútiaci moment (102 Nm), maximálnu rýchlosť 164 km/h oproti 177 km/h s motorom 0,9 l v testovanej Pande. Ani zrýchlením za 14,2 s nijako neoslní; navyše spotreba je v priemere o liter vyššia. Teda voľba na Pandu s turbomotorom je určite vhodná.
Základné údaje testovaného auta
FIAT Panda 0,9T
Objem motora (cm3) 875
Výkon (kW/k) 62/84
Krútiaci moment (Nm) 320
Max. rýchlosť (km/h) 177
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,2
Cena testovanej verzie 10 490 €
Najlacnejšia verzia 8 390 €
+ Plusy
Nízke prevádzkové náklady, malá spotreba
Výborné jazdné vlastnosti
Zotrvačnosť pri jazde na neutrál
- Mínusy
Pri dlhšej jazde nepohodlná pozícia za volantom
Vyšší hluk motora po naštartovaní