Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

FIAT Panda 0,9T TwinAir Easy

Wednesday, 25. 07. 2012 - 14:52, Ivan Václavík   

FIAT Panda 0,9T TwinAir Easy

Čertík do pekelnej mestskej premávky: Len dva valce, skromný objem motora, ale k tomu turbo, prekvapujúca dynamika, neuveriteľná maximálna rýchlosť vyše 170 km/h, pružnosť a výborná zotrvačnosť. Takto nejako sa dajú zhrnúť základné charakteristické vlastnosti najmenšieho mini z ponuky Fiatu (500, Panda), ktorému pod kapotou pracuje malý, no výkonný turbomotor.

panda-6912g.jpg

Čelné sklo plynule prechádza ku kapote motora a stadiaľ až k nárazníku. Šofér má teda celkom dobrý výhľad všetkými smermi. Samozrejme, jazdný komfort zodpovedá malým rozmerom podvozku (platforma Fiatu 500). Na dĺžku meria Panda 3,65 metra, takže realita s 15" pneumatikami na rozbitých bratislavských cestách je tvrdá a každú nerovnosť určite pocítite.

panda-6915g.jpg

Obsaditeľnosť štyrmi dospelými taktiež zostáva iba v teoretickej rovine. Už vo dvojici si pripadáte ako v uzavretej sardinkovej škatuľke; štyroch dospelých s konfekčnou veľkosťou si v Pande ani nevieme predstaviť. A 5 osôb sa vojde akurát tak do technického osvedčenia... Objem batožinového priestoru 225 litrov je primeraný.

panda-6918g.jpg

No tento čertík - testovali sme ho v symbolickej čiernej farbe - ani nie je určený na rodinné výlety, či komfortnú jazdu na dlhej trase. Jeho poslanie je jednoznačné: môže byť výborným spoločníkom do hustej mestskej premávky, s ktorým určite prežijete milé chvíle.

panda-6923g.jpg

Už v základnom vybavení má Panda centrálne zamykanie a elektrické ovládanie predných okien, elektrický posilňovač riadenia Dualdrive, výškovo nastaviteľný volant, zrkadlo na protislnečnej clone vodiča, ako aj vyhrievané zadné okno so stieračom. V testovanom aute sme mali navyše senzor vonkajšej teploty, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča (príplatok 90 €) a 15" kolesá s pneumatikami 185/55 (za príplatok 500 €).

panda-6926g.jpg

Celý interiér v tomto aute sa niesol v efektnom červeno - čiernom dizajne; nielen na prístrojovom paneli, ale aj na sedadlách. Medzi detailmi vyniká palubná doska so stredovým panelom pripomínajúcim totem, s jednoducho dostupnými ovládačmi, ergonomicky umiestnenou radiacou pákou a nová je grafika prístrojového panela. Trošku sme však zostali prekvapení, prečo je posed vodiča i spolujazdca ako na bidielku. Teda zbytočne vysoko.

panda-6913g.jpg

Zaujímavosťou je päťnásobné automatické blikanie smeroviek po dotyku páčky. Niektoré (i drahšie) autá nemajú ani trojblik... Nezvyčajné je umiestnenie tlačidiel na elektrické ovládanie predných okien - pri radiacej páke na stredovej konzole. Netradičný tvar - odvodený z letectva - má páka ručnej brzdy.

panda-6910g.jpg

Chválime dostatočne veľkú odkladaciu priehradku pred spolujazdcom a ďalšiu (v tvare válovčeka) nad ňou, ktorá je síce otvorená, ale praktická. Celkovo je v tomto aute veľa rôzne veľkých odkladacích priestorov, čo zvyšuje jeho hodnotu.

panda-6908g.jpg

Po rozjazde auta sa dvere automaticky zamknú, čo je výhodné najmä pri čakaní na zelenú ako ochrana pred zlodejmi. Indikátor radenia odporúča - podľa nášho názoru priskoro - zvoliť vyšší prevodový stupeň. V opačnom smere neukazuje nič. Zvuk dvojvalcového motora však dostatočne zreteľne signalizuje nutnosť podradenia. Nám sa viac pozdávali mierne zvýšené otáčky. Systém stop&start je vypínateľný, chválime účinné brzdy, dynamiku a pružnosť, ako aj nečakane veľkú zotrvačnosť vozidla. Nepoteší len jednosmerné preklikávanie cez jednotlivé položky informačného displeja, ktorých zoznam je veľmi dlhý.

panda-6909g.jpg

Pri rýchlosti 100 km/h bola priebežná spotreba 4 litre, na diaľnici pri 130 km/h okolo šesť litrov. Celkový priemer ukázal displej pred vodičom 6,4 litra na 100 km a reálny dojazd na jednu nádrž bol 500 km.

Zaujímavé je porovnanie technických parametrov tohto malého agregátu (viď tabuľka na konci testu) s objemovo väčším motorom 1,2 litra. Ten dosahuje menší výkon (51 kW/ 69 k), nižší krútiaci moment (102 Nm), maximálnu rýchlosť 164 km/h oproti 177 km/h s motorom 0,9 l v testovanej Pande. Ani zrýchlením za 14,2 s nijako neoslní; navyše spotreba je v priemere o liter vyššia. Teda voľba na Pandu s turbomotorom je určite vhodná.

panda-6920g.jpg

Základné údaje testovaného auta
FIAT Panda 0,9T

Objem motora (cm3) 875
Výkon (kW/k) 62/84
Krútiaci moment (Nm) 320
Max. rýchlosť (km/h) 177
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,2

Cena testovanej verzie 10 490 €
Najlacnejšia verzia 8 390 €

+ Plusy
Nízke prevádzkové náklady, malá spotreba
Výborné jazdné vlastnosti
Zotrvačnosť pri jazde na neutrál
- Mínusy
Pri dlhšej jazde nepohodlná pozícia za volantom
Vyšší hluk motora po naštartovaní

 



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri