Renault Laguna Coupé 2,0 Monaco GP 4Control
Zdatný šofér ju dokáže doslova vychutnať: Unikátna a ušľachtilá silueta modelu Laguna Coupé pôsobí dojmom, že je načrtnutá jedným ťahom ceruzkou. Hlavná línia karosérie sa začína pri nových predných LED svetlometoch, ktoré dávajú tušiť horúci temperament. A ten v sebe nová Laguna Coupé jednoznačne má. Nastaviteľné bixenónové predné svetlomety, zvýraznené novými LED svetlami, svietia silným bielym svetlom.
Mohutná predná maska, diódové svetlomety, rovnako ako dve výfukové koncovky umocňujú športový vzhľad tohto francúzskeho kupé a zároveň vypovedajú o prítomnosti výkonnej mechaniky. Krivka strešného oblúka, vysoké boky, impozantné kolesá... - to všetko spĺňa atribúty elegantného športového kupé. Do mohutných zadných blatníkov sú vhodne horizontálne zakomponované dlhé a štíhle zadné svetlá. Celkovo vyžaruje z dizajnu ladnosť a dynamický duch.
Renault svojím atraktívnym kupé so sympatickým názvom Laguna jednoznačne nesklamal priaznivcov tejto značky, ktorí hľadajú nevšedný športový model. A nejde pritom o vizuálnu stránku len zvonka, ale aj v samotnom interiéri. V ňom dominuje komfort, ušľachtilé materiály a špičkové technológie. Jeho luxus spočíva v kvalite zhotovenia, ako aj v bohatej výbave.
Stačí mať pri sebe kartu a široké dvere vozidla sa automaticky otvoria. Motor naštartujete bez toho, aby bolo potrebné zasunúť kartu do čítacieho zariadenia. Výhoda širokých dverí, ktoré sa otvárajú vo veľkom uhle, spočíva v pohodlnom nastupovaní a vystupovaní. No na stiesnených parkoviskách má čo robiť aj štíhly človek, aby sa dostal z auta - keďže na poriadne otvorenie dverí nezostáva miesto.
Tempomat, respektíve obmedzovač rýchlosti sa aktivujú tlačidlom na stredovom paneli. Nastavená rýchlosť sa upravuje veľmi jednoducho veľkými tlačidlami na volante.
Navigačný systém Carminat TomTom je známy svojou jednoduchosťou a používateľskou ústretovosťou. Hlboké a pohodlné (anatomicky tvarované) sedadlá sú všade vybavené nastaviteľnými opierkami hlavy, takže každý cestujúci si môže nastaviť pozíciu, aká mu najlepšie vyhovuje. Na zadných sedadlách sa dá rovnako komfortne absolvovať i dlhšia trasa, avšak toto konštatovanie sa týka len dospelých, ktorých výška nepresahuje 175 cm.
Vybavenie kupé zahŕňa automatickú duálnu klimatizáciu, impulzné ovládanie okien na dverách, rozsvietenie výstražných svetiel v prípade núdzového brzdenia, či nárazu, ako aj sklopné, elektricky nastaviteľné vonkajšie zrkadlá a uzáver palivovej nádrže s integrovanou záklopkou. Predné sedadlá sú vyhrievané, zadné sa sklápajú pomocou páčok v kufri. Vhodne je umiestnené ovládanie navigácie na stredovom paneli medzi prednými sedadlami. Za nedostatok považujeme - vzhľadom na veľkosť dverí - chýbajúce priehlbiny na dverách (v lakťovej opierke), ktorými by sa veľké dvere dali pritiahnuť, ak sú maximálne otvorené. Batožinový priestor s objemom 423 litrov je dostatočne priestranný, do jeho útrob sa však musíte doslova vplaziť. Taký je hlboký.
Laguna Coupé disponuje všetkými v súčasnosti využívanými bezpečnostnými prvkami. Spomeňme napríklad elektronický stabilizačný systém ESP s protipreklzovým systémom ASR s kontrolou nedotáčavosti. Takže jazda je dynamická, bezpečná a zdatný šofér ju môže doslova vychutnávať.
Pri prejazde dlhou zákrutou zadná náprava dokonale kopíruje stopu, netreba toľko pohybovať volantom a podvozok Laguny Coupé je aj pri rýchlom prejazde zákrutou stabilný, pričom sa výrazne nenakláňa. Pochváliť môžeme razantné zrýchlenie a tiež presvedčivé brzdy, ktoré v prípade nutnosti výrazne spomalia vozidlo. Podvozok výborne tlmí nerovnosti vozovky, takže aj prejazd cez klasické slovenské asfaltky plné jám a hrboľov pasažieri vnímajú len okrajovo.
Počas jazdy sa dvere automaticky uzamknú - s možnosťou odpojenia a automatickým odomknutím v prípade nárazu. Na zaistenie optimálnej bezpečnosti je počítač systému 4Control prepojený s elektronickými systémami ESP & ABS. Podvozok 4Control so štyrmi riaditeľnými kolesami dostanete za príplatok 1 600 €. Zadné kolesá sa natáčajú v zákrute od rýchlosti 60 km/h. V testovanom aute sme mali aj kožené čalúnenie SL Monaco (+1 200 €) a vyhrievané predné sedadlá (+250 €). Fajnšmekri ocenia audiosystém Premium Bose s ovládaním na satelite pod volantom a 10 reproduktormi (+600 €).
Ešte sme dlžní informácie o spotrebe. Pri rýchlosti 100 km/h ukázal displej hodnotu 6,6 litra, pri 130 km/h na šestku s aktivovaným tempomatom to bolo 7,5 litra, v kombinovanom režime sme dosiahli priemernú spotrebu 8,8 litra na 100 km. Celkový dojazd bol 600 km.
Na záver tohto testu dodajme, že v hodnotení spoľahlivosti Nemeckého automobilového klubu ADAC sa Laguna III v roku 2008 umiestnila na 2. mieste spoločne s Audi A4 a Mercedesom triedy C.
Základné údaje testovaného auta
Renault Laguna Coupé 2,0
Objem motora (cm3) 1 998
Výkon (kW/k) 150/205
Krútiaci moment (Nm) 300
Max. rýchlosť (km/h) 236
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 7,8
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 8,0
Cena testovanej verzie 32 490 €
Najlacnejšia verzia 32 490 €
+ Plusy
Dynamika jazdy, stabilita v zákrutách
Príjemný podvozok výborne tlmí nerovnosti
Systém 4Control
- Mínusy
Chýba priehlbina na lakťovej opierke dverí
Fotogaléria: Renault Laguna Coupé Monaco GP