Renault Twingo Gordini R.S. 1,6
Modrá je všade: na čalúnení dverí, na operadle predných sedadiel, na diaľkovom ovládači, obale radiacej páky... Charakteristická modrá s bielymi pruhmi dominuje aj na karosérii a to všetko dovedna symbolizuje verziu Gordini, ktorej sa okrem modelu Clio neubránilo ani menšie Twingo. Dokonca na stredovej konzole je štítok s číslom 0697, čo potvrdzuje poradie tohto konkrétneho Renaultu na výrobnej linke.
Hoci na testovanom Twingu boli začiatkom novembra ešte letné pneumatiky, vydarené počasie nám to tolerovalo a mohli sme tohto čertíka vyskúšať v plnej rýchlosti na autodrome Slovakia Ring v Orechovej Potôni. Zážitok to bol úžasný a v serpentínach sme dokázali udržať za sebou i podstatne výkonnejšie BMW 130. To nám však, samozrejme, pri výjazde ukázalo chrbát.
Tak teda po poriadku. Tvrdý podvozok Twinga a nízkoprofilové, široké pneumatiky nás držali bez najmenšieho zaváhania v každej zákrute. Reakcie vozidla na pohyb volantu boli okamžité, brzdy reagovali tvrdo, presne tak, ako to šofér potreboval.
Možnosti zrýchlenia sme už naznačili – podľa výrobcu je to z nuly na stovku za necelých deväť sekúnd, čo ani v bežnej premávke nie je nejaké oslnivé.
Twingo Gordini však nevzniklo preto, aby lámalo rekordy, ale aby potešilo dynamických šoférov. Je to veľmi milá hračka, s ktorou si môžete užívať v serpentínach, ale potešíte sa aj vtedy, ak vyštartujete na zelenú ako prvé auto. V prísne anatomicky tvarovaných sedadlách sedí šofér i spolujazdec ako prilepený, dobre držia telo aj v zákrute.
Označenie dvoma bielymi pásikmi na volante v hornej časti signalizuje vyrovnanie kolies do priameho smeru. Otáčkomer umiestnili pred vodiča na samostatnej nôžke, ale pri rýchlej jazde ho veľmi neregistrujete. Elektrické ovládanie okien i zrkadiel kontrastuje so sedadlom šoféra, či bezpečnostnými pásmi, ktoré nie sú výškovo nastaviteľné. Interiér je vybavený jednoducho, ale účelne. Nechýba v ňom manuálna alebo automatická klimatizácia, tempomat, autorádio s CD i MP3 prehrávačom, rozhranie Bluetooth a samostatne nastaviteľné zadné sedadlá.
Volant je však nastaviteľný len v jednej osi. Na jeho ramenách je jednoduché ovládanie tempomatu, na satelite pod volantom je ovládanie rádia. Pochopiteľne, vnútorný hluk pri vyšších otáčkach nedovoľuje nerušene počúvať rozhlasové vysielanie.
S motorom je spojená iba 5° prevodovka s ostrým radením ako sa na „pretekárske“ auto patrí. Teda žiadne dlhé držanie spojky, či maznanie sa s radiacou pákou. Nepáčil sa nám vysoký posed, no po hodinke jazdy sme si zvykli. So 40-litrovou nádržou sme si nerobili ilúzie o veľkom dojazde, napokon sme museli načerpať po 450 km, pričom sme väčšinou jazdili s otáčkami motora nad hranicou 4 000.
Na záver testu sme skonštatovali, že symbolická spomienka na muža, ktorý kedysi famózne upravoval Renault 8, je aj v dnešnom modernom aute milá. Amadeé Gordini sa takmer pred 50 rokmi preslávil aj na pretekárskych okruhoch, vo Francúzsku sa jazdili preteky s upravenými Renaultami 8 Gordini. Možno aj Twingo Gordini bude raz mať svoj pohár...
Základné údaje testovaného auta
Renault Twingo Gordini R.S. 1,6
Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/k) 98/133
Krútiaci moment (Nm) 160
Max. rýchlosť (km/h) 201
Zrýchlenie 0 – 100 km (s) 8,7
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,7
Cena testovanej verzie 15 390 €
Najlacnejšia verzia 14 390 €
+ Plusy
Podvozok výborne drží stopu
Anatomicky tvarované sedadlá
Milý dizajn malého auta
- Mínusy
Vysoký posed aj na sedadle šoféra
Hluk v kabíne pri vyšších otáčkach
Volant je nastaviteľný len výškovo