Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi Limited
Rodinné kombi sa nebráni svižnému tempu: Súčasné úpravy tretej generácie Renaulta Mégane Grandtour (je v predaji od roku 2008) pôsobia prirodzene a tento praktický automobil má stále čo povedať určitému okruhu záujemcov. Na jar pred dvoma rokmi sa pod kapotu nasťahovali nové motory Energy a naša redakcia dostala od slovenského importéra na testovanie verziu 1,5 dCi.
Do novej firemnej identity, akú v súčasnosti prezentujú modely Clio, Captur, Fluence i Scénic, sa začlenil aj Mégane. Veľké logo Renaultu je doplnené výraznou maskou chladiča, ktorá práve Méganu dosiaľ chýbala. V štandardnom vybavení, ktoré vyhovuje aj dnešnému vkusu motoristov, je automatická dvojzónová klimatizácia, tempomat, palubný počítač, rádio s USB a mobilné spojenie bluetooth. Na udržanie mladistvého vzhľadu postačuje úprava farebných kombinácií.
Predné sedadlá sú pohodlné, vyhrievané, ale osobne mi nevyhovoval vyšší posed. Spoza volantu je síce dobrý výhľad, no šoférom, ktorí preferujú športovejší, nízky posed takéto riešenie nebude vyhovovať. Čo sa týka vyhrievania sedadiel, otočný spínač je čiastočne utajený na boku sedadla a neraz ho omylom otočíte. Takže aj v horúcom lete sme sa na sedáku občas poriadne ohriali. Určenie zvoleného stupňa výhrevnosti je vecou náhody a citlivosti vášho chrbta. Pod kobercom predného spolujazdca je praktická odkladacia schránka s vekom, spokojnosť vyslovujeme aj s veľkou priehradkou na pravej strane palubnej dosky.
Na zadných sedadlách je dostatok miesta, v kufri je k dispozícii v základnom usporiadaní objem 486 litrov; po sklopení sedadiel sa zväčší na 1 595 litrov. Mégane Grandtour tak ponúka dostatočnú kapacitu pri ceste na hory, či na dovolenku. Kufor je dobre prístupný a prakticky tvarovaný. Cestovanie je vskutku príjemné, systém R-Link s farebným monitorom poskytne na dlhej ceste dostatok zábavy i spolujazdcovi.
Ale krkolomné prepínanie pri používaní bluetooth, keď po skončení hovoru príval sekúnd na našom mobile neustával a mobil nie a nie sa vypnúť, nám poriadne strpčoval život. Veríme, že to bola chyba len v prípade testovaného auta. Inak je totiž graficky pekne spracovaný R-Link jednoznačným prínosom pre vodiča; na monitore sa dá spoľahlivo sledovať spotreba, dojazd alebo absolvované kilometre. Dostatočne odhlučnený interiér patrí medzi konkurenčnými modelmi stále k veľmi útulným.
Dieselový motor s objemom 1,5 litra spolupracuje so 6° manuálnou prevodovkou, pričom kombinácia ekologicky vyšľachteného motora a vhodne poskladaných rýchlostí sa prejaví v nízkej spotrebe. Tú môže najmä v mestskej premávke pozitívne ovplyvniť systém stop-start, ktorý samočinne vypne motor po zastavení vozidla a opätovne ho spoľahlivo naštartuje ihneď po stlačení spojkového pedálu.
Podľa výrobcu by sa mala priemerná spotreba ustáliť na 4,4 l/100 km. Realita je len o necelý liter odlišná (5,2 litra). To znamená v praxi dojazd vyše 1 000 kilometrov na jednu plnú nádrž paliva. Na okresných cestách sme priebežnú spotrebu stlačili dokonca na 3,4 litra, aj po meste sme dokázali jazdiť pod šesť litrov. Ani na diaľnici si tento dieselový motor nepočínal zle - pri 130 km/h ukázal displej 5,1 litra. Priaznivá spotreba a kultivovaný chod motora patria k veľkým prednostiam tohto kombíka. Všimli sme si však, že 1.5 dCi Energy nemá v obľube nižšie otáčky a potrebuje ich aspoň 1 500 za minútu, aby spoľahlivo zabral.
Podvozok je mierne tvrdší, takže dobre drží zvolenú stopu v zákrutách. Brzdy reagujú výborne a dostatočne účinne. Hoci toto rodinné kombi nie je určené na nejaké veľké šantenie, svižnejšiemu tempu sa nebráni. Celkovo vnímame Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi ako vydarený, univerzálny kompromis, ktorý vyhovie veľkému percentu rodinne založených vodičov.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Renault Mégane Grandtour 1,5 dCi
Objem motora (cm3) 1 461
Výkon (kW/k) 81/110
Krútiaci moment (Nm) 240
Max. rýchlosť (km/h) 190
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,1
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,4
(Skutočná spotreba pri teste 5,2)
Cena testovanej verzie 16 090 €
Najlacnejšia verzia 13 790 €
+ Výrazné plusy
Tichý chod motora, výborné brzdy
Nízka spotreba nafty
Dostatok priestoru v útulnom interiéri
- Najväčšie mínusy
Zložitá komunikácia cez bluetooth
Vyšší posed na predných sedadlách