Renault Mégane Coupé 1,2 TCe Life
Lákavá voľba pre športovo založených mladíkov: Od svojho uvedenia na trh koncom roku 2008 sa stal Renault Mégane v Európe bestsellerom najmä zásluhou príťažlivého dizajnu a tiež vďaka jazdným vlastnostiam. Aj najnovšia kolekcia priťahuje zákazníkov: v prednej časti pribudli denné svetlá LED, ktoré ešte viac oživujú vzhľad tohto modelu.
Reflektory akoby imitovali prižmúrené oči. Nový tvar nárazníka i nasávacie otvory vzduchu podčiarkujú dynamický vzhľad. Modernizáciu z konca roku 2013 podčiarkuje tiež umiestnenie dominantného loga značky Renault.
Hands-free karta je vstupenkou do sveta pohodlia: vstup, štartovanie tlačidlom a zamykanie vozidla pri odchode, to všetko sa dá bez kľúča, len s kartou, ktorú nosíte pri sebe. Dotykové otváranie dverí patrí k populárnemu spôsobu ako pohodlne nastúpiť do auta.
Na stredovej konzole, integrovanej v palubnej doske, sú (zhora) samostatné panely na klimatizáciu a pod tým na ovládanie autorádia. Dvojzónová automatická klimatizácia so senzorom čistoty ovzdušia, ktorý sleduje kvalitu vonkajšieho vzduchu nasávaného do kabíny, automaticky zapína režim recyklácie. Riešenie s centrálne umiesteným rýchlomerom je praktické a vyzerá efektne; digitálny rýchlomer pred vodičom doslova padne do očí.
Medzi prednými sedadlami sa nachádza ľahko dostupný ovládač elektronickej parkovacej brzdy. Jej vypnutie sa uskutočňuje automaticky a veľmi jemne ihneď po rozjazde. Rovnako jemné je ovládanie páčok pri volante (smerovky, stierače), pričom v Renaulte osobitne kvitujeme inštaláciu trojitého zablikania smeroviek po dotyku ľavej páčky, ktoré u tejto značky nejaký čas absentovalo.
Keďže línia strechy v tomto kupé sa zvažuje, čiastočne to obmedzuje využiteľnosť zadných sedadiel. Za šoférom sa môže posadiť reálne len stredne vysoký človek. Základný objem batožinového priestoru je 344 litrov (po sklopení zadných operadiel 991 litrov), čo pre bežné používanie plne postačuje, ale niektorých možno nepoteší menší vstupní otvor a vysoká nákladová hrana.
Pri cúvaní nemá vodič ideálny výhľad dozadu, výdatne mu však pomôžu cúvacie senzory. Drobným nedostatkom, na ktorý upozornili najmä šoférky a spolucestujúce, je chýbajúca priehlbina na pritiahnutie veľkých dverí. Držadlo je totiž posunuté dopredu a to sťažuje zatváranie. Naopak, slová chvály si zaslúži ovládanie menu (navigácia, telefón, rádio) medzi prednými sedadlami otočným ovládačom. Systém R-Link s veľkým monitorom na palubnej doske sme už pochválili pri iných testovaných Renaultoch - takže týmto smerom nie sú potrebné ďalšie superlatívy.
Kupé s malým motorom Energy 1,2 TCe vo verzii Life sme otestovali v strede februára, keď sa ortuť teplomera šplhala k desiatke. Mohli sme si teda na suchej ceste plne vychutnať výborný podvozok, ktorý v zákrute bezpečne udržal auto vo zvolenej stope aj pri rýchlej jazde. Nový benzínový štvorvalec s priamym vstrekovaním paliva (prepĺňaný turbodúchadlom) poskytuje výkon 85 kW pri 4 500 otáčkach.
Systém v kombinácii s integrovaným turbodúchadlom a variabilným časovaním ventilov zabezpečuje maximálny krútiaci moment 190 Nm už od 2 000 otáčok motora a pritom v širokom pásme. Palivo sa vstrekuje priamo do spaľovacej komory, čím sa zlepšuje účinnosť motora. Samotný agregát má diskrétny, tlmený zvuk, takže aj v kabíne si pasažieri môžu počas jazdy užívať tichú atmosféru.
Na bežné jazdenie je kultivovaný agregát ako stvorený, jazda je plavná a príjemná, pričom aj pri pokojnom štýle jazdy má malý motor dostatočný elán. Na kvalitnom povrchu pôsobí Mégane Coupé veľmi dobrým dojmom, zároveň však ľahko zvedie šoféra k ostrejšiemu prejazdu zákrut. Pokiaľ 115 koníkom povolíte uzdu, očakávajte vyššiu spotrebu - ako to bolo aj v našom prípade.
K priemernej spotrebe 5,3 litra, deklarovanej výrobcom, sme sa ani zďaleka nepriblížili. Nami dosiahnutý priemer v kombinovanom režime bol takmer o tri litre vyšší... Často sme využívali tempomat s jednoduchým ovládaním na ramenách volantu a s ním sme dosiahli pri rýchlosti 100 km/h priebežnú spotrebu 5,7 litra. Na diaľnici (130 km/h) to bolo 7,9 litra a celkový priemer po ukončení testu 8,1 litra. Na jednu benzínovú nádrž sme dosiahli dojazd 700 kilometrov.
Šesťstupňová manuálna prevodovka presne plní svoje poslanie, radenie rýchlostných stupňov je naozaj jemné a presné. V kupé nechýba systém Stop&Start s ultrarýchlym štartovaním motora: automaticky zistí polohu každého piesta a vstrekne palivo do valca s najvýhodnejšou polohou. Opätovné naštartovanie je teda okamžité. K dispozícii je tiež indikátor radenia. Na dobitie akumulátora a reštartovanie motora sa využíva kinetická energia, získaná zo spomalenia alebo brzdenia vozidla.
Ovládanie kupé na kvalitnej vozovke je príjemné, rovnako aj radenie rýchlostných stupňov. Brzdy majú výborný účinok, avšak na hrboľatom povrchu auto poskakuje a udržanie správneho smeru si vyžaduje časté korekcie. No ak je vozovka v dobrom stave, prejazd zákrutou si môžete dosýta vychutnať. Vyskúšali sme si aj odolnosť karosérie na poryvy silného bočného vetra a potvrdzujeme: aerodynamika Renaultu Mégane Coupé je vynikajúca. Toto kupé s dynamickými tvarmi je určite lákavou voľbou pre mladých, športovo založených vodičov. Ale hoci sa tvári ako športový automobil, bude vyhovovať aj menej náročným šoférom.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Renault Mégane Coupé 1,2 TCe
Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/k) 85/115
Krútiaci moment (Nm) 190
Max. rýchlosť (km/h) 190
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,3
(Skutočná spotreba pri teste 8,2)
Cena testovanej verzie 14 390 €
Najlacnejšia verzia 13 190 €
+ Výrazné plusy
Ticho v kabíne, prehľadný systém R-Link
Výborný podvozok, aerodynamika, brzdy
Predné sedadlá s dobrou bočnou oporou
- Najväčšie mínusy
Sťažený výhľad za vozidlo pri cúvaní
Najmä na diaľnici zvýšená spotreba