Dacia Logan MCV 1,5 dCi Arctica
Milé rumunské kombi s drobnými pehami: Keď sme zastavili na parkovisku pred obchodným centrom, nový Logan MCV vzbudil pozornosť okolia. Nečudo, veď na prvý pohľad je zrejmé, že toto nanajvýš všestranné vozidlo s dĺžkou 4,5 metra ponúkne dostatok priestoru. Nielen nad hlavami a na kolená pasažierov, ale zároveň má jeden z najväčších batožinových priestorov v danej kategórii (objem 573 litrov, po sklopení zadných sedadiel 1 518 l). Navyše, operadlo zadného sedadla je delené (1/3:2/3) a sklopné, takže interiér si môžete jednoducho prispôsobiť aktuálnej situácii a usporiadať podľa potrieb.
Predné svetlomety majú výrazný tvar a vozidlu dodávajú moderný, zaujímavý vzhľad. Prah batožinového priestoru je nízko nad zemou a to uľahčuje manipuláciu s batožinou i s prevážanými predmetmi. Vybavenie interiéru je dostatočné, okrem iného obsahuje aj manuálnu klimatizáciu. Rumunské kombi má novú palubnú dosku - buď v tmavej alebo dvojfarebnej úprave (podľa zvolenej verzie). Kryty výduchov vzduchu, logo na volante a kulisa na rýchlostnej páke sú (podľa zvolenej verzie) chrómované.
Odkladacia priehradka pred spolujazdcom je veľká, k dispozícii sú tiež ďalšie odkladacie priestory medzi sedadlami, vo dverách a v strede na prístrojovom paneli. Uprostred palubnej dosky sa nachádza praktická priehradka v tvare vaničky. Informačný systém s maximálne jednoduchým ovládaním patrí k vysokému štandardu v tomto relatívne lacnom aute. Na veľkom monitore, ktorý je dotykový, má posádka k dispozícii nastavovanie rádia (12 predvolieb FM), ovládanie telefónu (Bluetooth), zobrazenie mapy, navigácie a nastavenie vozidla.
Dotykový monitor sa nachádza pod vetracími otvormi, kým malý monitor v tvare obdĺžnika je v pravom kruhu pre vodičom. Ten poskytne informácie o spotrebe, dojazde, vonkajšej teplote, odjazdených kilometroch, atď. Tlačidlo ovládania je vhodne umiestnené na páčke ostrekovača skla.
Ako sme naznačili vyššie, vynovená Dacia Logan MCV môže byť vybavená novým, veľmi kvalitným multimediálnym navigačným systémom Media NAV s dotykovou obrazovkou s veľkosťou 7" (18 cm). V testovanom aute sme ho mali a boli sme s ním maximálne spokojní. Systém je dokonale začlenený do stredového panelu, zahŕňa rádio a technológiu Bluetooth® na hands-free telefonovanie alebo na počúvanie vlastnej hudby s funkciou audio streaming. Obsahuje tiež palubnú navigáciu so zobrazením 2D alebo 3D, ktorej prednosťou je veľmi intuitívne ovládanie. Zostavu dopĺňa USB vstup, zásuvka jack a ovládače.
Systém Media NAV je v Dacii skutočne silným tromfom; jednoznačne si zaslúži veľkú pochvalu. Navigácia je zrozumiteľná, pohotová a hlas navigátora má správnu slovenčinu vrátane jednotlivých pádov. To zvlášť oceňujeme a nebojíme sa vyslať týmto smerom jednotku s hviezdičkou.
No aby sme len nechválili, prejdime aj ku kritickým miestam. Keďže kombi Dacia nie je prémiový model, ani predné sedadlá nie sú veľmi pohodlné a na dlhej trase (300 km) sme to pocítili. Navyše majú krátky sedák, čiže stehná sa čoskoro unavia, lebo im chýba opora. Možno by tento problém vyriešil výsuvný sedák. Keďže zrkadielko v protislnečnej clone nie je kryté, na vodiča pôsobí pri sklopení clony rušivo. Sám sa v ňom totiž vidí; krycia clonka by zrkadielku určite prospela. Našu kritiku si vyslúžila aj ostrá kopija kľúča, ktorý sa nedá sklopiť, ako je to dnes už bežné u iných automobilových značiek - a teda ľahko urobí dierku vo vrecku nohavíc. A že v autách rumunskej značky chýba trojnásobné blikanie smeroviek po dotyku páčky, na to sme si už zvykli.
Vonkajšie zrkadlá a okná predných dverí sa ovládajú elektricky - okná kolískovými ovládačmi, netypicky umiestnenými na stredovej konzole nad radiacou pákou. Zadné okná sa otvárajú otočnou kľučkou. Na zadných sedadlách je dostatok miesta nad hlavami i na kolená, avšak pasažier v strede sa odvezie len so sebazaprením, lebo hoci je podlaha rovná a nad hlavou je dosť miesta, na šírku tu majú ramenatí jedinci iba stiesnený priestor.
Prednú kapotu pridržiava teleskopický tlmič, čo je najmä vo veternom počasí výhodnejšie ako tradičná kovová tyčka. Dvere vydávajú pri zatváraní prijateľný zvuk; určite neznie plechovo ako by možno niekto očakával. Dlhá radiaca páka je bližšie k volantu a teda ľahšie dosiahnuteľná, avšak vyčnieva vysoko a v testovanom kombi bolo radenie ešte aj tvrdé. Naopak, pridávanie plynu i samotný podvozok auta sú jemné, v duchu tradície firmy Renault. Indikátor radenia rýchlostných stupňov sa zobrazuje nenápadne, pričom úsporne jazdiaci vodič si môže zvoliť aj režim ECO.
Pod volantom je na tradičnom renaultovskom satelite ovládanie rádia. Na oboch ramenách volantu sú dostatočne veľké tlačidlá na ovládanie tempomatu (prevzaté z Renaultu), takže obsluha tohto užitočného zariadenia je maximálne jednoduchá. Tempomat sme v priebehu testovania využívali často a na rovine sme dosiahli pri rýchlosti 100 km/h priaznivú priebežnú spotrebu nafty 4,3 litra.
Pri ďalšom meraní spotreby sme sa potom nestačili čudovať, keďže všetky zvyčajne sledované údaje nepresiahli päť litrov. Ani na diaľnici (130 km/h) sa dieselová Dacia Logan MCV nestratí, pričom poteší priebežnou spotrebou len 4,9 litra. S celkovým priemerom v kombinovanom režime 4,5 litra i s maximálnym reálnym dojazdom na jednu nádrž 1 000 kilometrov sme boli výsostne spokojní. A pritom sme mali k dispozícii len 5° prevodovku.
Škoda, že toto milé rumunské kombi má tvár posiatu niekoľkými drobnými pehami. Tie sa však dajú ľahko odstrániť - ako to aj v texte naznačujeme - a potom bude Dacia Logan MCV 1,5 dCi Arctica pre bežného motoristu, ktorý nemá peňazí nazvyš, ešte príťažlivejšia. Najmä máme na mysli mladé rodiny alebo amatérskych športovcov. Veď za priateľskú cenu sa tu núka veľmi priateľské kombi.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Dacia Logan MCV 1,5 dCi
Objem motora (cm3) 1 461
Výkon (kW/k) 66/90
Krútiaci moment (Nm) 220
Max. rýchlosť (km/h) 173
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 12,1
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 3,8
(Skutočná spotreba pri teste 4,5)
Cena testovanej verzie 11 290 €
Najlacnejšia verzia 7 290 €
+ Výrazné plusy
Výborný informačný a navigačný systém
Dostatok priestoru v kufri a nad hlavami
Úsporný motor, reálny dojazd 1 000 km
- Najväčšie mínusy
Krátky sedák predných sedadiel
Zrkadielko v clone pôsobí rušivo
Kľúč sa nedá sklopiť a derie vrecko nohavíc