Dacia Duster 1,5 dCi 4WD Exception
Praktické a komfortné SUV s pohonom 4x4: V priebehu testovania ma na parkovisku niekoľkokrát oslovili náhodní okoloidúci, aby sa povyzvedali v čom je druhá generácia Dusterov lepšia oproti prvej. Nuž, jednoznačná odpoveď znie: najdrahšia verzia Exception s turbodieselovým motorom a pohonom všetkých kolies sa určite vydarila z hľadiska dizajnu a je veľmi dobre vybavená.
Aby sme však nezostali len pri zjednodušenej odpovedi, vymenujme niekoľko predností. Najviditeľnejšou zmenou na karosérii je prepracovaná maska chladiča, kde vás na prvý pohľad upúta osem malých chromovaných lichobežníkov a tiež moderne vyzerajúce svetlomety. Duster má denné svietenie, avšak výrobca toto nerieši diódami, ale konvenčnými žiarovkami. Na streche dominujú masívne lyžiny, s ktorými auto pôsobí pri pohľade zboku majestátnejšie.
Najdrahšia verzia disponuje tempomatom (s jednoduchým ovládaním na volante) vrátane obmedzovača rýchlosti, zadným parkovacím senzorom, má impulzné ovládanie okien a nechýba ani údaj o vonkajšej teplote. Funkcie multimediálneho navigačného systému Media NAV (navigácia, telefón, rádio, médiá) sa ovládajú jednoducho a intuitívne; na dotykovom 7-palcovom displeji sú dobre čitateľné, ten je však trošku „utopený" pod otvormi na prúdenie vzduchu. Funkcia Eco a ukazovateľ zmeny prevodového stupňa vodičovi umožňujú optimalizovať prevádzkové parametre vozidla.
Volant je nastaviteľný len výškovo. Na prístrojovom paneli sú tri kruhové prístroje a prepracovaná je celá palubná doska. Na nej sú praktické odkladacie priehlbiny (pred spolujazdcom a v strede nad otvormi klimatizácie). Dostatočne objemná je tiež schránka pred spolujazdcom. Tri otočné ovládače klimatizácie však majú nezreteľne označenú aktuálnu polohu, takže orientácia vodiča počas jazdy je sťažená. Ovládanie okien (vrátane zadných) presunul výrobca zo stredového panelu na tradičné miesto na dverách.
Nastavovanie vonkajších zrkadiel gombíkom je netradične medzi prednými sedadlami, pod pákou ručnej brzdy. Toto riešenie nepovažujeme za vhodné, lebo páka prekáža nahmataniu ovládača. Mohla byť o čosi kratšia, aby nebolo potrebné prestrkávať pod ňu prsty. Za príplatok 200 € dostanete vo verzii Exception vyhrievané predné sedadlá.
Komfort na dlhých trasách zvyšuje už spomínaný tempomat, pochvalu si zaslúži plnohodnotný pevný kryt batožinového priestoru. Dacia Duster 4WD má za druhým radom sedadiel dostatočný priestor s objemom 408 litrov, ktorý sa dá zväčšiť po sklopení zadných operadiel až na 1 570 litrov. V kufri je medzi podbehmi šírka podlahy jeden meter. Pri štandardnom usporiadaní zadných sedadiel, na ktorých majú pasažieri dostatok miesta na nohy i nad hlavou, je k dispozícii rovná podlaha.
V testovanom aute sme mali 6°manuálnu prevodovku, ktorej prvé dva stupne sú veľmi krátke. V praxi to znamená rýchlejšie radenie až po trojku, no v teréne je toto riešenie celkom vhodné a vlastne nahrádza potrebu redukcie. Teda nie je to samoúčelné. Šestku môžete zaradiť už pri rýchlosti 60 km/h, mäkší podvozok dobre tlmí nerovnosti, pochvalu si zaslúžia účinné brzdy, no pri predbiehaní treba vziať do úvahy len priemerné zrýchlenie vozidla.
Otočný volič systému pohonu všetkých kolies zostal zachovaný aj v Dusteri druhej generácie, naďalej sú k dispozícii tri pozície (2WD, AUTO, LOCK). V režime 2WD sú poháňané len predné kolesá, po prepnutí do polohy Auto rozhoduje o pripojení zadných kolies (pri preklzávaní predných) elektronika. Lock pevne priradí zadnú nápravu, pričom je určený len do náročného terénu; s tým súvisí obmedzenie do rýchlosti 80 km/h. Pri svetlej výške auta (21 cm) nás prekvapila menšia brodivosť len 35 cm. Duster teda nepatrí medzi výrazné off-roady, aj keď sme sa s ním pri jazdení v Malých Karpatoch bez zaváhania dostali i cez strmšie stúpania.
V premávke na asfaltovej ceste je jazda veľmi pohodlná, do kabíny sa pri rýchlosti menej ako 120 km/h neprenáša výrazný hluk. Pri rýchlejšom prejazde zákruty sa však Duster rád nakláňa a nápravy sem-tam aj odskočia od povrchu, ak sa rozhodnete pre rýchlejší prejazd. No všetko je v rámci normy a netreba panikáriť. Prevažne sme jazdili po meste alebo v ľahšom teréne a boli sme zvedaví, či udržíme výrobcom udávanú priemernú spotrebu 5,2 litra.
Hoci sme starostlivo sledovali indikátor radenia a využívali tlačidlo ECO, v kombinovanom režime sme dosiahli priemer o čosi vyšší - 6,1 litra na 100 km. Na rovine nám ukázal displej pri aktivovanom tempomate a rýchlosti 100 km/h priebežnú spotrebu lichotivých 4,7 litra, no na diaľnici (130 km/h) stúpla na 7,4 litra. Tak, či onak - dojazd 800 km na jednu nádrž nafty nás uspokojil.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Dacia Duster 1,5 dCi
Objem motora (cm3) 1 461
Výkon (kW/k) 80/109
Krútiaci moment (Nm) 240
Max. rýchlosť (km/h) 168
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 12,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,2
(Skutočná spotreba pri teste 6,1)
Cena testovanej verzie 9 990 €
Najlacnejšia verzia 16 490 €
+ Výrazné plusy
Pohodlný podvozok, výborné brzdy
Vypínateľný pohon 4x4, 6-stupňová prevodovka
Jazdné pohodlie aj na zlých cestách a v teréne
- Najväčšie mínusy
Nastavovanie zrkadiel pod pákou ručnej brzdy
Volant je nastaviteľný len výškovo