Renault Laguna GT 2,0 dCi 4Control
Potešenie z jazdy pri maximálnom komforte: Francúzska automobilka Renault systematicky vylepšuje svoj ťažiskový model Laguna, pričom v najnovšej verzii ponúka tú najlepšiu technológiu na dosiahnutie maximálneho komfortu a potešenia z jazdy. Spomeňme integrovaný multimediálny tablet Renault R-Link s pripojením online, či výnimočný podvozok s technológiou 4Control. Dynamický vzhľad exteriéru dokresľujú tmavé 18" disky z ľahkej zliatiny a na čierno lakovaná strecha (na prianie) spolu s rovnako čiernymi vonkajšími spätnými zrkadlami.
V rámci faceliftu tretej generácie sa dizajnéri zamerali len na predný nárazník, ktorý dostal široké diódové pásy denného svietenia. Aktuálnymi úpravami získava Laguna dynamickejšiu prednú časť s charakteristickým výrazom nielen vo dne, ale aj v noci. Predné sedadlá s dobrým bočným vedením sú pohodlné a dostatočne dimenzované. Aj zadné sú anatomicky tvarované, pasažieri tam nájdu potrebný priestor na kolená i nad hlavou, avšak vystupovanie je čiastočne sťažené práve bočnými oporami. Čalúnenie kombinuje koženku a alcantaru, predné sedadlá sú vyhrievané a elektricky nastaviteľné. Základný objem kufra je 450 litrov, po sklopení zadných operadiel 1 371 litrov.
Športový trojramenný volant sa dobre drží, na jeho ramenách sú tlačidlá na jednoduché ovládanie tempomatu a pod volantom, na samostatnom satelite, sa nachádza ovládanie rádia. Údaje na informačnom displeji medzi otáčkomerom a rýchlomerom sa menia oboma smermi malými tlačidlami na páčke stieračov. Automatická klimatizácia je dvojzónová, nechýbajú parkovacie senzory, čo je pri tomto type karosérie nanajvýš potrebné. Na zadných oknách sú sťahovacie roletky, ktoré padnú vhod najmä pri ochrane pred slnečnými lúčmi.
Štartuje sa tlačidlom, pričom auto odomknete po dotyku kľučky a obdĺžnikovú „kartičku" môžete mať po celý čas vo vrecku. Šesťstupňová prevodovka umožňuje nielen dynamickú, športovú jazdu, ale aj komfortné zdolávanie dlhej trasy po diaľnici. Športovo ladená verzia GT 4Control so športovým volantom, efektnou hlavicou radiacej páky a hliníkovými pedálmi, je vybavená výkonným motorom Energy 2,0 dCi 175 a podvozkom so 4 aktívne riadenými kolesami.
Nápis 4Control sa vyníma na strednom stĺpiku karosérie. Systém 4Control so štyrmi aktívne riadenými kolesami ponúka výnimočné zážitky, dostupné pre väčšinu ľudí: dynamické a ešte ostrejšie správanie sa auta, lepšiu ovládateľnosť pri manévroch, jedinečnú presnosť riadenia, pri ktorej je vozidlo intuitívne vedené po správnej stope, skvelé jazdné vlastnosti vo všetkých rýchlostiach a taktiež vynikajúcu úroveň aktívnej bezpečnosti.
Označenie 4Control teda neznačí pohon všetkých kolies, ale aktívne sa natáčajúcu zadnú nápravu. Pritom rozhoduje aktuálna rýchlosť vozidla. Pokiaľ sa pohybujete do 60 km/h, natáčajú sa zadné kolesá o 3,5° proti zmyslu natočenia predných. Výsledný efekt sa prejaví rovnako, ako keby mala Laguna kratší rázvor náprav.
Systém oceníte aj pri pohybe na parkovisku, kde často nezostáva veľa priestoru na manévrovanie. Pri cúvaní sa systém prejaví veľmi výrazne. Pri rýchlosti nad 60 km/h sa predné kolesá natáčajú v rovnakom smere ako predné, pričom sa nemení uhol 3,5°. Auto je v zákrutách stabilnejšie a pri práci s volantom si vystačíte s jeho menším natočením. Podvozok 4Control môžete mať za príplatok 2 800 € aj vo verzii Dynamique.
Systém Renault R-Link zahŕňa všetky multimediálne funkcie: navigáciu, rádio, telefonovanie cez Bluetooth® a audiostreaming (prepojenie s prenosnými zariadeniami). Jednotlivé funkcie sa zobrazujú na veľkom dotykovom displeji s uhlopriečkou 7" (18 cm) s jednoduchou a intuitívnou ergonómiou; najjednoduchšie ovládanie je tlačidlami, respektíve výkyvným a otočným gombíkom medzi sedadlami.
Na stredovej konzole sú len nevyhnutné ovládače, pričom dominuje rozmerný displej multimediálneho systému R-Link. Ten obsahuje navigačný systém Tom Tom, ktorý však v testovanom vozidle absentoval.
Systém sa dá ovládať dotykovo, no vzhľadom na hlboké zapustenie displeja do prístrojovej dosky odporúčame využiť spomínané tlačidlá na stredovom tuneli. Pochvalu si zasluhuje možnosť zobrazenia niekoľkých funkcií naraz. Takže pokiaľ si vyberáte obľúbenú rozhlasovú stanicu (do pamäte si môžete uložiť 12 staníc FM), nezmizne vám z monitora napríklad mapa navigácie - ak ju máte inštalovanú.
Kto chce jazdiť dynamicky, musí držať otáčky motora minimálne okolo 2 200. Pokiaľ poklesnú, prejaví sa nežiaduci turboefekt. Kto pôjde na úsporu, určite využije systém stop&start, ako aj indikátor radenia prevodových stupňov.
Motor má kultivovaný chod, radiaca páka 6-stupňovej prevodovky sa v kulise pohybuje s veľkou presnosťou. Podvozok sa prejavuje zaujímavo: nie je prehnane tvrdý, ale ani mäkký. Niečo medzi tým. Testovaný Renault Laguna GT jazdil na 18" kolesách. Ako sme už naznačili, v zákrutách sme si s týmto autom užívali a rýchlo sme si zvykli aj na agilných pomocníkov v podobe natáčaných zadných kolies. Brzdy reagovali - ako je u Renaultu tradíciou - veľmi dobre a dostatočne razantne.
Čo sa týka spotreby, pri rýchlosti 100 km/h to bolo na rovine, s aktivovaným tempomatom, 4,2 litra, na diaľnici pri 130 km/h 6,2 litra. Reálna priemerná spotreba v kombinovanom režime sa ustálila na 5,8 litra a celkový dojazd na jednu nádrž paliva bol úctyhodných 1 100 kilometrov. Pritom sme jazdili po meste, na diaľnici i po cestách prvej triedy bez toho, aby sme sa nejako obmedzovali v dynamike jazdy.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Renault Laguna GT 2,0 dCi
Objem motora (cm3) 1 995
Výkon (kW/k) 127/173
Krútiaci moment (Nm) 380
Max. rýchlosť (km/h) 210
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,8
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,5
(Skutočná spotreba pri teste 5,8)
Cena testovanej verzie 29 290 €
Najlacnejšia verzia 20 990 €
+ Výrazné plusy
Stabilita auta pri prejazde zákrutami
Priaznivá spotreba, dojazd 1 100 km
Komfort v interiéri, výborné brzdy
- Najväčšie mínusy
Čiastočne sťažené vystupovanie zo zadných sedadiel