Renault Grand Scenic 2,0 dCi Privilége
Príval noviniek značky Renault nekončí ani tohto roku, ale ešte predtým sme otestovali jednu zo zaujímavých noviniek sezóny 2009, po ktorej určite siahnu najmä početnejšie rodiny. Je to sedemmiestny Grand Scenic s dvojlitrovým dieselovým motorom a výkonom 160 koní.
Hoci navonok je nenápadný, v skutočnosti vás príjemne prekvapí množstvom poskytovaného komfortu a jazdnými vlastnosťami. Rozhodujúcou pridanou hodnotou tretej generácie Renaultu Scenic je tretí rad sedadiel (zapustený do rovnej podlahy v kufri), čo zároveň znamenalo predĺženie karosérie. Do auta sa nastupuje veľmi pohodlne a všetci pasažieri majú dostatok miesta. Tri samostatné sedadlá v druhom rade sú aj posuvné, predné sú vyhrievané. Sklá zadných dverí sa dajú prekryť roletkami. Vodič i spolujazdec si môžu v najdrahšej verzii Privilege nastaviť na opierke hlavy bočnice.
V interiéri je množstvo praktických odkladacích priestorov, zvlášť chválime mimoriadne veľký priestor pod lakťovou opierkou medzi prednými sedadlami. Na druhej strane nás sklamalo krkolomné ovládanie sklonu operadla na predných sedadlách. A chýbala nám tiež funkcia trojnásobného blikania smeroviek po ľahkom dotyku páčky.
Navigačný systém sa ovláda konzolkou medzi sedadlami, informačný displej v jeho susedstve zasa tlačidlami na páčke stieračov. V strede prístrojového panelu upúta pozornosť vodiča i spolujazdcov pestré sfarbenie 6“ monitora, ktorý sa dá nastaviť do šiestich režimov.
Palubná doska je dvojfarebná a zmäkčené plasty v hornej tmavej časti sú na dotyk i pohľad príjemné. Radenie prevodových stupňov je presné a lahodné, ale elektrické uvládanie „ručnej“ brzdy nemusí každému vyhovovať. Na trojramennom volante je ovládanie tempomatu tlačidlami, pod ním na satelite komplexné ovládanie audiosystému. Panoramatické dvojdielne strešné okno po celej dĺžke strechy je v prednej časti otvárateľné. Praktická je funkcia sklápania vonkajších zrkadiel.
Do vrcholnej verzie Privilege je štandardne dodávaná karta, vďaka ktorej sa vozidlo samočinne odomkne po stisnutí vonkajšej kľučky. Na jeho zamknutie stačí len odísť pár metrov od auta s kartou vo vrecku a zámky sa samočinne počuteľne zaklapnú. Štartuje sa tlačidlom, karta zostáva vo vrecku.
Pri obsadení vozidla 7 pasažiermi je k dispozícii objem kufra 208 litrov, no po sklopení dvoch zadných sedadiel do podlahy kufra zostane cestujúcim k dispozícii 752 litrov a keď zostanú funkčné len prvé dve sedadlá, objem sa zväčší na impozantných 2 063 litrov. V takom prípade nie je problémom ani prevážanie väčších kusov nábytku.
Ku komfortnej jazde s dvojlitrovým dieselovým motorom, ktorý v kabíne vôbec nie je počuť, patria len superlatívy. Grand Scenic má vynikajúcu akceleráciu, tradične vysoko účinné brzdy a cestujúci sa cítia ako na pohovke v obývačke. Kto vie zaobchádzať s plynovým pedálom veľmi jemne, môže dosiahnuť priemernú spotrebu okolo 7 litrov nafty.
My sme mali na zasnežených cestách na konci testu priemer 7,6 l/100 km a dojazd 700 km. Ustálenou rýchlosťou 100 km/h sme však dokázali s tempomatom udržať spotrebu len päť litrov. Po celý čas sme mali v kabíne upokojujúce ticho, čo istotne prispievalo k vysokému komfortu jazdy.
Nakláňanie vozidla v zákrutách nie je veľké, plavnosť jazdy je príkladná. Iste aj vďaka kvalitným značkovým pneumatikám sme s Renaultom Grand Scenic dokázali jazdiť aj na zasnežených vozovkách svižne a pritom bezpečne. Držanie stopy nás príjemne prekvapilo a pre Renault typické výrazné nakláňanie vozidla sa nekonalo.
Základné technické údaje testovaného vozidla
Renault Grand Scenic 2,0 dCi
Objem motora (cm3) 1 995
Výkon (kW/k) 118/160
Krútiaci moment (Nm) 380
Max. rýchlosť (km/h) 205
Zrýchlenie 0 – 100 km (s) 9,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,6
Cena testovanej verzie 24 290 €
Základná verzia 15 790 €
+ Plusy
Komfort a priestor pre pasažierov
Tichý motor, podvozok dobre žehlí nerovnosti
Nekompromisné brzdy a zrýchlenie
- Mínusy
Krkolomné nastavovanie sklonu operadla vpredu
Chýba trojnásobné blikanie smeroviek po dotyku páčky