Renault Fluence 1,6 dCi 130 Dynamique
Ticho v kabíne a dobré zrýchlenie sú jeho silné tromfy: Pravdu povediac, model Fluence ani veľmi nepotreboval kozmetické úpravy, napriek tomu sa Francúzi rozhodli urobiť na ňom už po troch rokoch fejslift. Či je na prospech dizajnu, ponechávame na rozhodnutie motoristickej verejnosti. Nám sa drobné úpravy (najmä v prednej časti) pozdávajú a Fluence vďaka ním získava mladistvý elán.
V premávke tento automobil jednoznačne identifikujete podľa dominantného loga. Keď sme koncom roku 2010 v teste pôvodného Renaultu Fluence napísali, že hlavnými prednosťami tohto sedanu sú tradične komfortná jazda, umocnená príjemne utlmeným podvozkom, mäkké obloženie prístrojového panelu, veľký priestor v kabíne i v kufri (s objemom 496 l – po fejslifte 530 litrov), ako aj elegantný dizajn, dnes môžeme toto konštatovanie bez výhrad podpísať. S tým, že Fluence vyzerá ešte elegantnejšie.
Pri prvom teste pred troma rokmi nás nemilo prekvapilo, že Fluence má iba výškovo nastaviteľný volant; majiteľ súčasnej verzie si už môže nastavovať volant aj pozdĺžne. Absencia tzv. trojbliku smeroviek však – ktovie prečo – pretrváva, čo je v prípade tejto 4,6 m dlhej limuzíny určite hendikep. Na druhej strane môžeme s potešením konštatovať, že priehlbinu na uchopenie veka batožinového priestoru z jeho vnútornej strany (pri jeho zatváraní) už výrobca zakomponoval do čalúnenia. Žeby reagoval na našu výčitku spred troch rokov?
Pasažieri na zadných sedadlách majú dostatok miesta a na bočných oknách i pred zadným sklom roletky, takže ich neobťažujú slnečné lúče. V tomto smere Renault venoval precíznemu riešeniu náležitú pozornosť. Malou chybičkou krásy je vysoká hrana batožinového priestoru. Ak vás prekvapuje veľké cenové rozptýlenie, to zapríčiňujú príplatky za navigáciu R-Link (600 €), xenónové svetlomety (800 €), zadné parkovacie senzory (400 €), vyhrievané sedadlá (250 €) a tak ďalej.
Interiér Fluence pripomína Mégane, je však (predovšetkým pozdĺžne) priestrannejší. No nedokážeme akceptovať miniatúrne (najmä v šere zle čitateľné) tlačidlá na stredovej konzole, ktorými sa ovláda klimatizácia, rádio a informačný systém s navigáciou. Hoci ten sa dá ovládať aj dotykom na monitore, šofér sa tam musí poriadne načiahnuť, a to počas jazdy neodporúčame. Ochotný spolujazdec, žiaľ, nie je vždy poruke. V každom prípade považujeme vyhľadávanie v menu za ťažkopádne, navyše je kruhový element od ruky.
Len slabou náplasťou je elegantný mohutný prístrojový panel skrášlený vodorovnou lištou a negatívny sklon prístrojov pred vodičom, takže tie sa nelesknú. Dosiaľ používaný ručičkový rýchlomer nahradil digitálny. Na testovanej verzii z roku 2013 chválime jednoduché ovládanie tempomatu prostredníctvom tradičných tlačidiel na volante, kým rádio sa ovláda na samostatnom satelite vpravo pod volantom. Ba pri rádiu pribudol aj otočný ovládač na reguláciu hlasitosti.
Pri modeli Fluence z roku 2010 sa v kabíne prejavil nepríjemný hluk už od rýchlosti 110 km/h. Tentoraz sme boli priam nadšení s nízkou hladinou hluku v interiéri. Dokonca ani na diaľnici, pri využití maximálneho rýchlostného limitu, sa hluk do kabíny neprenášal. A tak sme mohli nerušene počúvať rádio.
Okrem tichého dieselového motora (najazdených 24 000 km) sme si pochvaľovali aj brzdy, ktoré reagujú na stlačenie pedála dostatočne účinne. V zákrute auto spoľahlivo drží zvolenú stopu a prakticky sa nenakláňa. Menej skúsenému vodičovi pomôžu pri parkovaní predné i zadné parkovacie senzory a zvuková i farebná signalizácia na monitore.
Podvozok je tradične mäkký a celkom dobre tlmí nerovnosti na vozovke. Fluence má výborné zrýchlenie – výkon turbodúchadla narastá plynule až po červené pole na otáčkomeri – a na druhej strane vie byť zároveň úsporný. Ak správne využívate turbodieselový agregát, môžete jazdiť rýchlosťou 100 km/h za 4,5 litra nafty i menej. Šesťrýchlostná prevodovka je dobre odstupňovaná a radenie je plynulé. Na diaľnici sme mali pri 2 300 otáčkach priebežnú spotrebu 5,8 litra a celkový priemer bol 5,9 litra.
Dojazd 1 000 kilometrov považujeme za reálny, hoci ukazovateľ nás v priebehu testu troška klamal, keď pri zostatku polovice paliva ukázal dojazd 550 km a pri jednej tehličke na ukazovateli svietilo ešte 330 km. V každom prípade vhodným využívaním indikátora radenia a rýchlym preradením na 6. stupeň môžete na ceste prvej triedy spomínaných 1 000 kilometrov najazdiť. Na plynulú jazdu stačí motoru aj 1 500 otáčok. Pravda, nesmiete sa dostať do kolóny.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Renault Fluence 1,6 HDI
Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/k) 96/130
Krútiaci moment (Nm) 320
Max. rýchlosť (km/h) 210
Zrýchlenie 0 – 100 km (s) 9,8
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,6
(Skutočná spotreba pri teste 5,9)
Cena testovanej verzie 19 970 €
Najlacnejšia verzia 10 990 €
+ Výrazné plusy
Mimoriadne výkonný a úsporný turbodiesel
Dostatok priestoru na všetkých sedadlách
Výborné odhlučnenie kabíny
- Najväčšie mínusy
Ťažkopádne vyhľadávanie v menu
Zle čitateľné písmená na tlačidlách