Citroën C4 Picasso 1,6 e-HDI 115 Exclusive
Na vlnách komfortu a moderných technológií: Netradičné úzke svetlomety s denným svietením si všimnete pri prvom pohľade na Citroën C4 Picasso a tie sú neklamným prísľubom, že futuristický vzhľad tohto modelu v sebe skrýva ešte niečo navyše. Je to tak - pod elegantným obalom sú prístupné moderné technológie, ktoré vám chvíľami môžu vyraziť dych. Citroën C4 Picasso totiž nie je len o futuristickom vzhľade, ale aj o zaujímavých technológiách a dostatočnom priestore i variabilite interiéru.
Na začiatku všetkého je bezkľúčový vstup do auta. Vpredu majú pasažieri dostatok miesta vo všetkých smeroch, poteší aj rozsah nastavenia volantu. Výsadou testovanej verzie boli pohodlné, vyhrievané sedačky s funkciou masáže bedier (!), pričom spolujazdkyňa vedľa šoféra má dokonca k dispozícii rozmernú, mäkkú, elektricky výklopnú podložku, takže na dlhej ceste si môže natiahnuť nohy na vankúšik. Opierky hlavy sa dajú plynulo nastavovať nielen výškovo, ale aj smerom ku hlave alebo od nej.
Len čo sa posadíte za volant, hneď sa cítite uveličene. Jeho hrubý veniec je dobre tvarovaný a na ramenách nájdete niekoľko tlačidiel - vľavo na ovládanie adaptívneho tempomatu, ako aj veľkého monitoru, vpravo na ovládanie rádia a telefónu. Je až neuveriteľné, čo všetko tam inžinieri Citroënu napratali. Pritom vôbec nestrácate prehľad.
Obe sedadlá sú dobre tvarované, pohodlné a telo sa v nich neunaví ani na dlhej trase. Obrovské čelné sklo prekrývajú slnečné clony, ktoré sú posúvateľné i výklopné do bokov. Máte teda dobrý výhľad na semafor alebo náležitú ochranu pred slnečným žiarením. Zadní pasažieri majú na oknách roletky a pred sebou výklopné letecké stolíky, ich sedadlá sú posuvné. Piate zadné dvere sú veľké, relatívne ťažké, avšak manipulácia s nimi je jednoduchá, keďže sa vyklápajú i zaklápajú elektricky.
Všetky hlavné funkcie sa ovládajú prostredníctvom 7" dotykového displeja na stredovej konzole. Na výber je niekoľko formátov: nastavenie duálnej klimatizácie, signalizácia prítomnosti auta vo vedľajšom pruhu, parkovací asistent, nechcené vybočenie z jazdného pruhu, adaptívny tempomat, ale môžete si zvoliť aj kalkulačku, kalendár a iné funkcie. Aktívny tempomat udržiava vaše vozidlo s odstupom 3 - 1,5 sekundy za autom pred vami. Samostatnou kapitolou je asistent parkovania, a to pozdĺžne v smere jazdy i kolmo medzi zaparkované vozidlá. Výhodné riešenie nielen pre menej skúsených.
V ponuke je naozaj veľa možností, aby sa mal aj spolujazdec čím zaoberať na dlhej trase. Akékoľvek vyhľadávanie a nastavenie na spodnejšom monitore si totiž vyžaduje viacnásobné preťukávanie a kým sa dopracujete k hľadanému výsledku, trvá to nejaký čas. Napríklad pátranie na tému navigácia, či bluetooth zaberie v skutočnosti dlhé minúty.
V strede palubnej dosky je ďalšia hračka - veľký monitor, na ktorom sa zobrazuje rýchlomer, informačný displej a otáčky motora; zostavu, ako aj intenzitu svietenia, si môžete meniť podľa seba a navoliť si (tlačidlom Mode na volante) inú kombináciu. Vedľa rýchlomera si teda môžete zobrazovať namiesto otáčkomera a palubného počítača napríklad mapu alebo obrazovku rádia.
Otázna je vhodnosť tohto riešenia, keď spred šoféra zmizli všetky klasické, dôležité ukazovatele a požadované údaje si musí vyhľadať zaostrením zraku šikmo vpredu. Teda na zlomok sekundy odvráti zrak od vozovky.
Na hornej lište veľkého monitora sú navyše ešte doplňujúce údaje: čas, stav paliva v nádrži, obsadenie sedadiel (zapnutie pásov), nastavená frekvencia rádia, vonkajšia teplota, kým v spodnom riadku sa dozviete údaj o nastavení tempomatu, prejdenej vzdialenosti, vnútornej teplote a nastavení ventilácie. A pred monitorom sa nachádza - ako čerešnička na šľahačkovom dezerte - osviežovač vzduchu.
V zadnej časti interiéru majú cestujúci k dispozícii tri plnohodnotné kreslá, každé s možnosťou pozdĺžneho posunutia a nastavenia sklonu operadla. Dokonca na stĺpikoch majú samostatnú, regulovateľnú ventiláciu. Doslova s nadšením sme vnímali množstvo i praktické riešenie odkladacích priehradiek. Samozrejmosťou je priehradka pred spolujazdcom, ďalšou možnosťou sú schránky v podlahe pred zadnými sedadlami, vo dverách a ďalšiu priehradku nájdete v spodnej časti stredovej konzoly.
Jednoznačne praktickou záležitosťou je rovná podlaha. K dispozícii je tiež batožinový priestor s dostatočne veľkým základným objemom 537 až 630 litrov. Ten sa mení v závislosti od posunutia zadných sedadiel; sklopením zadných operadiel vznikne rovná ložná plocha s maximálnym objemom 1 709 litrov.
Štartuje sa bez kľúča, tlačidlom. Pri nočnej jazde pôsobí efektne - okrem spomínaných obrazoviek - osvetlenie kľučiek dverí i priehradky v nich. Výhľad šikmo do strán uľahčujú veľké, samostatné okienka pri zdvojenom A-stĺpiku. Po otočení volantu osvieti samostatné svetlo priestor v zákrute. Testovaný model mal systém stop&start, ktorý pohotovo reaguje na zošliapnutie spojky, ale ak niekomu nevyhovuje, dá sa vypnúť.
My sme v meste využívali hladké, rýchle a nerušivé fungovanie tohto systému, ktorý sa vypína už pri rýchlosti pod 20 km/h - za predpokladu, že máte vyradené do neutrálu. Stále pritom zostávajú v činnosti posilňovače bŕzd i riadenia. Samočinné vypínanie motora vyriešili inžinieri Citroënu priam vynikajúco. Indikátor radenia je ďalšia dobrá pomôcka určená predovšetkým tým, ktorí chcú udržať nízku spotrebu paliva - v našom prípade nafty.
Vďaka 6° prevodovke a výbornej zotrvačnosti je Picasso veľmi skromný konzument. Pri rýchlosti 100 km/h sa uspokojí na rovine s priemernou spotrebou len 3,6 litra, na diaľnici (130 km/h a 2 250 otáčok) nám ukázal displej 5,8 litra. Výrobcom udávaná kombinovaná spotreba 4 litre však patrí v bežnej premávke do ríše snov. Celková priemerná spotreba pri najazdení 3 000 kilometrov bola 5,6 litra na 100 km. Ak chcete jazdiť za 4,5 litra, vyhnite sa diaľniciam... Potom je reálny dojazd takmer 1 000 kilometrov.
Mierne nakláňanie auta pri rýchlejšom prejazde zákruty vonkoncom nie je rušivé a jednoznačne si pochvalu zasluhuje mäkký podvozok, ktorý výdatne prispieva ku komfortnej jazde aj tým, že výborne žehlí nerovnosti na ceste. Rovnako tiež chválime brzdový systém; ten reaguje okamžite a s dostatočnou razanciou. Prvá reakcia nasleduje už po jemnom zošliapnutí brzdového pedálu.
Extravagantný automobil z kategórie MPV, nová generácia Citroënu C4 Picasso, šokuje svojím vzhľadom, priestornosťou i celkovou útulnosťou. Digitálne prístroje na veľkom monitore a dotykový displej vypadajú efektne, pričom ponúkajú viacero užitočných funkcií. Na ovládanie oboch si však musíte chvíľu zvykať, čomu sme sa v testovacom týždni nevyhli ani my. Jazdné vlastnosti tohto MPV na kvalitnom povrchu i malá spotreba nafty však boli jednoznačne potešením a tento test sme si poriadne vychutnali.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Citroën C4 Picasso 1,6 HDI
Objem motora (cm3) 1 560
Výkon (kW/k) 84/115
Krútiaci moment (Nm) 270
Max. rýchlosť (km/h) 189
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,8
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,0
(Skutočná spotreba pri teste 5,6)
Cena testovanej verzie 25 890 €
Najlacnejšia verzia 16 990 €
+ Výrazné plusy
Priaznivá spotreba, pohodlný podvozok
Výborná zotrvačnosť, veľmi účinné brzdy
Vnútorný priestor v interiéri aj v kufri
- Najväčšie mínusy
Displej s klasickými údajmi mimo zorné pole šoféra
Zložitejšie ovládanie dotykového displeja