Renault Clio RS 2,0 Angel & Demon
Pokušenie anjela alebo démona v jednom: Zvyčajne začíname naše testovanie pohľadom do kokpitu, no v prípade Renaultu Clio R.S. (Renault Sport), navyše s prívlastkom Angel & Demon (Anjel & Démon), musíme dať prvoradú prednosť zážitkom zo samotnej jazdy. Do auta vstupujeme bez odomykania, stačí mať vo vrecku plochú doštičku s kódom.
Štartuje sa tlačidlom a podľa šteklivého zvuku z dvoch výfukov je hneď zrejmé, že stádo vyše 200 koníkov je poriadne namotivované. Radiaca páka je síce pomerne vysoká, na druhej strane ju pravá ruka pohotovejšie dočiahne z volantu. Hoci z hľadiska imidžu by bola kratšia páka vhodnejšia.
V anatomických sedadlách Recaro s predĺženými sedákmi (doplnkové vybavenie za 1 000 €) je telo vodiča i spolujazdca dokonale „uväznené", avšak - nevedno prečo - sú obe sedadlá umiestnené pomerne vysoko. Na zadných sedadlách sa dá odviezť iba núdzovo.
Už po prejazde prvých zákrut pociťujeme istotu, že toto auto sa udrží vo zvolenej stope bez najmenších zakolísaní. Tuhý podvozok odvádza perfektnú prácu. Zrýchlenie je spočiatku akoby nesmelé, priam anjelské, no len čo sa otáčky motora priblížia k hranici 5 000 ot./min., Clio RS sa razantne vrhne vpred. Z anjela sa stáva démon a nie nadarmo mu v Renaulte dali takýto prívlastok.
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za sedem sekúnd je reálne, žiada si to však udržiavať otáčky motora medzi 6 000 - 7 500. Šteklivé vibrácie cítite v dlaniach, Clio RS poháňané poriadnym stádom koní, sa razantne ženie vpred. Priebežná spotreba sa vtedy pohybuje nad 20 litrov. Na druhej strane sa dá jazdiť systémom 2 - 4 - 6, teda v takomto poradí zaraďovať rýchlostné stupne a vtedy sa dá s malým plynom spotreba udržať v podobných hraniciach, ako ich deklaruje výrobca (mimo mesta 6,4 l, na diaľnici pod osem litrov). Takto môžete prejsť na jednu nádrž benzínu okolo 450 km.
Ako sme predpokladali, profesionálne brzdy Brembo reagujú ostro, radenie jednotlivých stupňov je presné, avšak na tachometri sme mali len 3 700 km. Ktovie, ako sa zmení (či nezmení) situácia pri šesťmiestnom čísle na tachometri.
Samozrejme, neodolali sme, aby sme neporovnali Clio RS s Hondou Civic Type-R siedmej generácie. Obe športovo ladené autá totiž majú pod kapotou dvojlitrový atmosférický motor s približne rovnakým výkonom (201 k) a len trošku odlišným krútiacim momentom (RS = 215, Type-R = 193 Nm). Maximálna rýchlosť v neprospech Clia RS (225 - 235 km/h) nie je podstatná.
Stabilita a jazdné vlastnosti oboch športovo ladených áut sú veľmi podobné, a tak nás neprekvapilo, že výsledný čas na rovnakom okruhu sa pri oboch modeloch vtesnal do rozdielu jedinej sekundy. Uvedomujeme si pritom, že pri vyrovnaných súperoch rozhoduje kvalita prejazdu jednotlivými zákrutami, moment brzdenia i pohotovosť šoféra vo výjazde. Obe autá však improvizovanú skúšku zvládali na rovnakej, výbornej úrovni.
Napokon ešte niekoľko poznámok k interiéru Renaultu Clio RS Ange&Demon. V ňom sme si všimli pomerne jednoduché usporiadanie dôležitých ovládačov a tlačidiel. Ovládanie klimatizácie na stredovej konzole je zhustené na malom priestore, pod ním sa nachádzajú tlačidlá štartovania a výstražných smeroviek. A to je všetko. Jednoduché, no praktické.
Na volante sú tlačidlá tempomatu a pod volantom ovládače rádia. Chválime veľkú odkladaciu priehradku pred spolujazdcom. Veľké dvere sú výhodou pri nastupovaní, no len ak vedľa vás nie je iné vozidlo. Potom je nastupovanie a najmä vystupovanie akrobatickým výkonom.
Dlhoročným tradičným mínusom Renaultov (česť najnovším výnimkám) je absencia trojbliku smeroviek. A v prípade štýlového červeného matného laku je čiastočnou nevýhodou, že majiteľ auta musí dodržať predpísaný spôsob ošetrovania karosérie - teda ručné umývanie vodou (v žiadnom prípade nie na linke), používať len jemné hubky alebo jelenicovú kožu a rýchlo schnúci šampón.
V každom prípade je jazda s Cliom RS (s podvozokom Cup) na 18" kolesách úžasným zážitkom - je to skutočná pochúťka pre najnáročnejších fajnšmekrov. Pravda, nesmie ich zaujímať údaj o spotrebe - hoci pri normálnej jazde v bežnej premávke sa dá priemerná spotreba v kombinovanom režime udržať aj pod hranicou 10 litrov. Náš priemer bol 9,7 l/ 100 km a mali sme dojazd 500 km. Matne červený démon na ceste nezovšednie, lebo Renault vyrobí len 666 kusov pre celý svet. My sme testovali jeden z posledných exemplárov s číslom 622.
Mimochodom, Clio je už takmer dve desaťročia veľmi vďačné náradie pre športové vyžitie sa. Verzia Clio Williams z roku 1993 mala výkon 150 k. Potom nastúpila 6-valcová verzia s motorom uprostred a pohonom zadných kolies, ktorej motor dosahoval výkon až 230 k. Popri nej sa tešilo priazni fanúšikov aj Clio s výkonom 170 k, ktorý obstaral 4-valcový atmosférický dvojliter. V roku 2006 nasledovala tretia generácia so 197 k a v súčasnosti je aktuálna verzia s 201 k.
Základné údaje testovaného auta
Renault Clio RS 2,0
Objem motora (cm3) 1 998
Výkon (kW/k) 147,5/201
Krútiaci moment (Nm) 215
Max. rýchlosť (km/h) 225
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 6,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 8,2
Cena testovanej verzie 28 000 €
Najlacnejšia verzia 25 500 €
+ Plusy
Vynikajúce športové sedadlá
Výkonný atmosférický motor
Účinné brzdy, skvelé jazdné vlastnosti
- Mínusy
Vysoký posed za volantom
Dlhá radiaca páka
Fotogaléria: Renault Clio R.S.