Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI Enjoy
Vítaný spoločník na rodinné výlety: Chcete odviezť početnú rodinu, bicykle, jazdiť s prijateľnou spotrebou a zastaviť na čerpacej stanici až po 900 kilometroch od posledného tankovania? Potom vám môžeme odporúčať 7-miestny van Opel Zafira Tourer s dvojlitrovým dieselovým motorom. Tretia generácia rodinného auta je vlastne zväčšenina klasického modelu Tourer, ktorý zostáva i naďalej v predaji s prívlastkom Classic.
Nenápadný Tourer - všimnite si, že absentuje slovíčko Sports, ktoré Opel používa pri svojich kombi Astra a Insignia - má pôsobivý dizajn. Osvedčená jednopriestorová karoséria využíva variabilný systém sedadiel, jej tvary sú oblé, zboku, v spodnej časti bočných dverí, je badateľný charakteristický prelis podľa vzoru Astry. Otváranie zadných dverí proti smeru jazdy však zostáva vyhradené len pre Merivu.
Predná časť Zafiry Tourer tvarom svetiel troška pripomína Amperu. Ale inak má svojský imidž. Šoférovi uľahčujú výhľad šikmo do strán veľké trojuholníkové okná a celkovo majú pasažieri cez panoramatické čelné sklo výborný výhľad.
V interiéri nájdu piati cestujúci solídny komfort, ďalšie dve núdzové sedadlá poslúžia na kratšie vzdialenosti. Predné, veľmi dobre anatomicky tvarované sedadlá majú výsuvné sedáky, sú vyhrievané, vodič si môže dvoma páčkami nastaviť výšku svojho sedadla a taktiež si môže prispôsobiť bočné opory tvaru tela elektricky ovládaným tlačidlom.
Pevnú lavicu v druhom rade nahradila trojica samostatne sklápateľných sedadiel s pozdĺžnym posuvom a nastaviteľnými operadlami. Prostredné sedadlo je v Zafire takmer rovnocenné s krajnými. Prístup do tretieho radu si vyžaduje trošku cviku, no aj na šiestom a siedmom sedadle je pre skromných cestujúcich priestor na kolená. Nevýhodou je, že sedáky najzadnejších sedadiel sú len 23 cm nad podlahou, čo zrejme dospelým nebude vyhovovať; avšak operadlá majú aj pre nich dostatočnú výšku (60 cm).
Ak sklopíte veľmi jednoduchým pohybom sedadlá v druhom a treťom rade, získate dostatočný priestor i na prevážanie bicyklov. No tie môžete upevniť aj na špeciálnom držiaku, ktorý je inak ukrytý v zadnom nárazníku. Toto riešenie ponúka už niekoľko rokov výhradne Opel a je veľmi praktické. Vari jedinou jeho nevýhodou je, že musíte premiestňovať zadnú tabuľku s evidenčným číslom.
Všetky sedadlá v druhom a treťom rade sa dajú samostatne sklápať podľa potreby. Ak sklopíte všetky, vznikne rovná plocha s maximálnou dĺžkou takmer dva metre. Presnejšie 1,8 m. Naopak, batožinový priestor pri plnom obsadení vozidla má na dĺžku len 34 cm a naložíte tam len to najnutnejšie. Ak je na využitie vzpriamených len 5 sedadiel, objem kufra uvádza výrobca 710 litrov a maximálne to môže byť 1 860 l pri sklopených sedadlách vzadu.
Displej multimediálneho systému je dobre tienený pred slnečnými lúčmi, pred ním sa nachádza nenápadná schránka s vekom na odloženie drobností. Informácie o spotrebe, dojazde a najazdených kilometroch sa na displeji menia otáčaním krúžku oboma smermi na páčke smeroviek. Na ramenách multifunkčného volantu je ovládanie tempomatu (vľavo) a rádia s telefónom (vpravo).
Paradoxne má Zafira Tourer v strope až dve výklopné puzdra na okuliare, no pred spolujazdcom iba maloobjemovú odkladaciu priehradu. Aj priehradky vo dverách sú úzke, takže fľašu s nápojom do nich nevtesnáte. Skromný je taktiež priestor pod posuvnou lakťovou opierkou - zrejme určený len na odloženie mobilu. A pozastavili sme sa aj nad tým, že okná na zadných dverách sa spúšťajú kľučkou. V takomto aute by sme očakávali elektrické ovládanie.
Na test nám importér poskytol najsilnejší turbodiesel 2,0 CDTI s výkonom 121 kW, ktorý má veľmi hladký chod. Získal si nás svojou ochotou vytáčať sa k 4 000 otáčkam, ako aj odozvou na stlačenie plynového pedálu už od najnižších otáčok. Dravosť Zafiry Tourer s týmto agregátom sme ocenili najmä pri predbiehaní. Opel nás zároveň potešil i spotrebou, ktorú sme udržali v kombinovanom režime tesne pod šiestimi litrami. Pri jazde s aktivovaným tempomatom na šiesty prevodový stupeň nám ukázal displej pri rýchlosti 100 km/h spotrebu 5,2 litra, reálna konzumácia pri 130 km/h bola na rovine 6,6 l/100 km, pričom obrátky motora sa pohybovali okolo 2 300 za minútu.
Úsporám paliva v mestskej premávke výdatne napomáha systém Start&Stop. Komu nevyhovuje, môže si ho vypnúť tlačidlom ECO. Tento úkon však treba opakovať po každom naštartovaní. Ak je systém aktivovaný, reštart po stlačení spojky je kultivovaný. Pohyb na parkovisku uľahčujú parkovacie senzory po celom obvode vozidla.
Pri jazde sme si všimli, že brzdový pedál je markantne vyššie oproti pravému pedálu, takže ak vodič potrebuje rýchlo presunúť nohu z akcelerátora, môže zachytiť topánkou o brzdový pedál. To považujeme za malý nedostatok, no nie je nezanedbateľný. Prínosom je príjemné radenie, výborné brzdy a veľmi dobrá dynamika. V zákrute sa Zafira Tourer pri rýchlom prejazde mierne nakláňa, ale pritom spoľahlivo drží zvolenú stopu. Je to príjemné rodinné auto, v ktorom športovo založení jedinci pohodlne odvezú i väčšie náradie, ako sú golfové, či tenisové tašky, lyže a podobne.
Základné údaje testovaného auta
Opel Zafira Tourer 2,0 CDTI
Objem motora (cm3) 1 956
Výkon (kW/k) 121/165
Krútiaci moment (Nm) 350
Max. rýchlosť (km/h) 208
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,8
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,2
Cena testovanej verzie 23 600 €
Najlacnejšia verzia 18 500 €
+ Plusy
Dynamika motora, výborné brzdy
Variabilita vnútorného priestoru
Nízka spotreba, malá hlučnosť v kabíne
- Mínusy
Brzdový pedál je vyššie oproti plynovému
Malé a úzke odkladacie priehradky
Fotogaléria: Opel Zafira Tourer