Renault Clio IV nabité emóciami
Nový Renault Clio je prvým sériovým modelom, ktorý nesie všetky znaky dizajnovej renesancie, inšpirovanej Laurensom van den Ackerom. Jej cieľom je prevziať štýl a emócie konceptov značky a preniesť ich do sériových modelov. Nové Clio štvrtej generácie tento cieľ jednoznačne spĺňa. Obrazne povedané, po 22 rokoch sa príbeh s názvom Clio dostáva do obdobia dospelosti.
Prvé Clio zaznamenalo hneď po uvedení na trh v roku 1990 okamžitý úspech a jeho popularita nikdy neklesala. Dvadsaťdva rokov existencie a 11 miliónov predaných kusov potvrdzujú, že toto „malé auto s hodnotami veľkého" zostáva medzi zákazníkmi jednoznačne populárne. Je pohodlné, všestranné a bezpečné, pričom jeho kvalita a stupne výbavy ho radia na špičku v segmente malých automobilov.
V roku 1990 Clio nahradilo v segmente malých vozidiel dovtedy veľmi populárny Renault 5. Ťažilo najmä zo skúsenost,í získaných z Renaultu 19. Aerodynamika modelu Clio, jeho priestranný interiér vďaka celkovej dĺžke až 3,71 metra, moderné motory a výborné jazdné vlastnosti mu dodávali vlastnosti väčších modelov. Dizajn sa verejnosti zapáčil a na ocenenia nebolo treba dlho čakať- všetko sa to začalo cenou Automobil roka 1991. Ocenenie bolo veľkou výhodou, ktorá pomohla Cliu bojovať s ťažkou konkurenciou v podobe modelov Peugeot 205, Citroën AX, Fiat Uno, Opel Corsa, Ford Fiesta, atď.
Clio sa rýchlo stalo štandardom vo svojej kategórii. Verzia RT 1.7 ponúkala diaľkové zamykanie dverí a kufra, elektricky ovládané okná a výškovo nastaviteľné bezpečnostné pásy vpredu už v základnej výbave, plus ABS ako opciu. Po verziách RL, RN a RT prišlo športovejšie zamerané Clio S, Clio 16V (1991) a Clio Williams 2.0 16V (1993), nasledované edíciami Be-Bop a Chipie. Clio Baccara (1991) ponúklo výbavu predtým nevídanú v tomto segmente: dvojtónové kožené čalúnenie, hlavicu radiacej páky z orechového dreva, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča s nastaviteľnou bedrovou opierkou, klimatizáciu, ovládanie autorádia na volante a posilňovač riadenia. Jednoznačne bolo teda vrcholom ponuky. Ak bol toto trúfalý krok, Renault zašiel ešte ďalej a v roku 1995 vyrobil elektrickú verziu Clia, ktoré ponúkalo „iný druh motorizmu." Okolo 50 elektrických modelov Clio bolo dostupných na testovacie jazdy v roku 1997 vo francúzskom meste Saint-Quentin-en-Yvelines.
Clio bolo hazardom, ktorý sa naozaj vyplatil: v roku 1998 sa v siedmich krajinách vyrobilo okolo 4 miliónov kusov.
Druhá generácia nastúpila v roku 1998 s cieľom ponúknuť ešte viac prepracovanosti po vzore veľkých áut. Bolo iba 6 cm dlhšie ako predchodca, bolo ešte bezpečnejšie, s ABS (s brzdovým asistentom) a novými airbagmi vodiča a spolujazdca, montovanými sériovo pre všetky verzie, pričom opciou boli bočné airbagy. Posilňovač riadenia bol taktiež štandardom. Dieselový motor 1.9 bol v ponuke spolu s benzínovými motormi 1.2, 1.4 a 1.6 litra. Všetky predstavovali posun z hľadiska spotreby paliva, emisií CO2 (spĺňajúcimi normy Euro 3) a radosti z jazdy.
Rok 2000 bol dôležitým míľnikom pre športovo založených fanúšikov značky. Renault Sport totiž vyložil dva tromfy. Jeho Clio 2.0 16V zvádzalo nadšencov vysoko výkonným motorom (172 k) a vynikajúcimi jazdnými vlastnosťami. O niekoľko mesiacov neskôr sa prihlásil o slovo model Clio V6 24V s elektrizujúcim šesťvalcom s výkonom 230 koní, umiestneným hneď za vodičom, a so zadným náhonom!
V roku 2001 prešlo Clio zásadným faceliftom. Dizajn exteriéru bol dynamickejší a interiér ponúkol viac kvality. Bol predstavený nový rad motorov: turbodiesel 1.5 dCi s turbom K9K. Medzi ďalšie prvky patrili: asistent núdzového brzdenia, dvojité reflektory, predpínače bezpečnostných pásov, nastaviteľná klimatizácia, svetelné a dažďové senzory.
Clio III prišlo na scénu v roku 2005, pričom Clio II zostalo naďalej v predaji pod názvom Clio Campus. Novinka bola dlhšia (3,99 metra) a ešte pohodlnejšia, s piatimi sedadlami plnej veľkosti. Auto bolo dobre presvetlené - mohlo sa pýšiť najväčšou presklenou plochou v segmente a bolo vynikajúco odhlučnené. Bolo tiež prvým modelom, vybaveným „hands-free" kartou a niektoré modely mali aj cúvacie senzory a nastaviteľnú klimatizáciu. Clio III takisto poskytlo radosť z jazdy.
Jeho odpruženie bolo založené na tom, ktoré použili v Mégane II, pričom ponúklo očakávaný komfort jazdy, ako aj stabilitu vozidla na ceste. Šesť motorov - tri benzínové a tri dieselové - bolo na výber od počiatku výroby, pričom v roku 2007 doplnil ponuku TCe 100, prvý motor v trende downsizingu. Čo sa týka bezpečnosti, Clio bolo prvé auto v segmente, ktoré dosiahlo hodnotenie 5 hviezdičiek v nárazových testoch Euro NCAP, pričom malo najlepšie brzdné dráhy v segmente (ABS+EBD - elektronická distribúcia brzdnej sily a asistent núdzového brzdenia), elektronický stabilizačný systém bol dostupný za príplatok. Clio III bolo ocenené druhou cenou v súťaži Auto roka 2006, čo je istotne jedinečný výsledok.
V roku 2006 sa objavil na scéne Clio Renault Sport, jednohlasne označovaný za naozaj výnimočné športové auto. Rok 2008 znamenal príchod prvej verzie kombi, Clio oslávilo svoje 18. narodeniny a výrobca pridal aj navigáciu Carminat TomTom.
A po exkurzii do histórie sa dostávame do súčasnosti. Od začiatku predaja v roku 1990 predali vo svete z modelu Clio dosiaľ vyše 12 miliónov kusov (4 + 5,3 milióna len z prvých dvoch generácií). Renault Clio IV má všetky predpoklady, aby mohol sláviť rovnaké úspechy, ako jeho predchodcovia. Novinka logicky prichádza na trh v novom šate - ako automobil, ktorý sa snaží presvedčiť zákazníkov svojou zvodnosťou, atraktívnou zmesou emócií a ďalšími silnými prvkami. Viacero komfortných a bezpečnostných prvkov je súčasťou základného vybavenia, pričom v ponuke je tiež cenovo dostupná personalizácia v miere, aká bola pre Renault doteraz nevídaná. Každý záujemca si môže kúpiť Clio podľa vlastných predstáv.
Nové štvormetrové Clio IV má vpredu väčšie logo, dynamické bočné línie, zadnú časť inšpirovanú konceptom DeZir, priestranný interiér, veľký kufor s objemom 300 litrov a môže sa pochváliť najlepšou úrovňou aktívnej i pasívnej bezpečnosti. Nečudo, že už získalo ocenenie 5 hviezdičkami v nárazových testoch Euro NCAP (podľa nového hodnotenia). Určite sa môže pýšiť kvalitou áut vyšších tried, ale zároveň aj úspornými motormi, ktoré patria k lídrom v spotrebe (3,6 l/100 km), či pri hodnotení hladiny emisií CO2 (93 g/km).
Hatchback je v predaji od októbra 2012, vyrábajú ho vo Francúzsku a v Turecku. Príchod modelov Clio Grandtour a Clio R.S. avizuje importér na Slovensku v prvých mesiacoch roku 2013. Posledný kus Renaultu Clio III R.S. opustil výrobné linky závodu Renault Alpine v Dieppe 24. októbra 2012. Pre mnohých určite smutná správa. Ale nezúfajte, Clio IV R.S. tu bude už čoskoro a bude ho tiež vyrábať v Dieppe. Cenový vejár v prípade 5-dverového hatchbacku sa roztvára v rozpätí 9 190 - 14 590 €.