Dvere Fordu B-Max pozývajú roztvorenou náručou
Naoko nezmyselný titulok sa dá jednoducho dešifrovať, ak poznáte podstatu. Ford B-Max má totiž oproti svojim konkurentom jednu špecialitu: jeho dvere sa otvárajú podobne ako náruč človeka - od seba. Teda v porovnaní s inými modelmi absentuje stredový stĺpik označovaný písmenom B.
Výhody roztvorenia dverí sú: pohodlnejšie nastupovanie a vystupovanie, jednoduchší prístup k detským sedačkám a ľahšie nakladanie batožiny, či väčších predmetov. Kým bežný automobil poskytne šírku otvoru 70 - 80 cm, v prípade Fordu B-Max je to až 1,5 metra. Obavy z chýbajúceho stĺpiku B nie sú opodstatnené, ako to potvrdzujú nárazové testy. Naoko chýbajúci stĺpik je totiž zakomponovaný do konštrukcie posuvných dverí z vysoko pevnostnej ocele. Navyše, genialita konštrukcie spočíva aj v tom, že predné i zadné dvere sa dajú otvárať súčasne a úplne nezávisle. Trik je v tom, že predné dvere sú na tradičných pántoch a zadné sú posuvné...
Keďže sedadlo vedľa šoféra je sklopné, dajú sa v tomto malom jednopriestorovom vozidle prevážať predmety dlhé až 2,35 metra. Základný objem batožinového priestoru je 326 litrov, po sklopení všetkých sedadiel (okrem vodičovho) sa zväčší až na 1 386 litrov pri naložení po strop. Veľké predmety vrátane bicykla jednoducho naložíte cez bočný otvor, čo by bolo nemožné v prípade klasického usporiadania dverí. Pritom zadné sedadlá sa dajú sklopiť do roviny s podlahou kufra jediným jednoduchým pohybom ruky.
Napriek tomu, že v súčasnosti je predaj nových automobilov v Európe oslabený, Ford vidí možnosť ďalšieho napredovania výrobou nových, lepších a zaujímavejších vozidiel s dôrazom na nové technológie a bezpečnosť posádky.
Jedným z prvých príspevkov je malý motor Eco Boost, ktorý začiatkom roka uviedla automobilka v modeloch Focus a C-Max. Teraz ho montuje aj do modelu B-Max, ktorý sa dostáva do predaja. Ford B-Max je určený najmä pre tých zákazníkov, ktorí potrebujú väčšie auto s obratnosťou malého. Vyvinuli ho v Európskom vývojovom centre a vyrábajú v rumunskom meste Craiova. Okrem bezpečnosti je hlavný dôraz zameraný na kvalitu výroby a ekonomickú prevádzku. Hitom je, samozrejme, ocenený Motor roka 2012, jednolitrový Eco Boost s deklarovanou spotrebou 5 litrov na 100 km. V ponuke sú však aj dieselové agregáty s priemernou spotrebou 4 litre.
Medzi technické prednosti nového Fordu z rodiny jednopriestorových patria bezkľúčový vstup a štartovanie tlačidlom, vyhrievané čelné sklo, zadná kamera, klimatizačný systém s elektronickým ovládaním, hrdlo palivovej nádrže bez uzáveru, ktoré zabraňuje natankovaniu nesprávneho paliva, či aktívny brzdový systém na spomalenie vozidla v prípade hroziacej kolízie, ktorý dokáže auto úplne zastaviť pri rýchlosti 15 km/h, respektíve je aktívny a výrazne zmierni následky nárazu do rýchlosti 30 km/h. B-Max má aj ďalšie zaujímavé technológie, ktoré vám priblížime po otestovaní tejto novinky.
Škoda, že posuvné dvere nemajú elektrické ovládanie a hoci importér ubezpečuje, že 5° manuálna prevodovka postačuje, zrejme by motoristi privítali aj šiesty prevodový stupeň. Tempomat je len súčasťou vybavenia Titanium X, ale za príplatok ho môžete dostať aj do lacnejších verzií. Cenové rozpätie pre jednotlivé verzie je 13 390 - 19 280 €. Štvormetrový B-Max na podvozku Fiesty je pozoruhodným modelom s unikátnym usporiadaním dverí a riešením karosérie, ktorý sa vyrovná aj viditeľne väčším automobilom.