Renault Clio IV 0,9 TCe Dynamique
Veľké ambície s malým objemom: Dizajnéri značky Renault odviedli pri navrhovaní štvrtej generácie modelu Clio obdivuhodnú prácu. Nová tvár prednej časti vychádza z konceptu DeZir a bočné línie navodzujú športový imidž. Prehnuté plochy dverí karosériu opticky odľahčujú. Výrazne rozšírené zadné blatníky i bočné presklenie, zakončené symbolickým lichobežníkovým okienkom, dotvárajú vydarený celok.
Dynamické tvary nového Renaultu Clio, ktorý sme testovali, vynikajú najmä v červenom odtieni Rouge Flamme. Ten má dokonalý jas aj pod zamračenou oblohou. Interiér sa takisto pohráva s čierno červeným kontrastom. Vhodne anatomicky tvarované sedadlá nám poskytli dostatočné pohodlie na dlhšej trase, volant je nastaviteľný všetkými smermi a v chladných ránach sme ocenili vyhrievané predné sedadlá. Zaujímavým detailom sú bodové svetlá v strope, ktoré sa pri vypnutom motore po čase automaticky vypnú. Teda nezostanú svietiť, ak ich zabudnete zhasnúť.
Navigácia na 7" multimediálnom dotykovom displeji v strede prístrojového panelu je prehľadná. Tlačidlá na ovládanie tempomatu sú na volante a manipulácia s nimi je veľmi jednoduchá. Na samostatnom satelite vpravo pod volantom je ovládanie rádia.
Do konca nášho testovania sme si však nevedeli zvyknúť na miniatúrne (a teda spoza volantu úplne nečitateľné) piktogramy okolo kruhových ovládačov klimatizácie a ventilácie. Za tento nedostatok píšeme novému Cliu výrazné mínus. Ďalšie negatívne body si Clio štvrtej generácie zaslúži za dve nedokonalo riešené priehlbiny v čalúnení dverí batožinového priestoru. Tento detail nás nútil zapochybovať, či túto časť auta počas jeho vývoja niekto vôbec testoval.
Otvory (priehlbiny) totiž majú nesprávny uhol, takže keď do niektorého z nich vsuniete prsty a skúsite veko kufra zatiahnuť dolu, zistíte, že v skutočnosti pôsobíte na vzperu len veľmi slabou pákou. A tak zvyčajne vám nezostane iné, iba rezignovať a stiahnuť piate dvere tlakom na špinavý plech zhora nadol - takže v nepriaznivom počasí si určite zašpiníte prsty. Čo sa týka objemu kufra, v klasickom usporiadaní je to 300 litrov, po sklopení operadiel 1 146 litrov.
Clio môžete šoférovať s takmer dokonalou precíznosťou. Za všetkých okolností pôjde tam, kam ho nasmerujete volantom, za ktorým si vodič môže bez problémov vytvoriť požadovanú pozíciu. Správne nastavenie volantu a sedadla je otázkou niekoľkých sekúnd. Rozsah výškového i pozdĺžneho nastavenia volantu je na pomery malých automobilov vskutku nezvyčajne veľké.
Jazda s najnovším Cliom v meste alebo aj mimo neho, či po diaľnici, je príjemná, brzdy reagujú pohotovo už pri nepatrnom zošliapnutí pedálu a vozidlo dobre drží stopu aj pri ostrom slalome, respektíve v zákrutách. Aerodynamický hluk zrejme spôsobujú pneumatiky; najmä na hrubom asfalte dávajú o sebe vedieť charakteristickým hlukom.
Zážihový, turbodúchadlom preplňovaný trojvalec TCe s objemom 0,9 litra sa dá využívať vo dvoch režimoch. Jedným z nich je rozvážna jazda v meste (ale aj po vidieku), pri ktorej sa nám darilo udržať spotrebu okolo 5,5 litra, alebo naopak dravý štýl jazdy so spotrebou o dva litre vyššou. V takom prípade je nevyhnutné držať otáčky v rozpätí 3 000 - 5 000. V reálnej premávke sme na piaty rýchlostný stupeň zaznamenali pri stovke spotrebu 5,7 litra, pri 130 km/h to bolo 6,5 litra. Dosiahli sme celkový priemer 6,9 litra pri najazdení 700 km na jednu nádrž benzínu.
Clio má k dispozícii režim ECO, ako aj vypínateľný systém Stop&Start, či indikátor radenia. Všetko toto pomáha pri rozumnom štýle jazdy šetriť palivo. Nastavenie jednotlivých prvkov a spoluprácu s prevodovkou si vodič môže určovať podľa vlastných predstáv. Renault sa netají tým, že základná motorizácia s nečakane malým objemom valcov je určená hlavne do mestskej premávky. V priebehu prvého polroka 2012 však pribudne do ponuky aj motor s objemom 1,2 TCe, v kombinácii s dvojspojkovou prevodovkou EDC.
Už dnes sú však všetky verzie kompletne vybavené elektronickým stabilizačným systémom ESP s protipreklzovým systémom ASR a kontrolou nedotáčavosti CSV, asistentom pri rozjazde do kopca, elektrickým posilňovačom riadenia s variabilným účinkom, palubným počítačom, tempomatom s obmedzovačom rýchlosti, denným osvetlením LED, výškovo i pozdĺžne nastaviteľným volantom a elektrickým ovládaním okien.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Renault Clio IV 0,9 TCe
Objem motora (cm3) 898
Výkon (kW/k) 66/90
Krútiaci moment (Nm) 135
Max. rýchlosť (km/h) 182
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 12,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,5
Cena testovanej verzie 12 190 €
Najlacnejšia verzia 9 190 €
+ Výrazné plusy
Dizajn karosérie aj interiéru
Jazdné vlastnosti, účinnosť bŕzd
Vybavenie elektronickými systémami
- Najväčšie mínusy
Nečitateľné piktogramy okolo ovládačov ventilácie
Nesprávny uhol priehlbín v čalúnení 5. dverí