Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Škoda Citigo 1,0 Elegance

Wednesday, 09. 01. 2013 - 16:09, Ivan Václavík   

Škoda Citigo 1,0 Elegance

Princ zo segmentu malých automobilov: Z trojčiat koncernu Volkswagen sme ako prvé otestovali české „dieťa" - teda najmenšiu škodovku pomenovanú Citigo. Jeho súrodenci VW Up a SEAT Mii zatiaľ zostávajú učupení v kúte. V čase ekonomickej krízy a pri nedostatku parkovacích miest vo väčších mestách je tento trojlístok silným lákadlom pre záujemcov o kúpu úsporného vozidla. Najmä, ak prihliadneme na nízku spotrebu motora pri neúmerne vysokej cene benzínu v kontraste s našimi priemernými platmi.

citigo-7467g.jpg

Vo svete je obľuba malých mestských automobilov badateľná už niekoľko rokov; teraz sa šíri vplyv tohto segmentu aj u nás. Päťdverové Citigo - určené predovšetkým do mestskej premávky - totiž odvezie pri troške skromnosti i štyroch dospelých pasažierov. A pre dvojicu je to do mesta ideálne auto.

citigo-7468g.jpg

Hneď po usadnutí za volant vás prekvapí dostatok priestoru vpredu a podobný pocit bude mať istotne aj spolujazdec. Na dobre tvarovaných predných sedadlách sa ich telo neunaví ani počas dlhšej jazdy (200 - 300 km). Rozmiestnenie prístrojov a ovládačov je logické, usporiadanie tlačidiel je prísne účelové a praktické; šofér má všetko po ruke.

citigo-7474g.jpg

Na prístrojovom paneli dominuje veľký rýchlomer, v ktorom je miniatúrny displej s množstvom údajov. Tie sa prepínajú na pravej páčke, kde je tiež nastavenie cyklovača predných stieračov. Jej posunutím dopredu sa zapne zadný stierač. Užitočnou drobnosťou je automatické stlmenie zvuku rádia po zaradení spiatočky a dobrým pomocníkom na testovanom vozidle boli tiež cúvacie senzory.

citigo-7470g.jpg

Okrem malého displeja v kruhovom tachometri sa údaje o spotrebe a kilometroch zobrazujú súbežne aj na veľkom displeji v strede palubnej dosky. Tento odnímateľný displej si zaslúži väčšiu pozornosť, pretože obsahuje veľké množstvo údajov. Napríklad vodič sa okamžite dozvie priemernú rýchlosť i spotrebu, prejdenú vzdialenosť i dojazd, čas jazdy i momentálnu spotrebu - a to od štartu, ale aj dlhodobo. Možnosti vyhľadávania údajov a nastavenia navigácie sú v takomto malom aute mimoriadne široké: napríklad nechýba ani varovanie pri prekročení rýchlosti v obci alebo mimo nej, ktoré si môžete nastaviť s toleranciou 5, 10 alebo 15 km. Podľa toho, na akú výšku pokuty máte peniaze.

citigo-7469g.jpg

Výrazná navigácia ukazuje tiež rôzne body, okolo ktorých s autom prechádzate (reštaurácie, obchodné centra, banky, lekárne, parkoviská a podobne)! Takáto spolupráca s navigáciou vás dokáže okamžite zorientovať. Displej je odnímateľný, takže vám dobre poslúži aj pri prechádzke po mestských uličkách, napríklad v Žiline. Lebo so Škodou Citigo sa bez obáv môžete vydať i do okolia - z Bratislavy do Viedne, ale trebárs aj do Brna, či Budapešti.

citigo-7471g.jpg

Volant v Škode Citigo pôsobí mohutne, z hľadiska ergonómie mu však niet čo vyčítať. Jeho veniec má náležitú hrúbku a dobre padne do ruky. Kúrenie je veľmi účinné, rýchlo vyhreje interiér a nechýba ani manuálna klimatizácia. Ovládanie okien predných dverí i vonkajších zrkadiel je elektrické; na zadných dverách sa dajú okná iba pozdĺžne vyklápať.

citigo-7473g.jpg

Posuvná sklená strecha zaberá dve tretiny plochy a dobre presvetľuje interiér. Pred slnečnými lúčmi chráni posádku posuvná clona. Zadné plató sa vyklápa len ručne (nie je na šnúrkach), takže zostane vo zvislej polohe a keď ho nesklopíte, čiastočne prekáža šoférovi vo výhľade dozadu. Cez priehlbinu sa však vodič dokáže zorientovať; pri jazde v noci, naopak, chráni vztýčené plató jeho oči pred osvetlením od nasledujúceho vozidla.

citigo-7472g.jpg

Konštruktéri získali veľký vnútorný priestor aj zásluhou dlhého rázvoru a umiestnenia kolies v rohoch karosérie. Keďže malý trojvalcový motor nezaberá veľa miesta, predná časť auta je extrémne krátka. Avšak netreba sa panicky obávať - Citigo obstálo i pri náraze v skúškach bezpečnosti. Jednoznačne má dobré jazdné vlastnosti, takže ani pri svižnom slalome medzi kužeľmi s ním neboli žiadne problémy. Karoséria sa síce nakláňa, no podvozok spoľahlivo udrží Citigo vo zvolenej stope.

citigo-7476g.jpg

Zaujímavo vyznelo porovnanie rozmerov malej Škody Citigo a na pohľad veľkého Favorita spred 25 rokov. xxx
Vyskúšali sme si základný objem a veľký nákup sme do kufra hravo naskladali. Ak vám objem kufra 251 litrov nepostačí, pomôžete si jednoduchým sklopením zadných operadiel. Síce na podlahe vznikne schod, ale získate objem batožinového priestoru (pri obsadení auta dvoma osobami) až 951 litrov.

citigo-7477g.jpg

Jednolitrový trojvalec vyvinie výkon 55 kW (75 k), otáčkomer sa vyšvihne k 6 200 otáčkam za minútu. Krútiaci moment je 95 Nm pri 3 000 - 4 300 otáčkach. Citigo teda vonkoncom nie je leňochod, naopak: ak motor vytočíte do vyšších obrátok, dá sa s ním solídne akcelerovať. Na voľnobeh je úplne tichý a aj po zvýšení otáčok si príjemne vrní. Pozitívne nás prekvapil i jeho záťah odspodu, pričom maximum výkonu je až pri spomínaných 6 200 otáčkach. Takisto príjemne pôsobí pružnosť malého agregátu.

S najmenšou Škodou Citigo sme v priemere jazdili za 5 litrov, pri stovke a zaradenej päťke to bolo 4,4 litra a na diaľnici 5,8 l. Dojazd 700 kilometrov patrí medzi silné tromfy tohto malého auta. Kto chce jazdiť vyslovene ekonomicky, tomu odporúčame využiť indikátor radenia rýchlostných stupňov.

citigo-7478g.jpg

Podvozok tlmí nerovnosti celkom dobre, Citigo si dokáže poradiť aj s väčšími výmoľmi na rozbitých cestách. Trúfame si konštatovať, že komfortom jazdy sa približuje i niektorým modelom z vyššieho segmentu - najmä čo sa týka prenikania hluku od kolies, či tlmenia nerovností. A jeho úžasným tromfom je núdzový brzdový asistent (účinkuje do rýchlosti 30 km/h), ktorý sme si so súhlasom zástupcu importéra aj vyskúšali. Jeho činnosť si môžete pozrieť na pripojenom videu anglického kolegu.

Ako je pri našich testoch zvykom, hľadáme aj slabé miesta testovaných automobilov. V prípade Škody Citigo sme ich dlho nenachádzali. Napokon sme sa zhodli, že polomer otáčania by mohol byť - vzhľadom na malé rozmery auta - menší. A tiež by sme oželeli lesklý dekoračný pruh po šírke prístrojového panelu. Zbytočne sa v ňom prejavujú odlesky, ktoré pôsobia na šoféra rušivo.

Údaje výrobcu o testovanom aute
Škoda Citigo 1,0

Objem motora (cm3) 999
Výkon (kW/k) 55/75
Krútiaci moment (Nm) 95
Max. rýchlosť (km/h) 171
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 13,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,7

Cena testovanej verzie 11 692 €
Najlacnejšia verzia 9 630 €

+ Plusy
Priestor a nízka hladina hluku v kabíne
Spotreba, solídna dynamika, podvozok
Núdzový brzdový asistent (do 30 km/h)
- Mínusy
Veľký priemer otáčania vzhľadom na malé rozmery
Lesklý dekoračný pruh na prístrojovom paneli

 



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri