Renault Clio III 1,2 TCE Dynamique
Malý objem motora, päť dverí, šikovné vozidlo do mesta a pre začínajúcich vodičov vhodné náradie, aby získali potrebné návyky. Taká je základná charakteristika tretej generácie Renaultu Clio, ktoré zaberie na dĺžku štyri metre. Pre dvojčlennú posádku ideálne auto do mesta, s dostatkom priestoru na batožinu.
Za volantom tohto milého malého auta sa však musíte zmieriť s kompromisom medzi výkonom a spotrebou. Výrobcom deklarovaný priemer v kombinovanom režime (5,8 l/100 km) sa totiž dá dosiahnuť výlučne pri rýchlosti do 100 km. A päť litrov mimo mesto – ako uvádza v technických údajoch Renault – je skôr zbožným želaním, než reálnou možnosťou.
Pri aktivovanom tempomate a ustálenej stovke nám ukázal displej na rovine okolo šesť litrov. Keď sme využili rýchlostný limit na diaľnici, priebežná spotreba sa pohybovala okolo 8 litrov. Na jednu nádrž sme absolvovali 600 km a v kombinovanom režime bola naša priemerná spotreba v mrazivých dňoch 8,2 litra na 100 km. Možno keby mala prevodovka aj šiesty stupeň, dala by sa spotreba o niečo znížiť.
Usporiadanie pohonného agregátu je po otvorení kapoty na prvý pohľad chaotické, no pre laika to nie je podstatné. Oveľa viac ho znepokojí výmena žiarovky svetlometu, ku ktorej má prístup až po demontáži niektorých dielcov. V noci v šírom kraji si veru neporadí ani zdatnejší vodič – bez pomoci servisu to nedokáže...
Jeden český kolega napísal v titulku k testu Renaultu Clio: „Hravé, nikoliv dravé“ – a presne vystihol podstatu. Na nízke a stredné otáčky ide Clio tretej generácie príjemne, jeho jazdné vlastnosti určite uspokoja časť majiteľov, najmä dievčatá. Zvukový efekt motora je dostatočne utlmený a neruší ani pri vysokých otáčkach. Vyššie nároky splní aj podvozok – spoľahlivo drží auto vo zvolenej stope a dostatočne tlmí nerovnosti na hrboľatom povrchu. Pochvaľovali sme si ostré brzdy, ktorých razancia môže neskúseného šoféra – najmä na klzkom povrchu – prekvapiť.
Aj vďaka tichu v kabíne je jazda aj pri vysokej rýchlosti komfortná. Kto však chce razantne zrýchľovať, nevyhnutne musí využívať vysoké otáčky, a to už ide do spotreby. Motor treba vytočiť do 6000 otáčok, lenže potom sa rapídne zvýši momentálna spotreba až k hranici 10 litrov.
V kabíne sme mali príjemné pocity, až na trošku úzke predné sedadlá. Kto má mohutnejšiu postavu, môže mať pri sedení problém. Páčilo sa nám sériové vybavenie interiéru vrátane tempomatu, palubného počítača a satelitu pod volantom na ovládanie rádia. No ak nechcete ovládať rádio tlačidlami na satelite, ale priamo na jeho štíte, vyžaduje si to poctivý tréning. Napríklad na ovládanie hlasitosti slúži miniatúrny gombík, ktorý sa dá (najmä v noci) len s ťažkosťami nahmatať. Rovnako to platí o malých tlačidlách.
Tempomat sa ovláda jednoducho, dostatočne veľkými tlačidlami na volante, jeho spínač je dobre prístupný na stredovom tuneli medzi prednými sedadlami. V sériovom vybavení dostanete aj automatickú klimatizáciu, predné hmlovky, dažďový a svetelný senzor.
Za príplatok si môžete pridať ďalšie užitočné doplnky (testované auto ich malo): zadné parkovacie senzory (+350 €), elektricky ovládané panoramatické strešné okno s ochrannou sieťkou a deflektorom (+950 €), ako aj navigačný systém s mapami štátov východnej Európy (+490 €). Monitor navigácie je napevno umiestnený v strede prístrojovej dosky, čo určite nie je po estetickej stránke najlepšie riešenie. A keďže je prehustený informáciami, oplatí sa mať pri sebe spolujazdca, ktorý údaje ľahšie prečíta. Aj na nastavovanie navigácie pomocou samostatného diaľkového ovládania (uloženého v poháriku pri radiacej páke) potrebujete počas jazdy pomocníka.
Objem kufra je 288 litrov, po sklopení zadných sedadiel 1 028 l. V druhom prípade však vznikne v batožinovom priestore schod, čo pri prevážaní objemnejších predmetov môže skomplikovať situáciu. V každom prípade je však testovaný Renault Clio III príjemné, malé auto, ktoré v premávke dokáže vystrčiť pazúriky, aj keď nepohryzie.
Základné technické údaje testovaného vozidla
Renault Clio 1,2 TCE
Objem motora (cm3) 1 149
Výkon (kW/k) 74/100
Krútiaci moment (Nm) 145
Max. rýchlosť (km/h) 183
Zrýchlenie 0 – 100 km (s) 11,1
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,8
Cena testovanej verzie 11 890 €
Základná verzia 7 790 €
+ Plusy
Ostré brzdy, tempomat, palubný počítač
Veľká priehradka pred spolujazdcom, veľký kufor
Panoramatické strešné okno, odhlučnená kabína
- Mínusy
Úzke predné sedadlá, schod v kufri
Len 5° prevodovka, sťažená výmena žiarovky
Vyššia spotreba pri vyšších otáčkach