Renault Clio Grandtour 1,5 dCi Dynamique
Malé kombi zázračne ignoruje pitný režim: Keď mi nedávno kolega spomenul, že jazdil v reálnej premávke s Cliom kombi s priemernou spotrebou okolo troch litrov, pozrel som sa na neho trošku nedôverčivo. S takou nízkou spotrebou predsa nejazdia ani elektromobily. Rozhodol som sa teda overiť si jeho odvážne tvrdenie a vďaka porozumeniu importéra áut značky Renault na Slovensku sme dostali na testovanie aj tento model.
Zvolili sme si trasu z centra Bratislavy do Senca (po diaľnici) a späť po okresnej ceste. Ranná premávka bola celkom plynulá a dokonca aj na diaľnici sme prešli spomínaný úsek v pravom pruhu, rýchlosťou 95 km/h, celkom plynulo. Pochopiteľne, rovnakú rýchlosť sme zvolili aj pri návrate a celková priemerná spotreba sa ustálila na troch litroch.
Teda kolega neklamal - taká je skutočnosť... Dokonca pri extrémne úspornej jazde - čo v bežnej premávke neodporúčame - dokáže skúsený šofér znížiť spotrebu aj na uvádzaných 2,9 litra. Importér pripravil pre novinárov súťaž o najľahšiu nohu na plynovom pedáli a v tomto smere sa ukázalo niekoľko kolegov v tom najlepšom svetle - so spotrebou pod 3 litre na 100 km. Konkrétne autor tohto testu prešiel 100 km so skutočnou spotrebou 2,5 litra. Jazdil som v aute sám, po rovine s miernym prevýšením, s aktívnym tempomatom, na päťku a nielen mimo mesto, ale aj vo sviatočnej mestskej premávke.
Kombi s maskou modelu Clio je vskutku inovatívne a svojím atraktívnym dizajnom, inšpirovaným modelmi vyšších tried, určite rúca zaužívané zvyky na trhu športových kombi. Netradičný, športový vzhľad karosérie ihneď udrie do očí. Dostatočný batožinový priestor s objemom 443 litrov môže byť po sklopení zadných sedadiel (delených v pomere 40:60) zväčšený až na 1 380 l. A po sklopení predného sedadla sa nový Clio Grandtour môže pýšiť bezkonkurenčnou dĺžkou ložnej plochy od veka batožinového priestoru po schránku pred spolujazdcom - až 2,48 m.
Samozrejme, ponúka všetky kvality krátkeho Clia najnovšej generácie, od komfortu a bezpečnosti, až po vitalitu, výbavu v duchu vyšších segmentov a taktiež dve multimediálne riešenia.
Podobne ako pri hatchbacku, aj v prípade kombi sú kľučky zadných dverí schované do zadných stĺpikov. Piate dvere sú zakončené zaobleným krídlom nad zadným oknom, ktoré predlžuje líniu strechy. Na nej sú lišty, ktoré korešpondujú s líniou strechy. Dizajnéri pod vedením uznávaného Laurensa van den Ackera odviedli naozaj perfektný kus roboty.
Grandtour bol zámerne navrhovaný samostatne, aby to nebola iba predĺžená verzia hatchbacku. Štýl kombi je sústredený na zadnú časť auta, na schopnosť usadiť pasažierov a odviezť náklad. Hoci, úprimne povedané, pre vyššie postavy je vzadu málo miesta na nohy i nad hlavou a navyše im pri nastupovaní prekáža vyšší prah i znížený strop; nastupovanie sťažujú aj krátke zadné dvere.
Interiér je identický s hatchbackem. To znamená moderný a veľmi vydarený dizajn, kde môžeme zvlášť pochváliť jednoduché intuitívne ovládanie tempomatu na volante, satelit na ovládanie rádia pod volantom, či ovládače na obsluhu klimatizácie.
Pri cúvaní prenáša kamera obraz o situácii za vozidlom na veľký monitor, kde sa po zaradení spiatočky ukážu vodiace lišty. Súčasne sa ozve dvojitý gong, ktorý upozorní vodiča na zaradený spätný chod. Obrazovka je vlastne multimediálnym tabletom, s ktorým sa vďaka systému R-Link pekne pohráte. Azda netrafíme mimo terča, ak skonštatujeme, že katalóg aplikácií pre R-Link je na automobilovom trhu nevídaný. Treba to vidieť a najmä si vyskúšať.
Vybavenie Dynamique, ktoré sme mali na test, obsahuje tak povediac všetko, čo náročný motorista potrebuje: vyhrievané predné sedadlá, tempomat, monitor s navigáciou a cúvacou kamerou, bluetooth...
Dieselovému motoru sa najlepšie dýcha medzi 1 500 - 2 500 otáčkami. Po pridaní plynu dokáže Clio Grandtour plynulo a celkom svižne zrýchľovať, pričom na spotrebe sa to neodrazí nijako dramaticky. Vibrácie motora sú dobre izolované. Osobitnú pochvalu si zaslúži zotrvačnosť tohto malého kombíka, ako aj jeho stabilita pri rýchlom prejazde zákruty. Vôbec sa nenakláňa, ani kolesá neodskakujú od vozovky. Nehovoriac o tradične ostrých brzdách, ktorými je táto francúzska značka povestná už roky.
V priebehu testovania sme sa utvrdili v tom, že jazdné vlastnosti malého kombíka sú skutočne prvotriedne a s dieselovým motorom dCi 90 je Clio Grandtour nadpriemerne komfortné.
Kto chce jazdiť vyslovene úsporne, tomu odporúčame využívať tlačidlo ECO a spojkou pohotovo aktivovaný systém stop&start, ktorý je však vypínateľný, keby niekomu nevyhovoval. Správny štýl jazdy z hľadiska úspory paliva môže vodič sledovať pred sebou, kde sa zelený vodorovný prúžok pri neekonomickej jazde sfarbí do žlta až oranžova. Na piaty prevodový stupeň sme s tempomatom dosiahli pri rýchlosti 100 km/h až zázračne nízku priebežnú spotrebu 3,4 litra, na diaľnici (130 km/h) to bolo 4,8. Pri týchto faktoch ani neprekvapuje dojazd 1 000 kilometrov na jednu nádrž paliva.
Teda Renault Clio Grandtour 1,5 dCi vo verzii Dynamique patrí k tým vozidlám, ktoré zaraďujeme po skončení testu do rodiny sympatických. Značka ponúka novú úroveň kvality, moderné a bohaté vybavenie za priaznivú cenu, špičkové jazdné vlastnosti s úsporným dieselovým motorom. Škoda, že do prevodovej skrine sa nevošla šestka.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Renault Clio Grandtour 1,5 dCi
Objem motora (cm3) 1 461
Výkon (kW/k) 66/90
Krútiaci moment (Nm) 220
Max. rýchlosť (km/h) 178
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,7
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 3,6
(Skutočná spotreba pri teste 3,1)
Cena testovanej verzie 15 190 €
Najlacnejšia verzia 9 790 €
+ Výrazné plusy
Vynikajúca spotreba, ticho v kabíne
Zotrvačnosť, účinné brzdy, stabilita na ceste
Špičkové jazdné vlastnosti, komfort tlmenia
- Najväčšie mínusy
Sťažené nastupovanie na zadné sedadlá
Absencia 6. rýchlostného stupňa