Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Hyundai Veloster 1,6 GDI Turbo Extreme

Monday, 15. 07. 2013 - 20:19, Ivan Václavík   

Hyundai Veloster 1,6 GDI Turbo Extreme

Magnet s puncom dravca priťahuje zrak: Dizajn karosérie mu dodáva punc dravosti. S turbomotorom 1,6 GDI a s výkonom 137 kW (186 k) je verzia Extreme prísľubom športových vlastností. Oproti základnej verzii 4-dverového kórejského kupé dostal výkonnejší Veloster tuhší podvozok, štandardne má 18-palcové pneumatiky, ostrejšie brzdy a presnejšie riadenie. Avšak naozaj je taký dravý, ako napovedá dvojica veľkých kruhových koncoviek výfuku v strede zadného nárazníka?

hyu-veloster-8260g.jpg

Overovali sme si to počas testovania na diaľnici i v serpentínach okresných ciest. Už na nenápadné zatočenie volantom reaguje Veloster pohotovo a ihneď zabočí do požadovaného smeru. Podvozok ho spoľahlivo drží vo zvolenej stope, hoci niekedy sa prejaví nepatrné odskakovanie. Brzdy reagujú okamžite a majú ostrý nábeh už pri slabom tlaku na pedál.

hyundai-nurburgring-veloster-1g-1.jpg

Samotná akcelerácia však nevzbudzuje toľko nadšenia - je síce dostatočne účinná, avšak nie je až taká razantná, ako sme očakávali. Na zrýchlenie z pokoja na stovku sme potrebovali vyše osem sekúnd, čo je v porovnaní s priamou konkurenciou troška nepresvedčivé.

hyu-veloster-8264g.jpg

Zaujímavo vyznie porovnanie maximálnej rýchlosti: s turbom dosiahne Veloster 214 km/h, o 34 kW slabšia verzia bez turbodúchadla zostáva pozadu len o zanedbateľných 13 km/h. Motor Velosteru turbo je výkonný, ale väčšinu nábojov vystrieľa už v stredných otáčkach (okolo 4 000), takže hnať ručičku otáčkomera za 5 000 otáčok zjavne nemá zmysel. Náročnejší motorista bude zrejme od 137 kW očakávať o čosi väčší športový zážitok. Obrazne povedané - reakcia na zošliapnutie pedála akcelerácie je u tohto auta rozvážna.

hyu-veloster-8277g.jpg

S relatívne jemnou spojkou si bez problémov porozumejú i dámy za volantom. Šesťstupňová prevodovka funguje veľmi dobre, jednotlivé rýchlosti sú ideálne odstupňované, radiaca páka výborne zapadne na svoje miesto. Je až neuveriteľné, že na šiesty prevodový stupeň reaguje Veloster už od 1 250 otáčok, teda pri rýchlosti 40 km/h - čo je poriadny extrém.

hyu-veloster-8262g.jpg

Spotreba závisí od štýlu jazdy - pohodový výlet absolvujete s aktívnym tempomatom a zaradenou šestkou pri rýchlosti 100 km/h za 5,5 litra, no výsostne športová jazda urobí poriadny vír v nádrži. Priemerná spotreba sa potom poľahky prehupne nad 10 litrov. Počas nášho testovania oscilovala spotreba na diaľnici pri ustálenej rýchlosti 130 km/h medzi 7,5 - 8 litrami.

hyu-veloster-8261g.jpg

V závere testu nám displej ukázal priemernú spotrebu 7,2 litra, keď sme využívali ekonomický štýl jazdy. Pružný motor dokáže zrýchliť na šestke už od 1 250 otáčok, čo zodpovedá rýchlosti tesne nad 40 km/h. Ak sme naše motoristické vášne nebrzdili, mali sme priemernú spotrebu 8,2 litra. Reálny dojazd je okolo 600 kilometrov, pravda len vtedy, ak motor sústavne netýrate otáčkami nad 5 000. V takom prípade môžete navštíviť čerpaciu stanicu aj po absolvovaní 450 - 500 km.

hyu-veloster-8263g.jpg

Kto by chcel silou-mocou so športovým autom jazdiť ekonomicky, tomu napovedá včasné preraďovanie indikátor radenia. Ten sa nachádza medzi kruhovými prístrojmi, avšak na miniatúrnom displeji. V takomto režime sa dá jazdiť aj za 7 litrov.

hyu-veloster-8276g.jpg

Veloster sa štartuje tlačidlom, otváranie dverí je bezkľúčové. Nad účelne využitou stredovou konzolou je v strede prístrojovej dosky veľký monitor, na ktorom kamera pri cúvaní zobrazuje situáciu za vozidlom. Na obrazovke sa ukážu aj farebné vodiace linky. Žiaľ, pri jazde zhoršuje výhľad za vozidlo (cez spätné zrkadlo) spojler, priečne umiestnený vo výške očí. Zbytočne veľké sa nám zdali byť 18" disky s nízkoprofilovými pneumatikami; vodič teda musí byť pri jazde po rozbitých slovenských cestách maximálne opatrný, ak si nechce poškodiť pneumatiku alebo disk.

hyu-veloster-8268g.jpg

Cez veľké vonkajšie zrkadlá má šofér dobrý výhľad, avšak ich rozmery mu občas prekážajú pri pohľade šikmo do strán - napríklad v zákrute pri obojsmernej premávke. Zaujímavým dizajnérskym počinom je zväčšená tlama masky chladiča a do pozornosti dávame tiež efektné nástavce prahov, ako aj imitáciu vetracích „otvorov" na kapote. Výsledný dojem z hľadiska dizajnu je určite pozitívny. A kto sa chce medzi autami nižšej strednej triedy odlíšiť, tomu sa to s Velosterom Turbo určite podarí. Hoci, úprimne povedané: športový Veloster s bielou karosériou pôsobí decentne - viac mu svedčí jedovitá zelená, či menej frekventovaná oranžová.

hyu-veloster-8265g.jpg

V každom prípade je toto kórejské kupé „s bočnými dverami pre svokru" štýlovejšie, než klasické päťdverové hatchbacky a praktickejšie, než trojdverové autá. Možno pár koní navyše by ho posunulo na vyššiu úroveň vo svojej triede, aj keď na rýchlu jazdu i tak stačí.

hyu-veloster-8283g.jpg

A bohaté vybavenie testovaného modelu si pochvalu určite zaslúži: Projektorové svetlomety s denným svietením LED; systém riadeného prešmykovania kolies, stabilizačný systém ESP s brzdovým asistentom; manažment stability vozidla VSM; palubný počítač; navigácia; automatická klimatizácia; tempomat; elektrické ovládanie okien vpredu i vzadu (pravé dvere); cúvacia kamera; vyhrievanie predných sedadiel; bezkľúčové centrálne zamykanie a štartovanie tlačidlom; Bluetooth; ovládače na volante (tempomat, rádio, telefón, informačný displej).

hyu-veloster-8269g.jpg

Na záver ešte pohľad do interiéru. Miesta na zadných sedadlách sú skôr symbolické. Objem kufra 320 litrov postačí a po sklopení sedadiel sa zväčší až na 1 015 l. Zaujímavo sú riešené držadlá dverí, ktoré síce majú netradičný tvar, no v skutočnosti sa ukázali ako praktický prvok.

hyu-veloster-8284g.jpg

Veľké vonkajšie zrkadlá sú sklápateľné, veľké stierače dokonale očistia predné sklo. A do tretice využijeme slovko veľké: dvere vodiča sa otvárajú do 80° uhla. Žiaľ, ak vedľa zaparkuje iné auto, určite budete mať problém s nastupovaním.

hyu-veloster-8278g.jpg

Vynikajúco je riešený podávač bezpečnostného pásu, ktorý ho šoférovi doslova podá. Optimálne nastavenie sedadla šoféra je však zložité už len preto, lebo opierka hlavy vyčnieva dopredu v smere jazdy a jednoznačne prekáža. S predklonenou hlavou vodič na dlhej trase určite dlho nevydrží. Vhodnejším riešením by bolo anatomické sedadlo s integrovanou opierkou. Paradoxne na sedadle spolujazdca nie je s opierkou žiadny problém.

hyu-veloster-8273g.jpg

Údaje výrobcu o testovanom aute
Hyundai Veloster 1,6 GDI Turbo

Objem motora (cm3)     1 591
Výkon (kW/k)         137/186
Krútiaci moment (Nm)    265
Max. rýchlosť (km/h)     214
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,4
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 8,5
(Skutočná spotreba pri teste 8,2)

Cena testovanej verzie 25 940 €    
Najlacnejšia verzia 25 490 €

+ Výrazné plusy
Športový imidž, celkový dizajn
Vynikajúce brzdy, pružný motor
Podávač bezpečnostného pásu vodiča
- Najväčšie mínusy
Predklonená opierka hlavy na sedadle vodiča
Extrémne vysoká cena verzie Extreme

 



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri