Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Ford Grand C-Max 1,0 Ecoboost Collection X

Saturday, 20. 07. 2013 - 11:40, Ivan Václavík   

Ford Grand C-Max 1,0 Ecoboost Collection X

Veľký potenciál s malým motorom: Kedysi nemysliteľné, dnes skutočnosť. Do rodinného auta montuje výrobca benzínový motor s objemom iba jeden liter, avšak s parametrami a vlastnosťami, aké môže majiteľovi takého auta závidieť nejeden kolega so silnejším automobilom. Ford vytasil jednolitrový benzínový motor Ecoboost so zdravým sebavedomím v roku 2009 a čoskoro po uvedení tejto technológie na trh získal malý agregát prekvapujúco titul Motor roka.

grand-c-max-8287g.jpg

Teraz prekvapuje automobilka Ford opäť, keď montuje tohto trpaslíka (z hľadiska objemu) do oveľa väčšieho modelu Grand C-Max. Ten je v ponuke ako 7-miestny, my sme prevzali od importéra na test 5-miestnu verziu. V podstate sa líši len tým, že odvezie o dve dospelé osoby menej. Rovnako však disponuje dvoma posuvnými zadnými (bočnými) dverami a dokonalou flexibilitou.

grand-c-max-8293g.jpg

Aby inžinieri spoločnosti Ford dosiahli maximálne možnú mieru univerzálnosti rozloženia zadných sedadiel v druhom rade, vyvinuli praktický koncept ich sklápania. Obrovský vnútorný priestor sa dá upraviť netradične - sklopením stredného sedadla pod pravé krajné. Mechanizmus umožňuje rýchlo sklopiť stredné sedadlo a zasunúť ho pod sedadlo vpravo. V druhom rade tak zostanú dve samostatné kreslá, čím v kabíne vznikne naozaj veľkorysý vnútorný priestor. Úprava sedadiel v zadnom rade si však vyžaduje troška viac napnúť fyzickú silu.

grand-c-max-8288g.jpg

Dizajn interiéru je nielen štýlový, ale aj praktický. Ponúka niekoľko vhodne navrhnutých odkladacích priestorov. Okrem tradičných je tu napríklad v konzole pod stropom priehradka na slnečné okuliare a vedľa predných sedadiel vanička na odloženie drobných predmetov (kľúče, mobil a podobne). Objem kufra je 439 litrov, po sklopení zadných sedadiel sa zväčší na 1 787 litrov.

grand-c-max-8289g.jpg

Na dobre tvarovanom volante s príjemným povrchom venca je ovládanie rádia (vpravo) a informačného displeja v oboch smeroch. Na malom displeji pred vodičom sa nachádza indikátor radenia prevodových stupňov. Miniatúrne ikonky na displeji v strede prístrojového panelu sú však pri jazde ťažko identifikovateľné. Všetky okná sa otvárajú a zatvárajú elektricky. V strope si môžete vyklopiť malé spätné zrkadielko na kontrolu detí na zadných sedadlách. Predné sklo je vyhrievané, čo je výhodné v zime.

Grand C-Max je prvý osobný Ford s posuvnými bočnými dverami. Sú dômyselne integrované do výrazného dizajnu vozidla a predstavujú ideálne riešenie z hľadiska prístupu k zadným sedadlám. Navyše nehrozí ich poškodenie pri nastupovaní v stiesnených podmienkach na parkoviskách. Pri parkovaní výdatne pomáhajú cúvacie senzory. Hrdlo palivovej nádrže je bez uzáveru, ale pod viečkom je prispôsobené tak, aby sa zabránilo natankovaniu nesprávneho paliva.

grand-c-max-8285g.jpg

Spojka sa ovláda komfortne, je tolerantná k nepresnému okamžiku zopnutia a motor preto len málokedy zhasne, napríklad začiatočníkovi za volantom. Príjemný a svižný je nielen rozjazd, ale aj zrýchlenie. Je v podstate jedno, či akcelerujete od 1 500, 3 000 nebo 4 500 otáčok, chuť motora zdvíhať obrátky je obdivuhodná. Po každé, keď máme príležitosť jazdiť s jednolitrovým motorom, žasneme nad silou, ktorú sa podarilo sústrediť do malého objemu.
Samotné štartovanie je takmer bezhlučné a zvuk motora pri jazde v meste prakticky nepočujete. Je zaujímavé, že na stupnici otáčkomera uvádza výrobca číslicu 6 200.

grand-c-max-8294g.jpg

Hospodárny, no prekvapivo živý, trojvalcový 1,0-litrový zážihový motor EcoBoost od spoločnosti Ford Motor Company si rýchlo získal dobré meno a obľubu medzi motoristami. Navyše získal titul Medzinárodný motor roka 2013 a pripísal si najvyššie skóre v celej histórii udeľovania týchto ocenení. Okrem toho zvíťazil v rámci výročného udeľovania cien magazínu Engine Technology International aj v kategórii Najlepší motor s objemom pod 1 liter.

grand-c-max-8286g.jpg

EcoBoost využíva kombináciu priameho vstrekovania paliva, preplňovania turbodúchadlom a variabilného časovania ventilov. Konečným efektom je zníženie spotreby paliva bez negatívneho vplyvu na výkon. Spoločnosť Ford súčasne potvrdila, že vo svojej továrni na motory v nemeckom Kolíne nad Rýnom plánuje od polovice augusta zdvojnásobiť výrobu týchto motorov na vyše 1 000 kusov za deň, aby uspokojila dopyt na trhu.

Je to naozaj majstrovské dielo. Jednolitrový motor EcoBoost vznikol vo výskumno-vývojových centrách spoločnosti Ford v nemeckých mestách Aachen, Merkenich a v britskom Duntone; vyrábajú ho v Nemecku (v Kolíne nad Rýnom) a v Rumunsku v meste Craiova.

grand-c-max-8290g.jpg

Prvý trojvalec od Fordu je v reálnych podmienkach hospodárny a pritom, vďaka kompaktnému turbodúchadlu, dokáže s ľahkosťou poháňať aj také veľké vozidlo ako je Grand C-Max. V súčasnosti ho montujú do malých automobilov Fiesta a B-Max, ako aj do kompaktných vozidiel Focus, C-Max a Grand C-Max. V blízkej budúcnosti bude poháňať aj väčšie automobily, ako napríklad nový Ford Mondeo. Zároveň bude zaradený do ponuky pre úžitkové modely Transit Connect a Transit Courier alebo priestranné modely na prepravu osôb Tourneo Connect a Tourneo Courier. Spoločnosti Ford predpokladá, že jednolitrovou verziou EcoBoost by malo byť vybavených viac ako 300 000 z týchto vozidiel.

grand-c-max-8296g.jpg

No vráťme sa k testovanému Grandu C-Max. Podvozok ukážkovo tlmí väčšinu nerovností na vozovke, v zákrute auto dobre drží zvolenú stopu a hoci sa mierne nakláňa, zostáva výborne ovládateľné. Jazda je príjemne tichá, vozidlo má výbornú zotrvačnosť, no už od 3 000 otáčok sa vnútorný hluk (na diaľnici) začína stupňovať. Brzdy reagujú okamžite a nekompromisne, na ich ostrý záber si treba zvyknúť.

grand-c-max-8297g.jpg

Na šiesty prevodový stupeň sme s tempomatom dosiahli pri stovke spotrebu 5,1 litra, na diaľnici pri 130-ke však stúpla o dva litre na 7,1. Celkový priemer ukázal displej 7,2 l/100 km, za reálny považujeme dojazd 700 km. Pri konečnom účtovaní vykázal Ford Grand C-Max výborné jazdné vlastnosti, príjemne nízku spotrebu (hoci výrobcom uvádzanú v reálnej premávke zrejme nedosiahne) a prekvapujúco dobrú dynamiku jazdy.

grand-c-max-8291g.jpg

Údaje výrobcu o testovanom aute
Ford Grand C-Max 1,0 Ecoboost

Objem motora (cm3) 998
Výkon (kW/k) 92/125
Krútiaci moment (Nm) 170 - 200
Max. rýchlosť (km/h) 185
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 12,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,2
(Skutočná spotreba pri teste 7,2)

Cena testovanej verzie 16 990 €
Najlacnejšia verzia 16 990 €

+ Výrazné plusy
Výborné tlmenie nerovností na ceste
Príjemná jazda, ostré brzdy, dynamika
Odhlučnenie kabíny pri nižších otáčkach
- Najväčšie mínusy
Vyššia hlučnosť na diaľnici
Miniatúrne ikonky na displeji v strede

 



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri