Ford Grand C-Max 1,0 Ecoboost Collection X
Veľký potenciál s malým motorom: Kedysi nemysliteľné, dnes skutočnosť. Do rodinného auta montuje výrobca benzínový motor s objemom iba jeden liter, avšak s parametrami a vlastnosťami, aké môže majiteľovi takého auta závidieť nejeden kolega so silnejším automobilom. Ford vytasil jednolitrový benzínový motor Ecoboost so zdravým sebavedomím v roku 2009 a čoskoro po uvedení tejto technológie na trh získal malý agregát prekvapujúco titul Motor roka.
Teraz prekvapuje automobilka Ford opäť, keď montuje tohto trpaslíka (z hľadiska objemu) do oveľa väčšieho modelu Grand C-Max. Ten je v ponuke ako 7-miestny, my sme prevzali od importéra na test 5-miestnu verziu. V podstate sa líši len tým, že odvezie o dve dospelé osoby menej. Rovnako však disponuje dvoma posuvnými zadnými (bočnými) dverami a dokonalou flexibilitou.
Aby inžinieri spoločnosti Ford dosiahli maximálne možnú mieru univerzálnosti rozloženia zadných sedadiel v druhom rade, vyvinuli praktický koncept ich sklápania. Obrovský vnútorný priestor sa dá upraviť netradične - sklopením stredného sedadla pod pravé krajné. Mechanizmus umožňuje rýchlo sklopiť stredné sedadlo a zasunúť ho pod sedadlo vpravo. V druhom rade tak zostanú dve samostatné kreslá, čím v kabíne vznikne naozaj veľkorysý vnútorný priestor. Úprava sedadiel v zadnom rade si však vyžaduje troška viac napnúť fyzickú silu.
Dizajn interiéru je nielen štýlový, ale aj praktický. Ponúka niekoľko vhodne navrhnutých odkladacích priestorov. Okrem tradičných je tu napríklad v konzole pod stropom priehradka na slnečné okuliare a vedľa predných sedadiel vanička na odloženie drobných predmetov (kľúče, mobil a podobne). Objem kufra je 439 litrov, po sklopení zadných sedadiel sa zväčší na 1 787 litrov.
Na dobre tvarovanom volante s príjemným povrchom venca je ovládanie rádia (vpravo) a informačného displeja v oboch smeroch. Na malom displeji pred vodičom sa nachádza indikátor radenia prevodových stupňov. Miniatúrne ikonky na displeji v strede prístrojového panelu sú však pri jazde ťažko identifikovateľné. Všetky okná sa otvárajú a zatvárajú elektricky. V strope si môžete vyklopiť malé spätné zrkadielko na kontrolu detí na zadných sedadlách. Predné sklo je vyhrievané, čo je výhodné v zime.
Grand C-Max je prvý osobný Ford s posuvnými bočnými dverami. Sú dômyselne integrované do výrazného dizajnu vozidla a predstavujú ideálne riešenie z hľadiska prístupu k zadným sedadlám. Navyše nehrozí ich poškodenie pri nastupovaní v stiesnených podmienkach na parkoviskách. Pri parkovaní výdatne pomáhajú cúvacie senzory. Hrdlo palivovej nádrže je bez uzáveru, ale pod viečkom je prispôsobené tak, aby sa zabránilo natankovaniu nesprávneho paliva.
Spojka sa ovláda komfortne, je tolerantná k nepresnému okamžiku zopnutia a motor preto len málokedy zhasne, napríklad začiatočníkovi za volantom. Príjemný a svižný je nielen rozjazd, ale aj zrýchlenie. Je v podstate jedno, či akcelerujete od 1 500, 3 000 nebo 4 500 otáčok, chuť motora zdvíhať obrátky je obdivuhodná. Po každé, keď máme príležitosť jazdiť s jednolitrovým motorom, žasneme nad silou, ktorú sa podarilo sústrediť do malého objemu.
Samotné štartovanie je takmer bezhlučné a zvuk motora pri jazde v meste prakticky nepočujete. Je zaujímavé, že na stupnici otáčkomera uvádza výrobca číslicu 6 200.
Hospodárny, no prekvapivo živý, trojvalcový 1,0-litrový zážihový motor EcoBoost od spoločnosti Ford Motor Company si rýchlo získal dobré meno a obľubu medzi motoristami. Navyše získal titul Medzinárodný motor roka 2013 a pripísal si najvyššie skóre v celej histórii udeľovania týchto ocenení. Okrem toho zvíťazil v rámci výročného udeľovania cien magazínu Engine Technology International aj v kategórii Najlepší motor s objemom pod 1 liter.
EcoBoost využíva kombináciu priameho vstrekovania paliva, preplňovania turbodúchadlom a variabilného časovania ventilov. Konečným efektom je zníženie spotreby paliva bez negatívneho vplyvu na výkon. Spoločnosť Ford súčasne potvrdila, že vo svojej továrni na motory v nemeckom Kolíne nad Rýnom plánuje od polovice augusta zdvojnásobiť výrobu týchto motorov na vyše 1 000 kusov za deň, aby uspokojila dopyt na trhu.
Je to naozaj majstrovské dielo. Jednolitrový motor EcoBoost vznikol vo výskumno-vývojových centrách spoločnosti Ford v nemeckých mestách Aachen, Merkenich a v britskom Duntone; vyrábajú ho v Nemecku (v Kolíne nad Rýnom) a v Rumunsku v meste Craiova.
Prvý trojvalec od Fordu je v reálnych podmienkach hospodárny a pritom, vďaka kompaktnému turbodúchadlu, dokáže s ľahkosťou poháňať aj také veľké vozidlo ako je Grand C-Max. V súčasnosti ho montujú do malých automobilov Fiesta a B-Max, ako aj do kompaktných vozidiel Focus, C-Max a Grand C-Max. V blízkej budúcnosti bude poháňať aj väčšie automobily, ako napríklad nový Ford Mondeo. Zároveň bude zaradený do ponuky pre úžitkové modely Transit Connect a Transit Courier alebo priestranné modely na prepravu osôb Tourneo Connect a Tourneo Courier. Spoločnosti Ford predpokladá, že jednolitrovou verziou EcoBoost by malo byť vybavených viac ako 300 000 z týchto vozidiel.
No vráťme sa k testovanému Grandu C-Max. Podvozok ukážkovo tlmí väčšinu nerovností na vozovke, v zákrute auto dobre drží zvolenú stopu a hoci sa mierne nakláňa, zostáva výborne ovládateľné. Jazda je príjemne tichá, vozidlo má výbornú zotrvačnosť, no už od 3 000 otáčok sa vnútorný hluk (na diaľnici) začína stupňovať. Brzdy reagujú okamžite a nekompromisne, na ich ostrý záber si treba zvyknúť.
Na šiesty prevodový stupeň sme s tempomatom dosiahli pri stovke spotrebu 5,1 litra, na diaľnici pri 130-ke však stúpla o dva litre na 7,1. Celkový priemer ukázal displej 7,2 l/100 km, za reálny považujeme dojazd 700 km. Pri konečnom účtovaní vykázal Ford Grand C-Max výborné jazdné vlastnosti, príjemne nízku spotrebu (hoci výrobcom uvádzanú v reálnej premávke zrejme nedosiahne) a prekvapujúco dobrú dynamiku jazdy.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Ford Grand C-Max 1,0 Ecoboost
Objem motora (cm3) 998
Výkon (kW/k) 92/125
Krútiaci moment (Nm) 170 - 200
Max. rýchlosť (km/h) 185
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 12,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,2
(Skutočná spotreba pri teste 7,2)
Cena testovanej verzie 16 990 €
Najlacnejšia verzia 16 990 €
+ Výrazné plusy
Výborné tlmenie nerovností na ceste
Príjemná jazda, ostré brzdy, dynamika
Odhlučnenie kabíny pri nižších otáčkach
- Najväčšie mínusy
Vyššia hlučnosť na diaľnici
Miniatúrne ikonky na displeji v strede