Rally TT Vodafone Estoril-Portimão-Marrakech: 1. etapa
Prvá etapa novej rally odštartovala krátkou RS pre potešenie divákov. Portugalskí jazdci nedokázali využiť znalosť domáceho prostredia a víťazom sa trochu prekvapivo stal Leonid Novickij. Na druhom mieste sa po 3,8 kilometra dlhej RS ocitol Ricardo Leal dos Santos so starším BMW X5 a malý triumf bavorskej značky zavŕšil tretí Filipe Campos. Na krátkej trati sa nedalo získať viac než len pár sekúnd, celá prvá desiatka sa vošla do menej než dvadsiatich.
Prológ však bol len na zahriatie pred druhou RS dňa, 170,88 kilometra dlhou špeciálkou do Grândoly. V nej sa presadil Filipe Campos a s výrazným náskokom 4 min. 38 sek. si pripísal prvé etapové víťazstvo. Campos si uvedomuje svoju slabinu v porovnaní s inými jazdcami: „S jazdou v Afrike nemám skúsenosti a hoci som v Maroku absolvoval trojdňový test, je to málo a som jasne v nevýhode." Každá sekunda získaná na známych domácich tratiach sa mu môže v cudzej Afrike zísť.
Druhý Erik van Loon sa tešil z vydareného dňa a v dobrej nálade si chválil nové vozidlo: „Auto je fantastické, nebojím sa povedať že lepšie než vodič."
Na fantastický výsledok z minuloročnej Rali Transibérico (2. miesto) sa snaží nadviazať Hélder Oliveira (Nissan Pathfinder), po prvom dni mu patrí tretia priečka. Výrazná nespokojnosť sa dala vyčítať z tváre štvrtého Miguela Barbosu. Už pred štartom sa sťažoval na svoj hendikep: „Podľa predpisov platných pre Svetový pohár som posudzovaný ako profesionálny jazdec, s čím ale nemôžem súhlasiť, keďže si jazdenie platím sám. Na aute musím mať reštriktor a kvôli tomu sme menej konkurencieschopní, ako by sme chceli." Náladu sa mu nezlepšila ani po prvej etape: „Po technickej stránke je auto v poriadku, do tohto terénu sa však nehodí. A ani navigácia nebola jednoduchá..."
Do prvej päťky sa dostal aj Eric Vigouroux, víťaz prológu Novickij s 15-minútovou stratou klesol na ôsme miesto. V triede T2 prvý a trinásty celkovo je Edgar Condenso (Isuzu D-Max), za sebou má však päticu súperov ktorí zaostávajú o menej než dve a pol minúty. V národnej triede T8 sa vedenia ujal Miguel Veloso (Nissan Navara).
Priebežné poradie po prvej etape:
1. Filipe Campos / Jaime Baptista BMW X3CC 2h 16m 00s
2. Eric van Loon / Eric Verhoef Mitsubishi Lancer Turbo + 4m 45s
3. Hélder Oliveira / José Marques Nissan Pathfinder + 5m 55s
4. Miguel Barbosa / Miguel Ramalho Mitsubishi Lancer Turbo + 8m 44s
5. Eric Vigouroux / Alexandre Winocq Chevrolet Silverado + 10m 18s
Ešte pred autami sa na trať vydali motocykle a prvý najrýchlejší čas vôbec si na svoje konto pripísal národný motokrosový šampión Luis Correia (Yamaha YZ 450F). Cross country je pre neho celkom novou skúsenosťou a sám očakáva isté ťažkosti keď príde rad na navigáciu. Priebeh druhej RS však nenasvedčoval tomu, že by mal mať s touto úlohou výrazné ťažkosti a prvú etapu ukončil na druhom mieste. Do vedenia sa dostal Hélder Rodrigues a to aj napriek tomu, že počas etapy si odskočil natankovať: „Zašiel som si za asistenciou, aby som natankoval. Radšej takto stratím jednu minútu ako neskôr hodinu."
Tretia priečka patrí Rubenovi Fariovi, ktorého počas európskej časti rally morálne podporuje Cyril Despres. S veľkou a ťažkou 690-kou KTM to mal na technických tratiach ťažké, jeho chvíľa by mala prísť až po vylodení sa v Maroku. Za vedúcou trojicou domácich jazdcov sa usadilo holandsko-francúzske duo Frans Verhoeven, David Casteu. Smola sa hneď zo začiatku prilepila na Mária Patrãa a Paula Gonçalvesa. Prvý po ceste prišiel o benzín a stratil desať minút, druhý riešil únik oleja a zaostal o takmer polhodinu. Zaujímavosťou je, že posledné štyri z celkom pätnástich motoriek v súťaži sú stroje s obsahom viac než 450 ccm.
Priebežné poradie po prvej etape:
1. Hélder Rodrigues Yamaha WR 450 2h 14m 50,6s
2. Luís Correia Yamaha YZ 450 F + 16.4s
3. Ruben Faria KTM 690 Rally + 2m 34,9s
4. Frans Verhoeven BMW G 450 X + 3m 27,3s
5. David Casteu Sherco 450 Rallye + 5m 07,6s