Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Rally  »  Národné šampionáty  »  Slovensko

Prvá rally na Slovensku

Friday, 19. 07. 2024 - 10:20, Public relations   

Prvá rally na Slovensku

Po dvoch rokoch od prvej skúsenosti v rally sa slovenská pretekárka Michaela Dorčíková po prvý krát ukázala na rally vo svojej rodnej krajine a to rovno na legendárnej 50. Garrett Rally Košice. Po niekoľkoročnom pôsobení v motokárach, autoslalome a na okruhoch, si Miška ďalej rozširuje svoje jazdecké schopnosti v rally.

T. Szabosi;20240712-130426-1.jpg

“Rally som začala jazdit vďaka tímu Boxer Auto a môjmu vtedajšiemu spolujazdcovi Tomášovi Klímovi. Tím sídli v Česku a ja som sa v tom roku tiež presťahovala do susednej krajiny, takže to bolo prirodzené a rozumnejšie, že sme jazdili primárne tam. Trate MČR neboli pre mňa jednoduché, ale naučila som sa na nich veľa,” hovorí Miška o prvých kilometroch v rally v susednom Česku. Na domácej pôde sa objavila prvý krát až tento víkend a to rovno na Majstrovstvách Slovenska v Košiciach.

T. Szabosi;jm1a7561-2.jpg

Košická rally nie je zrovna najjednoduchšia a jej jubilejný 50. ročník opäť priniesol krásne trate, ktoré boli náročné nielen pre jazdcov, ale aj na techniku. Dlhá cesta do Košíc, dvojdňová súťaž pri viac než 30-stupňových teplotách a pre Mišku a Jiřího úplne nové RZ-ty, priniesli tejto dvojici cenné skúsenosti a preverili vytrvalosť.

T. Szabosi;asf75544-6.jpg

„Košice máme naprieč dvomi republikami. Avšak týždeň pred Košicami som bola na Hockenheimringu s tímom ARC Bratislava. Odtiaľ sme s tímom Offroadsport išli až za Ženevu do testovacieho centra FIA. Mali sme len dva dni na prejazd do Košíc so zapriahnutým vozíkom. 2000 kilometrov a potom tri nabité dni na rally. Výzva je výzva a ja som rada, že sme to s Jirkom dotiahli až na cieľovú rampu. Nešli sme za výsledkom. Poháriky síce príjemne prekvapili, no viac nás potešil nedeľný cieľový pohľad na námestie v Košiciach. Žigulík Chucky to zvládol na jednotku.“

T. Szabosi;asf75554-4.jpg

„Žigulík“, LADA alebo oficiálne VAZ 2103 s menom Chucky postavili Miška s Jirkom doma v garáži minulý rok a objavil sa len na svojom treťom podujatí. Z 50. Garrett Rally Košice si odnášajú 3. miesto absolútneho poradia v MSR historických automobilov a 1. miesto v Historic Rally Zóny Strednej Európy v kategórii C2. „Zatiaľ sme stále vo fáze testovania. Jazdiť s veteránom nie je jednoduché. Technológia je stará, resp. vtedy ešte nebola takmer žiadna. Miestami som však nechápala, čo všetko to auto vydrží! Poctivé a odolné diely. Bála som sa len či vydrží to teplo. Vnútri sme mali snáď 70 stupňov a stále som pozerala na ručičku teploty vody, aby sme ho neuvarili. Do kopca sa mu nechcelo vôbec a z kopca to po pár kilometroch brzdy trošku vzdali. Ale my sme sa nevzdali :)“

T. Szabosi;jm1a9327.jpg

Nerovný povrch Košických skúšok tiež nebol zrovna prechádzka ružovou krajinou. „Podvozok musíme podľa pravidiel FIA mať konštrukčne rovnaký ako v dobových časoch, teda v 70-tych rokoch. Tlmiče máme síce nové, ale sme na úplne opačnom konci potravinového reťazca než technológia v R5 či WRC. Napriek tomuto majú veteráni svoje čaro, ktoré im nikto nevezme. Môžeme s kľudom povedať, že máme jedno z najpomalších a najstarších áut v štartovom poli, ale stojí to za úprimnú radosť fanúšikov, keď prejdeme okolo.“

T. Szabosi;jm1a7633-1.jpg

Učiť sa treba postupne, kilometer po kilometri. Práve cenné kilometre na náročných košických rýchlostných skúškach poskytovali tímu priestor na zlepšenie. Miška ako okruhový jazdec svoje schopnosti potvrdila pódiovým výsledkom medzi historikmi na okruhovej RZ5 aj napriek tomu, že VAZ 2103 je spomedzi nich papierovo najpomalší. „Okruhové skúšky si užívam najviac zo všetkých. Cítim sa na nich ako doma a dokážem sebaisto tlačiť na hranu. V lese to je však stále o učení sa a na tom pracujem každým kilometrom. Telemetria na okruhoch je takmer nevyhnutná k zlepšeniu a práve toto mi chýba na rally. Spolu s mojím partnerom Commander Services sme do auta dali GPS jednotku, ktorá zaznamenáva rýchlosť, takže aktuálne sa venujem analýze prejazdov na jednotlivých úsekoch, ktoré sme absolvovali dvakrát. Neviem ešte, koľko si toho môžem dovoliť a poučila som sa z chýb v roku 2022, kedy som bola miestami rýchlejšia, než som mala byť. Vďaka GPS si ale teraz dokážem zaznamenať jednotlivé trate, porovnať prejazdy a hľadať potenciál seba aj auta.“

T. Szabosi;jm1a0005-1.jpg

Miška takmer po každej rally povie, že najlepšia RZ-ta bola tá okruhová, no Košice prekvapili. „Atmosféra na okruhových skúškach je čarovná, najmä keď sú v noci. Masy fanúšikov vďaka dostupnosti tratí sú veľmi motivačné. Napomáhajú zviditeľniť náš milovaný šport a verím, že účasť na nich je aj pre partnerov a sponzorov čerešničkou na torte. Inak tomu nebolo ani v Košiciach. Užil si ju aj náš Košický partner FOP Slovakia a keď s úsmevom prišli za nami do servisu, potešila som sa. Pár šotolinových metrov dodali okruhu aj prašné čaro. Čo sa však týka emócie z jazdy, musím povedať, že tentokrát to boli práve Herľany, na ktoré som sa najviac tešila. Aj keď nám výkon do kopca chýbal, snažila som sa ísť ideálnu stopu a aplikovať svoje skúsenosti z iných disciplín. Okolie Košíc je naozaj krásne a preteky do kopca aj z kopca v Herľanoch by som jazdila každý deň.“

T. Szabosi;jm1a7574-2.jpg

Miška s Jirkom ďakujú fanúšikom za skvelú atmosféru, partnerom za podporu a organizátorom za výbornú organizáciu a krásne rýchlostné skúšky. Žigulíka menom Chucky uvidíte hneď tento víkend a to opäť v Česku - na Rally Železné Hory.



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri