Prvá generácia modelu Škoda Octavia : 1 442 126 vyrobených vozidiel
• Ukončenie výroby prvej generácie modelu Octavia Tour
• Modelový rad Octavia úspešne pokračuje
Modelový rad Octavia je hlavným pilierom úspechu značky Škoda. Pri prerode spoločnosti Škoda Auto na celosvetovo úspešnú automobilku hrala Octavia Tour prvej generácie, vyrábaná od roku 1996, kľúčovú úlohu. Posledné vozidlo s poradovým číslom 1 442 126 teraz v závode vo Vrchlabí uzatvára výrobu tohto modelu. Úspech modelového radu Octavia ďalej pokračuje aktuálnou druhou generáciou Octavia Tour. Pred niekoľkými týždňami navyše česká automobilka prezentovala prvý koncept vozidla s čisto elektrickým pohonom v podobe štúdie Octavia Green E Line. Už na budúci rok má na cesty vyraziť testovacia flotila elektromobilov.
Prvá Octavia v novodobej histórii spoločnosti zišla z výrobnej linky v roku 1996 a bola prelomovým modelom, ktorý svojou kvalitou, dizajnom, jazdnými vlastnosťami a cenou pomohol zmeniť imidž značky Škoda. Tá sa stala synonymom pre spoľahlivé vozidlá zamerané na potreby vodičov, ktorí hľadajú praktické a bezpečné rodinné vozidlo. Plánovanie modelu začalo už v roku 1992 a Octavia sa tak stala prvým automobilom vyvinutým vo vlastnej réžii značky po tom, čo sa Škoda Auto stala súčasťou koncernu Volkswagen. V roku 1998 prišiel variant kombi a neskôr aj pohon všetkých štyroch kolies. V roku 2000 prešiel úspešný model modernizáciou.
„Octavia je srdcom značky Škoda. Je stelesnením našich hodnôt a predstavuje bezkonkurenčnú ponuku priestoru, vysokú praktickosť a maximálnu orientáciu na rodinu. Tieto hodnoty prenáša Octavia na cesty už 14 rokov. Rovnaké hodnoty bude tento modelový rad reprezentovať aj naďalej," povedal predseda Škoda Auto Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland.
Octavia priniesla nové motory aj technológie. Medzi ne patrí automatická prevodovka, pohon všetkých kolies, šesťstupňová prevodovka, kotúčové brzdy na zadnej náprave ale aj prvky bezpečnosti ako ESP, ASR alebo EDS. Octavia tiež predstavila prvé pohonné agregáty s turbodúchadlom v histórii značky, a to benzínové aj naftové. Zlomová bola tiež technológia vstrekovania pri naftových motoroch. Došlo tu k prechodu zo vstrekovania „do komôrky" na priamy vstrek (TDI/SDI). Modelový rad od svojho vzniku stabilne ponúka stále sa rozširujúce portfólio úsporných a spoľahlivých moderných agregátov.
Octavia znamenala pre Škoda Auto aj revolúciu v dizajne. Dôkazom sú nielen česká Národná cena za dizajn z roku 1999, ale taktiež vozidlo, ktoré je atraktívne pre svojich zákazníkov už 14 rokov jeho predaja. Úplne nové poňatie karosérie v podobe liftback dodnes dopĺňa bezkonkurenčný objem batožinového priestoru v tejto triede a uľahčuje jeho využitie pri nakladaní a vykladaní batožiny. Karoséria liftback sa stala jedným z poznávacích znakov tohto úspešného modelového radu.
Octavia prvej generácie získala niekoľko ocenení Car of the Year či Najlepšie vozidlo v kategórii kombi vo Veľkej Británii. Na tieto významné ocenenia nadviazala Škoda Auto v roku 2004 modelom Octavia druhej generácie, ktorý prešiel v roku 2008 modernizáciou. Nespočetné množstvo ocenení, medzi ktorými sú napríklad Auto Trophy 2008 a 2009, AutoBest 2010, či Best Family Car 2010 sú jasným pokračovaním v úspešnej ceste modelového radu Octavia.
Do dnešného dňa predala Škoda Auto viac než 2 862 000 vozidiel Octavia po celom svete. V ponuke je široká paleta prevedení vozidiel od naftovej a benzínovej športovej verzie RS po variant Scout pre voľný čas so zvýšenou svetlou výškou a balíkom pre zlé cesty. Ten chráni vozidlo aj mimo bežnej cestnej premávky. Pre zákazníkov kladúcich dôraz na komfort a luxus je v ponuke výbava Laurin & Klement, kde ekologicky orientovaných vodičov osloví verzia GreenLine so zníženou spotrebou a emisiami CO2.
Úspechy modelu Octavia ďalej rozvíja koncept Green E Line, ktorý Škoda Auto predstavila na medzinárodnom autosalóne v Paríži, ako ďalší krok k trvalo udržateľnej mobilite v osobnej doprave. Vozidlo poháňané elektromotorom uvidíme na cestách už v roku 2011, a to v rámci testovacej flotily, ktorá bude zbierať skúsenosti pre ďalší vývoj sériovo vyrábaného elektromobilu.