Prost famózne tancoval s Daciou na ľade
Značka Dacia sa rozhodla vstúpiť do ľadového koryta v pretekoch Trophée Andros už v ročníku 2009/2010, a to do kategórie Silhouette. Prvýkrát sa tak stalo, že športová verzia automobilu uzrela svetlo sveta skôr, ako bola známa jeho sériová podoba. Hneď v prvom ročníku v Trophée Andros sa Dacia úspešne podrobila skúške spoľahlivosti v náročnom teste.
Tohto roku si s ňou Alain Prost počínal ešte suverénnejšie a pred vyše 50 000 divákmi na Stade de France v Paríži triumfoval s Daciou Duster na podujatí Trophée Andros, ktoré však nebolo súčasťou seriálu.
Pri pretekoch na ľade sa podmienky na trati môžu zmeniť veľmi rýchlo (s meniacimi sa poveternostnými podmienkami) takže šoférovanie si vyžaduje presnosť, tvrdosť i jazdeckú zručnosť. Niet pochýb, že Alain Prost týmito vlastnosťami disponuje. Aj keď sa výsledky do hodnotenia šampionátu nepočítali, bola to významná udalosť. Štvornásobný majster sveta F1 najskôr vyhral stíhaciu súťaž štvorice najlepších jazdcov Trophée Andros 2010/2011. V semifinále Alain Prost eliminoval Oliviera Panisa na Škode Fabia 2:0, čím postúpil do finále proti Jean-Philippe Dayrautovi. Ten vyradil v semifinále Francka Lagorcea (Škoda Fabia) pomerom 2:0. Vo finále potom Prost presvedčivo dva razy zdolal víťaza zimnej Trophée Andros, ktorý jazdil s BMW radu 1 - opäť s výsledkom 2:0.
„Bolo pre nás dôležité vyhrať stíhacie preteky, najmä proti Jean-Philippe Dayrautovi," komentoval Alain Prost. „Stíhacie preteky sú veľmi špecifickou disciplínou, a doteraz som žiadne na Stade de France nevyhral. Teraz som však neprehral jedinú jazdu, čo je veľmi potešujúce. Boli sme extrémne konkurencieschopní..."
Aj zvyšok programu bol pre Daciu a Prosta rovnako úspešný, keď sa k nemu pridal Evens Stievenart. Ten vyštartoval na prvé preteky z druhého radu, no vďaka znamenitému predbiehaciemu manévru sa pretlačil na čelo pretekov. Na tejto pozícii vydržal až do cieľa a v prvom kole zvíťazil. To umožnilo Alainovi Prostovi štartovať na finále z prvej pozície. V posledných pretekoch na osem kôl už bývalý jazdec F1 nepustil šancu z rúk a zabezpečil tak Dacii na Stade de France čisté víťazstvo.
„Nebolo to ľahké, pretože som dostal defekt na pravom zadnom kolese, ale finále bolo dosť chaotické pre každého," povedal Alain Prost. „Pre Daciu bolo dôležité vyhrať pred plnými tribúnami. Boli sme dnes najrýchlejší a náš úspech na Stade de France bol perfektný spôsob ako prezentovať Daciu. Bol som dojatý z vrúcneho prijatia publikom a rád som sa im odvďačil za to víťazstvom v stíhacích pretekoch a vo finále. Teraz sa začneme pripravovať na novú sezónu..."
Vo finále bolo poradie: 1. Prost/Stievenart (Dacia Duster), 2. J-B. Dubourg/Grosjean (Renault Clio 3), 3. Riviére/Lanctuit (Fiat Stilo), 4. Lubrano/Daziano (Fiat Stilo), 5. Llorach/A. Dubourg (Renault Clio 3), 6. Dayraut/Lanctuit (Series 1 BMW), 7. Panis/Villeneuve (Škoda Fabia), 8. Lagorce/Belmondo (Škoda Fabia), 9. Balas/Demoustier (Toyota Auris).
Preteky na ľade Trophée Andros prvýkrát organizovali v roku 1990. Dacia Duster súťaží v kategórii Silhouette, ktorej pravidlá stanovujú, že vonkajší vzhľad auta sa musí podobať sériovej verzii, ktorá je buď dostupná na trhu alebo naň bude uvedená. Komisári striktne kontrolujú väčšinu hlavných súčastí automobilu. Pravidlá súťaže limitujú technické predpisy, pričom podvozok, prevodovka a pneumatiky podliehajú predpisom, ktoré nútia tímy prijímať jednoduché a dômyselné riešenia. Presne to vyhovuje prístupu, ktorý preferuje Dacia.
Každé podujatie série Trophée Andros predstavuje dvojdňovú akciu. Prvý deň je venovaný meraným tréningom (neudeľujú sa body), po ktorých nasledujú dve kvalifikačné kolá. V týchto jazdia skupiny štyroch áut, každá odjazdí štyri kolá a víťazom sa stáva jazdec s najlepším celkovým časom. Lepší z dvoch pokusov sa počíta do klasifikácie, ktorá rozhoduje nielen o poradí na štarte vo finále, ale tiež sa pripisuje až 80 % bodov za každú akciu. Finále sa koná na druhý deň, pričom štartuje 10 áut, ktoré jazdia 10 kôl.
Pretekárska verzia Dacie Duster vo veľkej miere ťaží zo skúseností získaných oddelením Renault Sport Technologies v motoristickom športe. Karoséria je zložená z kompozitných materiálov na báze uhlíka, ukrýva rúrkový podvozok, ktorý poháňa 3-litrový motor V6 z produkcie Aliancie Renault-Nissan. Ten poskytuje maximálny výkon 257 kW (350 koní) pri 7500 otáčkach za minútu a maximálny krútiaci moment 360 Nm pri 5 500 otáčkách za minútu. Šesťrýchlostná sekvenčná prevodovka zaisťuje rýchle a presné radenie, dokonca aj počas prechádzania zákrut šmykom.
Umiestnenie motora v zadnej časti automobilu pomohlo perfektne rozdeliť hmotnosť, vyhovujúc pritom požiadavke na maximálnu hmotnosť vozidla 950 kg. Nízke ťažisko zlepšilo kontrolu nad vozidlom. Dvojité zavesenie ramien a tlmiče boli navrhnuté tak, aby Dacii Duster umožnili čeliť rôznym nerovnostiam terénu v pretekoch Trophée Andros.
Súťažná verzia Dacie Duster je vybavená diferenciálmi na zamedzenie šmykom, ktoré sú nevyhnutné v extrémnych podmienkach. Tento prvok zabezpečuje účinnú trakciu bez ohľadu na priľnavosť povrchu, jazdný štýl alebo typ zákruty. Špeciálna Dacia Duster disponuje pohonom všetkých štyroch kolies. Trojlitrový motor je umiestnený vzadu, kolesá sú 16" a rozmery Dustera sú 4 x 1,9 m. Rázvor je 2,5 m.
Krátko o Alainovi Prostovi: narodil sa 24. februára 1955 v Lorette (Loire, Francúzsko), získal 4 tituly majstra sveta vo Formuli 1: 1985 (McLaren),1986 (McLaren),1989 (McLaren) a 1993 (Williams-Renault).
Prvé víťazstvo v F1 zaznamenal v roku 1981 s Renaultom v Dijone (Grand Prix Francúzska). Celkovo štartoval v 199 Grand Prix. Zaznamenal 51 víťazstiev / 41 najrýchlejších kôl trate / 33 pole position / 798,5 bodov vo svetovom šampionáte.
Ivan Václavík
Fotogaléria Trophée Andros 2011
Fotogaléria Trophée Andros 2010
Fotogaléria Trophée Andros 2009 part I
Fotogaléria Trophée Andros 2009 part II