Peugeot 308 2,0 HDI Allure
Malý francúzsky elegán je súci aj na dlhšie trasy. Kým s mimoriadne úsporným dieselovým motorom 1,6 e-HDI vraj dosiahne Peugeot 308 pri vyslovene úspornej jazde dojazd až 1 300 km, jeho väčší súrodenec s objemom dva litre, ktorý sme mali pod kapotou testovaného vozidla, skonzumuje o trošku viac paliva. Preto aj dojazd má menší (reálne 800 km), no na druhej strane disponuje väčšou dynamikou jazdy.
Tento model predstavil Peugeot pred rokom na jarnom salóne v Ženeve. Predná maska sa zúžila a tvarovo priblížila väčšiemu modelu 508, po jej stranách sú predné hmlovky, lemované pásom diód na denné svietenie. Znížené ťažisko a rozšírený rozchod kolies sú základom výborných jazdných vlastností.
Do auta sa nastupuje veľmi pohodlne aj vďaka veľkým dverám, otváraným vo veľkom uhle a vyššej karosérii. Vpredu majú pasažieri k dispozícii nadpriemernú vnútornú šírku, nájdu tiež dostatok miesta v pozdĺžnom smere a veľkoryso dimenzované sedadlá s dobrým bočným vedením sú dostatočne pohodlné. No aj na zadných sedadlách je dostatok miesta - na nohy i nad hlavou.
Praktické ovládanie rádia a tempomatu na tradičných satelitoch pod volantom patrí k osvedčenému štandardu automobilov značky Peugeot. Honosne pôsobí elegantne tvarovaný prístrojový panel, ktorý čiastočne pripomína kokpit vozidiel strednej triedy. Šírka a vzdušnosť kabíny je na hornej časti panelu doplnená výklopnou obrazovkou.
Radenie 6 prevodových stupňov je príjemné, na pocit mäkké a zároveň presné. Pred šoférom je indikátor radenia, ktorý napomáha úspornej jazde. Na ceste s dobrým povrchom je v kabíne ticho, ktoré zostáva i pri vyššej rýchlosti na diaľnici. Bez únavy teda pohodlne zvládnete aj dlhšiu trasu. Pri voľnobehu si dieselový dvojliter pradie ako mačička, po vyradení rýchlosti ho prakticky nevnímate.
Na nerovnostiach však 308-ka už nie je až taká komfortná, otrasy sú citeľnejšie, podvozok sa prejavuje ako tvrdý. A pri razantnej jazde v zákrute auto poskakuje ako rozšantené dieťa. Čo sme si však veľmi pochvaľovali, boli výborné brzdy; s veľkými kotúčmi pri všetkých kolesách sú reakcie brzdového systému naozaj veľmi dobré.
Taktiež pripisujeme veľké plus spomínanému príjemnému radeniu a mimoriadnej zotrvačnosti, ktorá môže výrazne napomôcť úspornej jazde. Pri stabilnej rýchlosti 100 km/h sme s aktívnym tempomatom zaznamenali na rovine spotrebu len okolo štyroch litrov, na diaľnici pri 130 km/h to bolo necelých šesť litrov. V kombinovanom režime - pri preferovaní pokojnejšej jazdy - sme dosiahli celkový priemer 5,9 litra na 100 km. Prijateľná spotreba v spojení s nečakane dobrým výkonom a dostatočnou dynamikou - to sú hlavné prednosti Peugeotu 308.
No vráťme sa ešte do interiéru. Sklená strecha po celej dĺžke umožňuje romantickým dušiam v noci pozorovať hviezdy a počas dňa sa kochať belasou oblohou, respektíve vnímať padajúce kvapky dažďa. Kto nemá náladu, jednoducho elektricky zatiahne posuvnú clonu. Drobným, avšak o to užitočnejším detailom je samostatná malá priehlbina na držadlách dverí, ktorá uľahčuje ich pritiahnutie pri zatváraní. Na stredovej konzole sú síce malé tlačidlá, ale pomerne rýchlo sa v nich zorientujete. Batožinový priestor má dostatočný objem i variabilitu.
Medzi prednými sedadlami je posuvná lakťová opierka, ale nevýhodou je absencia jej aretácie, takže sa síce voľne posúva vo veľkom rozsahu, no dá sa fixovať iba v krajných polohách. Trošku nás prekvapili malé vonkajšie (sklápateľné) zrkadlá, v ktorých toho vodič veľa nevidí a ľahko sa mu stratí iné auto v mŕtvom uhle. A tiež absencia držiakov na nápoje.
Základné údaje testovaného auta
Peugeot 308 2,0 HDI
Objem motora (cm3) 1 997
Výkon (kW/k) 110/150
Krútiaci moment (Nm) 320
Max. rýchlosť (km/h) 205
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,8
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,9
Cena testovanej verzie 20 350 €
Najlacnejšia verzia 13 640 €
+ Plusy
Tichý a úsporný motor, komfortné odpruženie
Priestorný interiér, pohodlné nastupovanie
Veľké sedadlá s dobrým bočným vedením
- Mínusy
Posuvná lakťová opierka vpredu bez aretácie
Malé vonkajšie zrkadlá, chýba držiak na nápoje