Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Motormedia  »  Testy

Jeep Wrangler 2,8 CRD Rubicon Unlimited

Wednesday, 18. 01. 2012 - 15:45, Ivan Václavík   

Jeep Wrangler 2,8 CRD Rubicon Unlimited

Legendárny príbeh o dobrodružstve pokračuje. V roku 1941 sa zrodila legenda. Jeep skonštruovali počas druhej svetovej vojny na požiadanie armády a už vtedy si vydobyl postavenie výnimočného vozidla. Aj v zložitom teréne sa pohyboval ako ryba vo vode. Vo vylepšovaní úspešnej koncepcie, ktorá vznikla pred 70 rokmi, pokračuje značka Jeep neohrozene aj dnes.

wrangler-rub6075g.jpg

V súčasnosti je pokračovateľom a ikonou legendárnej značky model s názvom Wrangler. Hoci zostáva verný svojím štylistickým koreňom a zachováva si tradičný vzhľad - zároveň je moderný, disponuje čistými líniami, dôkladným lícovaním dielcov, ako aj precíznym konečným spracovaním.

wrangler-rub6073g.jpg

Importér nám poskytol na test predĺženú 4-dverovú verziu Rubicon Unlimited so 4-valcovým dieselovým motorom 2,8 CRD. Vopred sa ospravedlňujeme za netradične obsiahly text tohto testu, ale Jeep Wrangler ponúka svojmu majiteľovi toľko technických lahôdok, že ani my sme neodolali, aby sme si ich podrobne nevšimli.

wrangler-rub6074g.jpg

Wrangler modelového roku 2012 (dĺžka 4,7 m, šírka 1,8 m) si zachováva všetky charakteristické črty: klasické kruhové predné svetlomety, mriežku chladiča so siedmimi otvormi, lichobežníkový tvar blatníkov, výrazné pánty dverí, sklopné čelné okno, ochranný rám karosérie, odnímateľné dvere a odnímateľnú pevnú, dvojitú alebo plátennú strechu. Všetky tieto nezameniteľné dizajnové prvky vstúpili do všeobecného povedomia verejnosti a plne vyjadrujú základné hodnoty značky, najmä originalitu.

wrangler-rub6076g.jpg

Na vytvorenie luxusnejšieho vzhľadu dostali modely Sahara a Rubicon úplne novú luxusnú pevnú strechu Freedom Top®  vo farbe karosérie, ktorá sa dá už tradične z vozidla kompletne demontovať. Pozostáva z 3 samostatných dielov, z ktorých prvé dva nad prednými sedadlami sa dajú demontovať v priebehu pár minút a odložiť do batožinového priestoru, kde sa nachádzajú aj schránky na uloženie demontovaných skrutiek.

Konštruktéri značky Jeep vylepšili taktiež zvukovú izoláciu modelov Wrangler a Wrangler Unlimited 2012, čím sa v značnej miere znížil hluk v interiéri. Uloženie motora a jeho nové silentbloky prispeli k výrazne tichšej prevádzke a menšej tvorbe vibrácii.

wrangler-rub6084g.jpg

Prvoradým predpokladom legendárnych schopností Wranglera je plnenie hlavných výkonových kritérií: pohon 4x4, trakcia, kríženie náprav, brodenie, či svetlá výška vozidla. Systém pohonu všetkých kolies disponuje uzávermi predného a zadného nápravového diferenciálu i kontrolou trakcie. Elektronicky odpojiteľný predný stabilizátor vo verzii Rubicon posúva schopnosti auta v teréne na mimoriadnu úroveň. Umožňuje väčší výkyv kolies pri prekonávaní veľmi náročných prekážok. Vodič môže stabilizátor odpojiť v oboch režimoch pohonu všetkých kolies, teda 4WD High aj 4WD Low, a to pri rýchlostiach pod 29 km/h. Po prekročení rýchlosti 29 km/h sa z bezpečnostných dôvodov stabilizátor samočinne pripojí.

wrangler-rub6083g.jpg

Dovoľte na tomto mieste malé odbočenie. Verzie Sport a Sahara modelového roku 2012 sú vybavené druhou generáciou manuálne priraditeľného pohonu všetkých kolies Command-Trac® NV241 a dvojstupňovou redukčnou prevodovkou. Systém pracuje v troch režimoch: 2WD, 4WD High a 4WD Low. Za normálnych podmienok pracuje Command-Trac® s pohonom dvoch kolies (2WD) a prenáša 100 percent krútiaceho momentu motora na zadnú nápravu. V režime 4WD High systém rozdeľuje napevno krútiaci moment medzi nápravy v pomere 50/50. Režim 4WD High umožňuje lepšiu trakciu a je určený len na jazdu v náročnom teréne, najmä na klzkých povrchoch, akými sú piesok, sneh, blato alebo štrk.

wrangler-rub6082g.jpg

Modely Jeep Wrangler Rubicon a Jeep Wrangler Unlimited Rubicon sú vybavované systémom 4x4 Off-Road Rock-Trac® NV241 s dvojrýchlostnou redukčnou prevodovkou, elektronickými uzávermi predného a zadného diferenciálu Tru-Lock, ako aj elektronicky odpojiteľným stabilizátorom prednej nápravy na zlepšenie charakteristiky jej kríženia. Wrangler - ako výsledok sedemdesiatročného vývoja systémov pohonu všetkých kolies - je určený pre tie najnáročnejšie off-roadové trate; práve Rubicon je najdrsnejší a najschopnejší model pre jazdu v najnáročnejšom teréne, a preto pre túto verziu je určený systém pohonu 4x4 Rock-Trac.

wrangler-rub6081g.jpg

Okrem toho je k dispozícii riadenie trakčnej kontroly prostredníctvom brzdových uzáverov diferenciálov - Brake Lock Differentials (BLD), ktoré sú súčasťou systému elektronickej kontroly stability Electronic Stability Control (ESC). BLD vyvíja brzdnú silu na pretáčajúce sa koleso danej nápravy, čím prenáša krútiaci moment na druhé koleso s lepšou adhéziou. Tým zaistí lepšiu trakciu aj pri prekonávaní zložitého úseku plného kameňov. Nastavenie systému BLD je navrhnuté na využitie v teréne a aktivuje sa samočinne pri zaradení režimu 4WD Low.

wrangler-rub6077g.jpg

K optimálnemu výkonu v teréne prispievajú aj nedávno predstavené asistenčné systémy Hill Descent Control a Hill Start Assist. Asistenčný systém Hill Descent Control pracuje výhradne v režime 4WD Low a kontroluje rýchlosť vozidla pri schádzaní prudkých svahov. Pritom dosahuje oveľa vyššiu presnosť a jemnosť ovládania, než by sa dalo dosiahnuť tradičným použitím bŕzd. Hill Start Assist zabraňuje cúvnutiu vozidla pri rozbiehaní sa v prudkom stúpaní.

Konštrukcia podvozku Wranglera vychádza z osvedčeného modelu - karoséria na ráme, tuhé päťprvkové nápravy, zosilnené tlmiče. Tuhé predné nápravy DANA 30 pre model Sport a Sahara sú štandardom, rovnako ako zadná tuhá náprava DANA 44 pre všetky verzie. Rubicon navyše používa DANA 44 aj na prednej náprave. Osvedčená päťprvková konfigurácia zavesenia zlepšuje výkon vozidla v zákrutách, redukuje nakláňanie karosérie a garantuje oveľa presnejšie riadenie. Vynikajúco tlmí nárazy na nerovnom povrchu, o čom sme sa mohli neraz presvedčiť aj v Bratislave na vozovkách s množstvom výtlkov.

wrangler-rub6079g.jpg

Jednotlivé časti podvozka sú pri použitej rámovej konštrukcii dômyselne uložené, aby boli prirodzene chránené pred poškodením. Celý rám Wranglera je vyrobený z uzavretých profilov, ktoré sú zárukou vyššej tuhosti, odolnosti a pevnosti všetkých upevňovacích bodov karosérie, či zavesenia kolies. Robustnosť a pevnosť tohto rebrinového rámu poskytuje stabilnú platformu na uloženie zavesenia kolies, ako aj hnacieho ústrojenstva. Široký rám umožnil uloženie palivovej nádrže medzi kolesá, čo má významný vplyv na integritu celého palivového systému. Z uzavretých profilov sú vyrobené i priečniky, ktoré zvyšujú pevnosť celého rámu a zlepšujú jazdné vlastnosti vozidla v teréne.

wrangler-rub6080g.jpg

Rubicon má na podvozku navyše štandardne použité oceľové kryty, chrániace spodok motora a olejovú vaňu automatickej prevodovky, ako aj oceľové chrániče prahov dverí. Samotná palivová nádrž je vyrobená zo zosilnenej ocele, aby vydržala prípadne nárazy. V teréne sme ocenili optimálnu svetlú výšku podvozku 236 mm.
Vynovený turbodiesel 2.8 CRD s výkonom 147 kW (200 koní) a priemernou spotrebou iba 8,3 litra na 100 km/h (s manuálnou prevodovkou) - pri automatickej je to 8,8 l - dosahuje celkom dobrú mieru efektívnosti. Krútiaci moment vrcholí hodnotou 460 Nm pri 1 600 - 2 600 ot./min. To v kombinácii s 5-stupňovou automatickou prevodovkou umožňuje komfortnú jazdu, hoci na dynamiku sa nemôžete veľmi spoliehať. Z pokoja na stovku totiž zrýchli Rubicon za necelých 12 sekúnd.

wrangler-rub6085g.jpg

Pravda, údaj o spotrebe uvádzaný výrobcom je v skutočnosti určite vyšší - nehovoriac o jazde v náročnom teréne. Nám sa podarilo udržať priemernú spotrebu paliva v meste a na diaľnici na úrovni 10,7 litra na 100 km. V teréne sa konzumácia markantne zvyšuje, tam je však Wrangler neprekonateľný a dostane sa bez problémov aj cez prudšie (blatisté) stúpania, čo sme si tiež vyskúšali priamo v teréne.

Nespochybniteľné a legendárne schopnosti pohonu 4x4 v teréne sa prejavujú aj na bežných cestách a diaľniciach v podobe tichej a príjemnej jazdy. Informačný displej nám prisľúbil dojazd 700 km - ak by sme nezašli do terénu, ale zostali len na asfaltových cestách, asi by sme ho dosiahli. No ale nevyužite Wrangler Rubicon v teréne... Vrátane takmer polmetrových brodov.

wrangler-rub6086g.jpg

K legendárnym schopnostiam pri prekonávaní terénnych prevýšení pasuje priam dokonale úplne nový interiér, ktorý sa vyznačuje honosným dizajnom s oveľa detailnejšie vypracovanými povrchovými plochami, dostatočným pohodlím pre cestujúcich, univerzálnosťou a tiež luxusným vzhľadom.

Medzi hlavné prvky interiéru nového Jeepu Wrangler 2012 patria prepracovaný prístrojový panel a nové úložné priestory so zlepšenou ergonómiou i kvalitnejšími materiálmi. Nová uzamykateľná stredová konzola a vylepšená lakťová opierka na dverách majú príjemné dotykové plochy, stredový prístrojový panel je na dosah ruky a ľahšie sa ovláda. V ponuke pribudli vyhrievané sedadlá, elektricky ovládané, vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá a vodič s cestujúcimi si vychutnajú lepší výhľad vďaka väčším zadným oknám. Na volante sú tlačidlá, ktorými vodič ovláda rádio, tempomat, telefón s funkciou hands free a ďalšie funkcie bez toho, aby musel z neho zložiť ruky. Nové rozhranie USB umožňuje pripojiť pamäťové zariadenia (USB kľúče a väčšinu MP3 prehrávačov) a používať ich so systémom Media Center, ktorý má funkciu na prenos zvuku pomocou technológie Bluetooth. Pridané sú tiež dvanásťvoltové elektrické zásuvky v stredovej konzole a lakťovej opierke.

wrangler-rub6072g.jpg

V súlade s tradičným dizajnom značky Jeep sú v interiéri použité skrutky so šesťhrannou hlavou, ktorými je na novom držadle pre spolujazdca pripevnená planžeta s nápisom „Jeep, Since 1941".
Vpredu poskytuje interiér Wranglera priestor 104 cm, na zadných sedadlách pre dve dospelé osoby je to 88 cm, pričom ak ich poskladáte získate na batožinu priestor s objemom 935 litrov. Inak je za zadnými sedadlami k dispozícii priestor s objemom 498 litrov. Uzamykateľný úložný priestor pod podlahou je určený na menšie predmety uložené v batožinovom priestore.

Dodajme, že nové modely Jeep Wrangler a Wrangler Unlimited 2012 vyrábajú v montážnom závode Toledo Assembly Complex v meste Toledo, v americkom štáte Ohio. K cene testovaného modelu si pripočítajte asi 5 000 € za príplatkové vybavenie (diaľkové ovládanie, elektrické sťahovanie okien a vyhrievaných zrkadiel, vyhrievané predné sedadlá, trojdielna strecha, metalíza a podobne).

Základné údaje testovaného auta
Jeep Wrangler 2,8 CRD

Objem motora (cm3) 2 777
Výkon (kW/k) 147/200
Krútiaci moment (Nm) 460
Max. rýchlosť (km/h) 169
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,7
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 8,8

Cena testovanej verzie 38 200 €
Najlacnejšia verzia 29 800 €

+ Plusy
Množstvo účinných elektronických systémov
Dobré odhlučnenie, ergonómia
Imidž legendárneho predchodcu
- Mínusy
Vyššia cena špičkovej verzie
Vyššia spotreba v meste (okolo 14 litrov)

Fotogaléria Jeep Wrangler



Diskusia k článku

Najnovšie galérie

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri