Peugeot 308 1,6 THP Allure
Nevtieravý elegán do mladej rodiny: Nový Peugeot 308, ktorý nedávno získal ocenenie Car of the year 2014 v Európe, pridal do zbierky úspechov francúzskej značky ďalšie prvenstvo. Na okruhu Almeria v Španielsku dosiahol rekord v spotrebe paliva. S novým 3-valcovým benzínovým turbo motorom PureTech 1,2 e-THP 130 (130 koní) dosiahol nevídane nízku spotrebu - 2,85 l/100 km. Čiže počas pokusu na jednu plnú nádrž prešli testovací jazdci s autom dovedna až 1 810 kilometrov!
Na pokus o rekord dohliadala francúzska agentúra UTAC. Sériový Peugeot 308 hatchback, vybavený novým 3-valcovým benzínovým turbo motorom Pure Tech so 6- stupňovou manuálnou prevodovkou, jazdil na okruhu 32 hodín a spotreboval 54,4 litrov paliva. V priebehu testovania sa za volantom striedali niekoľkí piloti, ktorí sa zaslúžili o nový rekord v spotrebe, ako aj v prejazdenej vzdialenosti na jednu nádrž. Rekordný výsledok dosiahol sériový model Peugeot 308 1,2le-THP 130.
Nové motory už prichádzajú aj na slovenský trh: v marci to bol Peugeot 308 1,2 e-THP 130 s homologovanou spotrebou 4,6 l/100 km a emisiami 107g CO2/km. V júli pribudnú 3 ďalšie benzínové motory (výkony od 82 do 155 k) a 4 dieselové motory (od 92 do 150 k).
Samozrejme, cieľom nášho testovania s Peugeotom 308 nebolo lámať rekordy, ale vyskúšať v bežnej premávke verziu 1,6 THP s výkonom 155 koní. Pripomíname, že nedávno, v decembri 2013, ešte predtým ako tento model získal európsky titul Auto roka 2014, sme už testovali dieselový Peugeot 308 1,6 e-HDI. Odporúčame oboznámiť sa aj s týmto testom.
Stručne zopakujeme a podčiarkujeme: Peugeot 308 nás jednoznačne zaujal už pri prvom vizuálnom kontakte. Odomykanie i zamykanie auta je dotykové, štartuje sa tlačidlom. Bezkľúčový prístup a štartovanie umožňujú otvoriť vozidlo a naštartovať alebo vypnúť motor bez toho aby ste museli vytiahnuť kľúč z vrecka. Na zamknutie dverí stačí zľahka dotknúť sa kľučky na predných dverách.
Takmer úplná absencia ovládacích tlačidiel v kombinácii s luxusnými materiálmi vytvárajú v kabíne nezvyčajný dojem čistoty. Kabína je zaliata svetlom, ktoré dovnútra prúdi veľkorysými presklenými plochami a cez obrovskú presklenú strechu s plochou 1,69 m2. Pod panoramatickou sklenou strechou - po celej dĺžke kabíny - je elektricky ovládaná posuvná clona, ktorá filtruje až 95 % vonkajšieho svetla...
Pozdĺžne strešné lišty sú umiestnené v osi bočných hrán karosérie, čo umožňuje optimalizáciu šírky kabíny.
Otáčkomer a rýchlomer sú mierne vyvýšené, takže sú dobre viditeľné a ich čitateľnosť je perfektná. Zaujímavosťou je, že ručička otáčkomera má opačný chod - proti smeru hodinových ručičiek. Kým vpredu je dostatok miesta, ak vpredu sedia vyšší jedinci, na zadných sedadlách majú pasažieri len obmedzený priestor a cez vysoký prah sa im ťažšie vystupuje z auta. Satisfakciou je základný objem batožinového priestoru 420 litrov, čo je v segmente kompaktných hatchbackov nadpriemerný údaj; rovnako poteší 1 228 litrov po sklopení zadných operadiel.
V kabíne si zaslúži pochvalu aj nádherne vytvarovaný volant s veľmi malým priemerom, ktorý sa výborne (úplne prirodzene) drží; na svojich ramenách má tlačidlá na ovládanie rádia. Chválime veľkú priehradku pred spolujazdcom a priestor vo dverách, kam odložíte aj väčšie fľaše. Príťažlivý je dizajn panelu medzi prednými sedadlami so štartovacím tlačidlom, kde sa nachádza aj elektronická parkovacia brzda.
Anatomicky tvarované, pohodlné predné sedadlá sú vyhrievané, obe s masážnou funkciou a svoje si môže šofér nastaviť elektricky. Ak sa striedajú dvaja vodiči, k dispozícii majú dve pamäte nastavenia. Sedadlá sa dajú výškovo i pozdĺžne nastavovať v extrémne veľkom rozsahu. Teda vyššie postavy nemusia sedieť neprimerane vysoko; rozsah výškového nastavenia volantu je postačujúci. Ak si nastavíte sedadlo do najnižšej polohy, máte pocit, že sedíte v športovom aute.
Adaptívny tempomat (s jednoduchým ovládaním na tradičnom satelite pod volantom) automaticky pribrzdí vaše auto, ak idete za vozidlom, ktoré je pomalšie ako vy. Ak je rozdiel rýchlosti medzi vaším autom a vozidlom pred vami príliš veľký, systém upozornenia na nebezpečenstvo kolízie vám navrhne, aby ste pribrzdili a upravili vzdialenosť medzi vozidlami. Pokiaľ by malo dôjsť k zrážke, systém núdzového brzdenia zníži rýchlosť (maximálne) o 20 km/h, aby sa aspoň zmenšili následky zrážky.
V prípade, že vo vedľajšom pruhu sa nachádza nejaké vozidlo, v príslušnom spätnom zrkadle sa rozsvieti dióda, ktorá varuje vodiča. Táto technológia, vybavená štyrmi senzormi umiestnenými v prednom a zadnom nárazníku, vás počas jazdy presne informuje, ak je v mŕtvom uhle vozidlo alebo motorka.
Cúvacia kamera a zvukové senzory pomáhajú šoférovi pri cúvaní, pričom na dostatočne veľkom, dotykovo ovládanom, monitore s uhlopriečkou 9,7 palca - orientovanom smerom k vodičovi - je okrem farebného obrazu aj sieť vodiacich línií.
Druhá generácia Peugeotu 308 má vyvážené proporcie a na prvý pohľad vôbec nebije do očí. Krása tohto hatchbacku je v jednotlivých detailoch. Napríklad, na rozdiel od bežných interiérov, sú tlačidlá ukryté v multimediálnom systéme s veľkým dotykovým displejom (9,7"). Funkcia MultiApps uľahčuje používanie infosystému, keďže na obrazovke sa súčasne zobrazujú podstatné informácie 4 aplikácií vrátane údajov o spotrebe a dojazde. Drobnou chybičkou krásy je, že pri údajoch o prevádzke auta (spotreba, dojazd, kilometre) sa iné informácie zobrazia iba drobnými písmenami. Keď sledujete navigáciu, nedá sa súčasne ladiť rádio, respektíve nastavovať klimatizácia. Na toto si treba jednoducho zvyknúť.
Komu takéto riešenie nevyhovuje, môže siahnuť po základnej verzii: i-Cockpit totiž nie je v Peugeote 308 jediným riešením. V základnej verzii Access máte k dispozícii klasické usporiadanie s väčším množstvom tlačidiel.
Vysoký komfort jazdy sme vnímali od prvých kilometrov. V prípade benzínovej verzie uspokojí 308-ka predovšetkým rodinne založených motoristov. Dobre vyladený podvozok a anatomické sedadlá poskytujú výbornú oporu v zákrutách i dostatočnú smerovú stabilitu pri vysokých rýchlostiach. V zákrute má Peugeot 308 Allure minimálne sklony k nedotáčavosti, poslušne reaguje na otočenie volantu a na nerovnostiach takmer neposkakuje. Brzdy majú veľmi ostrý nástup, čo nám vyhovovalo najmä pri razantnej jazde v serpentínach.
V prípade nenápadnej elegancie Peugeotu 308 sa Francúzom podaril husársky kúsok, korunovaný jednoznačným návratom medzi favoritov v nižšej strednej triede. Podobne ako nedávno testovaný dieselový agregát nás výrazne oslovila aj benzínová jednašestka THP. Štvorvalcový motor výborne spolupracuje s manuálnou 6° prevodovkou a na 6. stupeň mu stačí už aj 2 500 otáčok. Tým trošku pripomenul naftového súrodenca. Zásluhou dlhších prevodov je spotreba na prijateľnej úrovni, motor potiahne aj pri nižších otáčkach. Spolupráca koncernov BMW a PSA očividne prináša dobrú úrodu pre zákazníka.
Aj keď sme nedosiahli priemernú spotrebu podľa údajov výrobcu, priblížili sme sa k hranici 7 litrov. Keď sme jazdili na diaľnici stovkou, priebežná spotreba bola v bežnej premávke 4,7 litra a v rýchlosti 130 km/h stúpla na 6,4 litra. Reálny dojazd na jednu nádrž paliva je 650 kilometrov.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Peugeot 308 1,6 THP
Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/k) 115/155
Krútiaci moment (Nm) 240
Max. rýchlosť (km/h) 215
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,0
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,6
(Skutočná spotreba pri teste 7,1)
Cena testovanej verzie 19 950 €
Najlacnejšia verzia 12 890 €
+ Výrazné plusy
Pohodlné, anatomicky tvarované sedadlá
Vysoký komfort jazdy, ostré brzdy
Nízka hladina hluku v kabíne
- Najväčšie mínusy
Málo miesta na zadných sedadlách
Drobné písmená na veľkom informačnom displeji