Volvo V40 T2 1,6 Edition
Švédska značka vykročila v ústrety zákazníkom: V netradičnej výraznej červenej farbe vyzerá Volvo V40 atraktívne na prvý pohľad. Z hľadiska dizajnu pôsobí ako dynamický automobil s výrazným športovým imidžom. Slovenský importér pripravil verziu Edition, ktorá je cenovo prijateľná aj pre bežných motoristov, no zároveň spĺňa i náročnejšie kritériá z hľadiska vybavenia a komfortu. Naša redakcia otestovala túto edíciu medzi prvými, na tachometri auta bolo iba 710 kilometrov.
Hoci označenie modelu T2 môže potenciálneho zákazníka zneistiť, v skutočnosti sa pod prednou kapotou skrýva plnohodnotný štvorvalec s turbodúchadlom. Ten spolupracuje so 6° manuálnou prevodovkou a správnou voľbou zaradenej rýchlosti dosiahnete dobré zrýchlenie. Vysoký krútiaci moment sa prejavuje už od nižších otáčok a keďže do kabíny sa prenáša len minimum hluku, aj na dlhé vzdialenosti je jazda príjemným zážitkom. Aj v zákrute sa Volvo V40 Edition presne drží vo zvolenej stope.
Do štandardnej výbavy tohto auta patrí, okrem iného, systém automatického brzdenia vozidla do rýchlosti 50 km/h, osem airbagov vrátane kolenného pre vodiča a unikátneho ôsmeho na ochranu chodcov, stabilizačný systém s kontrolou trakcie a športovým režimom, ďalej tempomat s ovládaním na multifunkčnom volante, parkovací asistent vzadu, digitálny prístrojový panel s 8" aktívnym displejom a troma režimami zobrazenia.
Dobrou pomôckou pre menej skúsených šoférov je indikátor radenia. Volvo ponúka veľmi zaujímavý systém: pred vodičom sa zobrazuje na vertikálnom displeji zaradená rýchlosť a vedľa na ďalšom zvislom stĺpci poskakuje malý biely obdĺžnik, ktorý v hornej pozícii nabáda preradiť na vyšší rýchlostný stupeň.
V ľavom stĺpiku pred vodičom je ukazovateľ ekonomickej jazdy, kde dve paličky signalizujú súčasne celkovú i momentálnu ekonomiku jazdy. Klasický systém stop&start môže niekomu vyhovovať, my sme ho v hustej mestskej premávke radšej vypínali a na diaľnici sme ho nepotrebovali. Konštatujeme, že radenie rýchlostí pákou medzi prednými sedadlami je precízne, v štýle značky Volvo. K mäkkému preraďovaniu rýchlostných stupňov prispieva aj jemná spojka. V zákrutách sme ocenili vyvážený podvozok i presné riadenie. Brzdy reagujú dostatočne účinne, pri prudkom brzdení sa aktivujú všetky smerovky.
Pri rýchlosti 130 km/h dosahuje motor len 2 400 otáčok; priebežná spotreba sa pohybuje okolo 6,6 l na 100 km. Keď sme znížili rýchlosť na 100 km/h, spotreba sa ustálila na 4,8 litra. Pri ekonomickej jazde sme dosiahli primernú spotrebu 7,1 litra a dojazd na jednu nádrž 700 kilometrov.
Aj v interiéri zostáva Volvo svojským modelom s neopakovateľným dizajnom. Efektné podsvietenie imidžovej hlavice radiacej páky vynikne pri nočnej jazde, rovnako aj podsvietenie prístrojov. Zaujalo nás postupne zosvetlenie kruhového rýchlomeru - vždy okolo aktuálneho údaju o momentálnej rýchlosti. Rádio sa dá ovládať tradičným spôsobom alebo tlačidlami na volante. Informačný displej obsahuje viacero dôležitých údajov a v obsahu nechýba ani štatistika spotreby na 10 km späť.
Pri všetkých pozitívach nás prekvapilo, že manuálna klimatizácia je iba jednozónová, hoci s elektronickou reguláciou teploty. Rovnako mínusové je naše hodnotenie otvárania zadných dverí; cez malý otvor sa veľmi zložito vystupuje najmä dospelým osobám vyššieho vzrastu. Ani vysoká nakladacia hrana v batožinovom priestore nepatrí k plusom tohto príťažlivého švédskeho auta. Je zbytočnou pehou na precízne ošetrenej tvári vydareného modelu.
Dosiaľ sa tradovalo, že automobil značky Volvo si môžu kupovať len veľmi solventní zákazníci, lebo ceny jednotlivých modelov prekračujú možnosti bežných motoristov. Túto predstavu sa rozhodol slovenský importér radikálne vygumovať a ponúka veľmi kvalitný automobil tradičnej švédskej značky v cenovej hladine okolo 20 000 €. Po týždňovom testovaní môžeme konštatovať, že nad takouto ponukou sa oplatí zauvažovať. Ponúkaná celková hodnota si to určite zaslúži.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Volvo V40 T2 1,6
Objem motora (cm3) 1 595
Výkon (kW/k) 88/120
Krútiaci moment (Nm) 240
Max. rýchlosť (km/h) 195
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,3
(Skutočná spotreba pri teste 7,1)
Cena testovanej verzie 21 980 €
Najlacnejšia verzia 19 990 €
+ Výrazné plusy
Pružný a tichý turbomotor, mäkká spojka
Ovládateľnosť auta v zákrute
Atraktívny nadčasový dizajn
- Najväčšie mínusy
Iba jednozónová manuálna klimatizácia
Malý uhol otvárania zadných dverí
Vysoká nakladacia hrana kufra