Peugeot 301 Allure 1,6 HDI
Lev na cestách nie je vôbec smädný: Sú ako dve hrozná, nik ich nerozozná... - spievalo sa v staršej slovenskej pesničke. Podobné slová sa hodia aj keď porovnávame interiér Peugeotu 301 a Citroënu C-Elysée, ktorý sme testovali len nedávno (stačí kliknúť na logo Citroën). Nečudo, veď pochádzajú z jedného košiara - PSA Peugeot Citroën. Od importéra automobilov Peugeot sme dostali na zvyčajný test dieselovú 301 v maximálnej výbave.
Interiér vás osloví jednoduchosťou, ale zároveň praktickosťou. Sedadlá sú dostatočne komfortné, predné sme mali vyhrievané. Všetky bočné okná majú elektrické ovládanie - tlačidlá sú však na stredovej konzole pred radiacou pákou. Hoci tento spôsobom ovládania nepatrí medzi tradičné, dá sa naň zvyknúť. Dva ovládače majú navyše cestujúci na zadných sedadlách - aj tie sú v strede auta, na konci stredovej konzoly medzi prednými sedadlami.
Volant je nastaviteľný len výškovo, aj to iba v malom rozsahu. Opticky má zbytočne veľký priemer, v spodnej časti je však skosený, takže pri nastupovaní šoférovi neprekáža - ak je v polohe pre jazdu priamo. Dobrým pomocníkom pri cúvaní je zvukový i vizuálny signál. Výborné je automatické odmrazovanie čelného skla. V podstate sa aj po mrazivej noci zaobídete bez jeho čistenia škrabkou. Samozrejme, vyhrievané je tiež zadné sklo.
Rozmiestnenie ovládačov na prístrojovom paneli je premyslené - všetko je poruke a ľahko rozlíšiteľné. Avšak vonkoncom nás nenadchlo regulovanie hlasitosti rádia nepochopiteľne miniatúrnymi tlačidlami pod displejom, vodič ich nahmatá len za cenu toho, že ich vyhľadá očami (a teda na sekundy stratí kontakt s vozovkou). Zármutok týmto smerom sme prejavili už pri testovaní Citroënu C-Elysée.
A slabinou, ktorú preferuje PSA Peugeot Citroën v oboch svojich konkurenčných modeloch, je taktiež nastavovanie vonkajších zrkadiel. Ovládač je totiž skrytý pod volantom v spodnej časti prístrojovej dosky, čo sťažuje jeho nahmatanie. Hoci, popravde, tejto činnosti by ste sa mali za jazdy vystríhať. No aj tak odporúčame výrobcovi vzájomne zameniť ovládače zrkadiel a výškového nastavenia reflektorov...
Ovládanie informačného systému na páčke stieračov, to je iná káva. Údaje sa zobrazujú na malom monitore, pričom sú prehľadne usporiadané a dobre čitateľné. Palubný počítač s pamäťou pre dve hodnoty priemernej spotreby (štandardne dodávaný od základnej výbavy), má spoločný displej s rádiom. Veruže, v relatívne lacných autách sa takéto príslušenstvo len tak ľahko nevidí. Na rokmi osvedčených samostatných satelitoch pod volantom sa nachádza ovládanie tempomatu (vľavo) a rádia (vpravo).
Odkladacia priehradka pred spolujazdcom je doslova obrovská, dostatočne veľké odkladacie priestory sú aj vo dverách, čo sme konštatovali už pri testovaní modelu C-Elysée. Batožinový priestor má objem 506 dm3 (640 litrov), veko kufra sa vyklápa do kolmej polohy. Avšak môžete ho otvoriť iba tlačidlom na palubnej doske alebo na kľúči. Pri jeho otváraní buďte maximálne obozretní, lebo pri čiastočnom otvorení sa veko zvykne vrátiť nadol. Vždy ho teda musíte dostatočne nadvihnúť až do kolmej polohy, aby v nej zostalo a neudrelo vás na temeno hlavy.
V priebehu testovania po rozbitých slovenských cestách sme sa uistili, že komfortne naladený podvozok so zvýšenou svetlosťou je primárne určený na vozovky so zlým povrchom. Keďže o tie u nás nie je núdza, z tohto hľadiska je kúpa Peugeotu 301 určite dobrou investíciou.
Klasický trojpriestorový sedan má dĺžku 4,44 m a rázvor 2,65 m; pri parkovaní s ním eliminuje akékoľvek problémy systém parkovacích senzorov, ktoré vás včas varujú pred nárazom. Troška (a nemilo) nás však prekvapil klamlivý odhad stopy pravých kolies; spoza volantu to vyzeralo, že auto je od obrubníka 15 cm, no v skutočnosti už bolo tesne pri obrubníku. Takže pri prejazde úzkym miestom sa oplatí nechať väčší odstup.
Odhlučnenie turbodieselového motora s objemom 1,6 litra je v prípade Peugeotu 301 veľmi dobré a nízka hladina hluku v kabíne bola dokonca aj pri rýchlosti 135 km/h na diaľnici. Sedan s logom leva má výborný ťah už od nižších otáčok (podobne ako C-Elysée) a po ich zvýšení bez problémov dosiahnete prekvapujúco svižnú akceleráciu. Aj v silnom bočnom vetre, s ktorým sme sa pasovali počas testovania začiatkom marca, bola aerodynamika Peugeotu 301 výborná. Auto sme bez problémov udržali v priamom smere bez akýchkoľvek výkyvov.
V meste bola konzumácia nafty na hranici šiestich litrov, mimo mesto sme jazdili až prekvapujúco úsporne. Pri rýchlosti 100 km/h na rovine, s aktívnym tempomatom a na päťku, bola priebežná spotreba 3,8 litra! Na diaľnici, pri zaradenej päťke (takisto s tempomatom) sme zaznamenali pri 120-ke úbytok z nádrže iba 4,3 l/100 km.
Keď sme v protivetre (so zaradenou päťkou) aktivovali tempomat a stabilizovali rýchlosť na 130 km/h ukázal displej spotrebu 5,2 litra, čo je takisto veľmi priaznivá hodnota. V kombinovanom režime nám displej ukázal veľmi lichotivý priemer 4,7 l / 100 km, resp. pri vyslovene dynamickej jazde 5,1 litra. Azda teda môžem vyjadriť presvedčenie, že v lete sa dá s týmto autom jazdiť v priemere aj za 4,4 litra na sto kilometrov, čo už korešponduje s údajom výrobcu o priemernej spotrebe.
V priebehu týždňa sa nám jednoznačne potvrdilo, že Peugeot 301 je mimoriadne úsporné a príjemné rodinné auto. Jeho dojazd 900 kilometrov (rovnako ako Citroën C-Elysée) patrí k silným tromfom pri rozhodovaní o kúpe rodinného sedanu v segmente C.
Údaje výrobcu o testovanom aute
Peugeot 301 Allure 1,6 HDi
Objem motora (cm3) 1 560
Výkon (kW/k) 68/92
Krútiaci moment (Nm) 230
Max. rýchlosť (km/h) 180
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,2
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,3
Cena testovanej verzie 12 990 €
Najlacnejšia verzia 8 490 €
+ Výrazné plusy
Výborná aerodynamika, nízka spotreba
Vysoká pridaná hodnota za málo peňazí
Odmrazovanie čelného i zadného skla
Veľký objem batožinového priestoru
- Najväčšie mínusy
Volant má malý posun, jeho priemer je zbytočne veľký
Ovládač vonkajších zrkadiel je skrytý pod volantom
Pánty veka zasahujú hlboko do priestoru kufra
Odhad stopy pravých kolies je klamlivý