Peugeot 208 1,6 VTi Access
Karty sú na stole a rozhodujete vy: Pri testovaní dvestoosmičky koncom augusta sme konštatovali, že dieselová verzia má úsporný motor a kabína je dobre odhlučnená. Koncom októbra sme získané skúsenosti mohli porovnať s trojdverovým benzínovým modelom, pričom motor má rovnaký objem 1,6 litra. Aj maximálna rýchlosť oboch verzií je rovnaká - 190 km/h.
Pochopiteľne, interiér je na prvý pohľad zhodný, nechýba dvojzónová klimatizácia, „benziňák" má však iba 5° prevodovku (diesel 6°). Sedadlá sú anatomicky tvarované, v zákrutách spoľahlivo fixujú telo vodiča a predného spolujazdca, svojou malou šírkou sú však vhodné len pre štíhle postavy. Dizajn extrémne malého, oválneho volantu, ktorý sa výborne drží, je neopozeraný a určite netradičný.
Dotykovú obrazovku sme v teste dieselovej 208-ky zaradili z hľadiska ovládateľnosti medzi mínusy, teraz sme sa snažili pochopiť filozofiu výrobcu a v priebehu týždňového testovania sme sa tejto časti interiéru venovali intenzívnejšie. Farebný multifunkčný dotykový monitor je dobre čitateľný, aj grafika je svieža, avšak na niektoré kroky sa treba viac sústrediť - a teda radšej auto zastaviť. Po troch dňoch sme si zvykli, ale napriek tomu naladenie a uloženie vybraných rozhlasových staníc naďalej považujeme za zbytočne prekombinované.
Trojdverová karoséria má zvodné línie, efektné sú chrómované kryty vonkajších zrkadiel a rovnako chrómovaná koncovka výfuku s väčším priemerom. Dominantným prvkom je maska chladiča. A takisto diódové denné svietenie. Chválime malý priemer otáčania, no privítali by sme štartovanie tlačidlom.
V chladných ránach sme si pochvaľovali aj vyhrievanie predných sedadiel a dvojzónovú klimatizáciu. Pod panoramatickou strechou vynikne v noci diódové osvetlenie (v tomto aute bolo podsvietenie modré),k dispozícii je tiež posuvná roleta.
V samostatnej kaplnke nad volantom sú dva prístroje v tvare ležatej kvapky. Na ramenách volantu, ktorého nastavenie má prekvapujúco malý rozsah, je ovládanie rádia a pod ním na samostatnom satelite ovládanie tempomatu. V nárazníkoch sme mali parkovacie senzory, ktoré zjednodušili parkovanie na maximum.
Pri hodnotení jazdných vlastností sme sa pohybovali medzi dvoma mantinelmi. Na jednej strane výborné brzdy, náležité zrýchlenie, i keď si však vyžadovalo poriadne zvýšenie otáčok, správne tvrdý podvozok, ako sa pri športovo vyzerajúcej trojdverovej verzii očakáva.
Na druhej strane ale 208-ka na hrboľatej vozovke trošku odskakovala a v silnom vetre nás aerodynamika karosérie nenadchla. Výkyvy auta boli vo vetre s rýchlosťou nad 70 km/h citeľnejšie, než sme predpokladali. Pri rýchlosti auta nad 120 km/h sa hladina hluku v kabíne prejaví zreteľnejšie a potom je potrebné zvýšiť hlasitosť rádia.
Zaujímavo sa prejavil indikátor radenia - pri pokojnej jazde reagoval o čosi včaššie, než sme považovali za potrebné, no pri športovom štýle jazdy zbytočne do radenia nekibicoval. V každom prípade je pre menej skúseného šoféra, či „ekonóma" za volantom vítaným pomocníkom.
Ak sme zvolili zlatý stred, teda s plynovým pedálom pracovali jemnejšie, priebežná spotreba pri rýchlosti 100 km/h sa ustálila na rovine na hodnote 4,8 litra. Potom nám zišlo na um pridávať po desiatkach a spotreby boli nasledovné: 110 = 5,7; 120 = 6,5; 130 = 8,1; 140 a viac = nad 9 litrov a viac. Po absolvovaní 600 km na jednu nádrž sme dosiahli priemernú spotrebu 6,5 litra.
Teda majiteľ tohto relatívne malého auta by si mal rozmyslieť, či dá prednosť úspornej jazde alebo zážitku zo športovej jazdy v serpentínach - napríklad medzi Topoľčanmi a Bánovcami nad Bebravou, kadiaľ sme trojdverový Peugeot 208 popreháňali. Mimochodom, z pokoja na stovku zrýchli benzínová verzia takmer o sekundu skôr, pričom ale priemerná spotreba paliva je približne o dva litre vyššia v neprospech benzínovej 208-ky. Najlacnejšie verzie vychádzajú v oboch prípadoch z rovnakého základu pod 10 000 €. Argumenty sú na stole, rozhodnúť sa musíte sami...
Základné údaje testovaného auta
Peugeot 208 1,6 VTi
Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/k) 88/120
Krútiaci moment (Nm) 160
Max. rýchlosť (km/h) 190
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 8,9
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,8
Cena testovanej verzie 14 570 €
Najlacnejšia verzia 9 790 €
+ Plusy
Príťažlivý dizajn karosérie aj interiéru
Úsporný a dynamický motor, výborné brzdy
Anatomické vyhrievané sedadlá
- Mínusy
Malý rozsah nastavenia volantu
Len 5° prevodovka, slabšia aerodynamika
Chýba štartovanie tlačidlom