Mazda CX-5 2,0 4WD Revolution
Ideálny do pokojne plynúcej premávky: Pre vyznávačov plynulej, komótnej jazdy je CX-5 veľmi vhodným vozidlom. Dvojlitrový motor spojený s automatickou prevodovkou sa vyznačuje plynulým záberom, tichým chodom a vcelku prijateľnou spotrebou. Samotné auto s pôsobivým dizajnom má vynikajúcu zotrvačnosť a premyslenú ergonómiu.
Ku komfortu prispieva pohodlné ovládanie rádia a tempomatu na volante, ale aj príjemný, mäkký povrch prístrojového panelu. Čoskoro však aj taký vodič, ktorý dáva prednosť pokojnej jazde zistí, že Mazde CX-5 chýba potrebné zrýchlenie. Jazdnú dynamiku hodnotíme po skončení týždenného testovania len ako priemernú a nepomáha ani posun radiacej páky do pozície sekvenčného ovládania. Žiaľ, automatická prevodovka reaguje ťažkopádne, čo je na škodu tohto inak vynikajúceho SUV.
Jazdné vlastnosti i spotreba patria k silným tromfom Mazdy CX-5. Pri stabilnej rýchlosti 100 km/h so zapnutým tempomatom sme mali priebežnú spotrebu len 6,4 litra, na diaľnici (130 km/h) to bolo 8,2 litra. Kompresný pomer dosahuje vysokú hodnotu 14:1, čo je rozdiel v porovnaní so zvyčajným pomerom v konkurenčných autách okolo 10:1. Znamená to výhodu v účinnosti spaľovacieho procesu, pričom to nemá žiadny negatívny vplyv na chod motoru. Len pri studenom štarte si štvorvalec v prvých sekundách vynucuje vysoký voľnobeh (až 2000 otáčok).
Displej nám ukázal priemernú spotrebu 8,1 litra, avšak dojazd iba 550 km nás veľmi nepotešil. Viac radosti urobia majiteľovi tohto auta elektronické systémy DSC (udržiava jazdnú stabilitu), TCS (zabráni šmyku), RVM (monitorovanie tzv. mŕtveho uhla už pri rýchlosti 30 km/h), AFS, signalizácia núdzového brzdenia, ako aj bezkľúčový vstup do vozidla, štartovanie tlačidlom, elektrické nastavovanie sedadla vodiča, či informačný displej s prepínaním nahor i nadol. V prípade mikrospánku - pri neúmyselnom vybočení auta z pruhu - ochráni bezpečnosť posádky zvuková signalizácia.
Dôležitým prvkom je nová automatická prevodovka Skyactiv-Drive. Mazda pridala jeden prevodový stupeň a celkom ich je šesť. Podraďovanie funguje citlivo, niekedy sa však zbytočne dostáva do vysokých otáčok, aj keď vzápätí dokáže prepnúť na nižšie a zvolí najťažší možný prevod. Lenže tento spôsob nie je vyhovujúci, ak potrebujete okamžite zrýchliť - napríklad pri predbiehaní.
Rozhliadnime sa teraz v interiéri. Chválime zaujímavo spracovanú grafiku na monitore s dotykovým ovládaním. Po zaradení spiatočky sa na monitore objaví farebný obraz sprostredkovaný kamerou a doplnený líniami prejazdu. Bodové osvetlenie interiéru je dostatočne silné, pričom šoférovi vôbec neprekáža. Najmä v blížiacej sa zime istotne padnú vhod predné trojstupňovo vyhrievané sedadlá. Vyšší posed nám veľmi nevyhovoval, no čoskoro sme si zvykli.
Batožinový priestor má solídny základný objem 503 litrov, po sklopení sedadiel jednoduchým potiahnutím páčky v kufri sa zväčší na 1 620 litrov. Maličkosťou, hodnou ocenenia, je ochranná lišta na spodku dverí, ktorá dokonale chráni prahy, takže aj po jazde v rozbahnenom teréne (či na diaľnici v daždivom počasí) zostanú čisté.
Základné údaje testovaného auta
Mazda CX-5 2,0
Objem motora (cm3) 1 998
Výkon (kW/k) 118/160
Krútiaci moment (Nm) 208
Max. rýchlosť (km/h) 187
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 9,6
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,6
Cena testovanej verzie 31 900 €
Najlacnejšia verzia 21 900 €
+ Plusy
Čitateľné jazdné vlastnosti, zotrvačnosť
Moderné elektronické systémy
Príjemne mäkký prístrojový panel
- Mínusy
Nedostatočná dynamika jazdy
Pre niekoho nevýhodný vysoký posed