Registracia

Po dokončení registrácie bude odoslaný do Vašej E-mailovej schránky E-mail s odkazom na stránku, kde budete musieť Váš účet behom nasledujúcich 24 hodín aktivovať. Prečítajte si podmienky registrácie.

Kliknutím na ikonku sa môžete u nás zaregistrovať aj cez Váš Facebook účet(testovacia prevádzka).

Meno:
E-mail:
Heslo:
Heslo:
Súhlasím s podmienkami registrácie
Prihlásenie Google Translate

Home  »  Iné  »  Offroad

"Pekelná rallye" opäť na obzore! (časť II.)

Saturday, 02. 01. 2010 - 08:00, Andrej Haverda   

Niet pochýb o tom, že nástrahy trate aj tentoraz zlikvidujú mnohé ambície, tie špičkových profesionálnych tímov nevynímajúc. Rovnako, ako ich túžby absolvovať očistec už na zemi a prejsť cieľovou rampou. Tentoraz sa o to pokúsi 28 jazdcov na quadoch, 52 kamiónov, 136 posádok osobných automobilov a 155 motocyklistov.

mg-0027-3.jpg

KAMIÓNY: TATRA I LIAZ FAVORITMI

Súboj na špici kategórie nákladných áut bude strhujúci. Vlani ho poznačili mnohé nečakané zvraty - napríklad Holanďan Hans Stacey (MAN), víťaz 29. ročníka, v 6. etape uviazol v bahne a skončil; pohoreli aj robustné Ginafy s nezávisle zavesenými kolesami s extrémne silnými výkonmi motorov... V prípade českých pretekárov (ktorým sa posledné dakarské „vydanie" príliš nevydarilo) sa najväčšie šance dávajú Alešovi Lopraisovi a jeho upravenej Tatre 815 4×4 špecifikácie „variant kit" (spolujazdcami mu budú mechanik Milan Holáň a Slovák Jaroslav Miškolci, ktorý sa po vydarenej premiére na Silk Way Rally - kde skončili na veľmi peknom 3. mieste - opäť postará o navigáciu). V pekle dún však nebudú osamotení - so štyrmi rýchlymi tatrovkami sa predstavia ďalšie súkromné stajne: Brazílčan André De Azevedo (s českým mechanikom Jaromírom Martincom) za Petrobras Lubrax, Tomáš Tomeček (so spolupútnikmi Vojtěchom Morávkom a Petrom Vojkovským) za Livescore a v rámci Czech Dakar Teamu to budú trojice Marek Spáčil/Miloslav Janáček/Radomír Smolka a Martin Kolomý/Zbyněk Kotal/René Kilián (ako vidieť, vďaka nášmu vydavateľovi bude aj magazín OffROAD priamym účastníkom legendárneho podujatia).

                                                                                                   8v-3.jpg

Zato počet liaziek oproti poslednému ročníku klesol. S jediným truckom dávno zaniknutej severočeskej značky totiž pôjde iba Martin Macík (s Josefom Kalinom a Janom Bervicom), reprezentujúci KM Racing Team. Tatry i Liaz patria k favoritom - veď na listine štartu je ich päť v prvej desiatke! Nás bude zaujímať aj truck MAN štartového čísla 550: za jeho volantom sa totiž znovu objaví ďalší slovenský jazdec, Lučenčan Pavel Faško. 

RUSKO- ČESKO-HOLANDSKÝ SÚBOJ

Pri letmom pohľade na štartovú listinu je jasné, že minimálne desiatka kamiónov, teda plná pätina štartového poľa, pôjde s reálnou šancou umiestniť sa v trojici najlepších. Favoritom nad favoritov sú Rusi a ich pekelne rýchle trucky Kamaz (ruská zborná je aj najúspešnejšou stajňou v celej histórii - osem zlatých, päť strieborných a štyri bronzové trofeje). Päťnásobný víťaz týchto pretekov Vladimír Čagin ešte nezabudol na porážku z posledného ročníka, kedy ho tímový kolega Fidarus Kabirov obral o prvenstvo v poslednej chvíli (spoločne predviedli skvelý 7-etapový súboj, ktorý vyvrcholil v poslednej 227-kilometrovej skúške, v ktorej bol „Cár Vladimír" - ako Čagina v kuloároch prezývajú - o 30 sekúnd pomalší) a myslí na odvetu. Spolu s nimi značku s mustangom v znaku bude reprezentovať (ako rýchla zásobáreň náhradných dielcov) Ilgizar Mardejev.

                                                                                                    mg-9798.jpg

Za hranicami svojich možností budú znovu bojovať aj „špeciály" Ginaf. Po šiestich rokoch nepretržitej prítomnosti (s výnimkou roka 2006, kedy nebol pripustený na štart) však túto značku nebude zastupovať klan De Rooyovcov. Hlavnou príčinou je celosvetová ekonomická kríza, ktorá urýchlila odchod legendárneho Jana do dôchodku. Jeho syn Gerard, vlani tretí, sa zotavuje zo zranenia na jesennej Silk Way Rally (v záverečnej nemeranej etape si po terénnom skoku zranil chrbticu). Jeden z ich truckov (i keď pod značkou Iveco) však v juhoamerických končinách pretekať bude: za jeho volant si sadne Francúz Joseph Adua, ex-okruhový jazdec (a sám Gerard mu bude nablízku aspoň v úlohe manažéra). Veľkým prísľubom je však sedmička silných strojov z Erdeveenu, najmä Wuf van Ginkel a Marcel van Vliet budú tlačiť na pílu s reálnou šancou preháňať kamazy. S jedným zo súkromných ginafov sa objaví aj bývalý pilot F1 a víťaz 24-hodinovky Le Mans Jan Lammers.

Japonské Hino budú reprezentovať otec a syn Sugawarovci, dva kamióny budú mať na štarte aj firmy Renault, DAF a po prvýkrát v histórii aj Atakama (v tomto prípade ide o akúsi „skladačku" - ponesú totiž kabíny z Mercedesov). Trojcípu hviezdu bude reprezentovať trinásť kamiónov, rovnako ako MAN.

                                                                                                      1-1-2010-breefing-zavodnici-yascha001.jpg

AUTOMOBILY: BEZ TOVÁRENSKÝCH MITSUBISHI

Tradične najsledovanejšou kategóriou na Dakare sú osobné automobily. Nasledujúci ročník nebude mať (vôbec po prvýkrát od roku 1983) zastúpenie v podobe továrenského tímu Mitsubishi (prechod na naftový pohon skončil v januári tohto roka pre dvanásťnásobného víťaza jednoznačným krachom), i keď jeho automobily sa v rukách súkromníkov objavia. Zdá sa teda, že o čelo kategórie sa bude ruvať pätica Volkswagenov, ktorých posádky sme si bližšie predstavili v predošlom čísle. Favoritom viac ako obávaným je ďalší nemecký výrobca: BMW. Okrem Rusa Novitskeho a Francúza Chicherita ho totiž posilnia dvaja bývalí „Mitsumeni" - Španiel Roma a deväťnásobný víťaz, Francúz Peterhansel.    

Vyzývateľom nemeckých automobiliek má byť Robby Gordon, v 31. ročníku tretí. Ikona amerických oválov a púštnych pretekov privedie hneď trojicu divokých monštrum bugín - s Hummerom sa predstavia i Chilan De Gavardo a Gordonov krajan Ronn Bailey. V popredí by sa mohli objaviť aj Nissany, hlavne Nór Tollefsen a Poliak Holowczyc, ktorí posledne prekvapili 4. a 5. miestom. Chýbať nebudú ani automobily McRae (na čele s bratom zosnulého Colina McRaea Alisterom); premiéru si odbije japonský výrobca Subaru, či čínske značky Great Wall Motor a Chery. A nebude chýbať ani dlhý rad mimoriadne ľahkých (a teda aj rýchlych) bugín.

                                                                                                  1-1-2010-silvestr-yascha011-1.jpg

ZÁSTUPCA SLOVENSKA AJ V AUTÁCH

Slovensko bude mať po jedenástich rokoch zastúpenie aj v triede automobilov (pripomeňme, že v roku 1999 sa do Dakaru vydali Ján Ludvig a Ivan Tholt s Toyotou), a to zásluhou Petra Mikulu z Vinland Dakar Teamu. V Toyote štartového čísla 387 sa s ním v kokpite zíde Čech Petr Šulák. Ďalšími „čistokrvnými" českými posádkami budú Jiří Janeček/Viktor Chytka a Dušan Kunovský/Libor Latiňák (obidve v Toyotách za Czech Dakar Team), no predovšetkým Miroslav Zapletal s Tomášom Ouředníčkom zo stajne OFFROAD CZ. Tí s Mitsubishi L 200 budú obhajovať vynikajúce 7. miesto.   

MOTOCYKLE: KTO Z KOHO?

Najpočetnejšou kategóriou tejto rallye bývajú motocykle a nie inak tomu bude aj v roku 2010. K najväčším favoritom patria Španiel Marc Coma, víťaz z rokov 2006 a 2009 a Francúz Cyril Despres (kraľoval v rokoch 2005 a 2007). Obaja osedlajú „špeciály" KTM. Obmedzením výkonu prostredníctvom reštriktora nasávania prudko vzrastú šance Yamahy, ktorá podporuje hneď niekoľko stajní s továrenskou technikou („jednotkou" je Francúz David Fretigne, obhajujúci minuloročný bronz). O slovo sa však hlási nový továrenský tím talianskej Aprilie s hviezdnym Chilanom Franciscom Lopezom za riadidlami. V hre späť je aj BMW, ktorého ústrednou postavou bude Holanďan Frans Verhoeven; ale aj nová francúzska značka Sherco (až doposiaľ hrajúca maximálne tretie husle) s ťahúňom Davidom Casteu z Francúzska (skončil posledne štvrtý).

                                                                                                    mg-9869.jpg

Motocyklová trieda sa nachádza v období prerodu, na scénu sa derie rad doposiaľ menej známych mien a nové objemové obmedzenie vytvára doposiaľ dlho nevídané prerozdelenie síl, ktoré by doteraz dosť predvídateľné súboje mohlo významne obohatiť. Dodajme teda, že zo spolufavoritov nechýba Španiel Viladoms, Holanďan Knuiman, Nór Ullevalseter, Slovinec Stanovnik, Francúz Duclos, Američan Street či Poliaci Czachor a Dabrowski. V hre je však ešte jeden faktor: Talian Franco Picco na Yamahe, ktorý si najlepšie roky odbil pred dvoma dekádami (dve druhé priečky z rokov 1988 a 1989). Na štarte uvidíme dvanástku konkurenčných značiek; okrem už uvedených sú to Hodna, Husaberg, Beta, Husqvarna, PKL, Jincheng a Super rocket.   

SLOVÁCI A ČESI ZA RIADIDLAMI

Kto bude hájiť slovenskú a českú trikolóru? Z našich končín do juhoamerickej divočiny vyrazia dvaja špičkoví motocyklisti: prvým slovenským reprezentantom je 35-ročný rodák z Brezovej pod Bradlom a „slovenská akvizícia v českom KM Racing tíme" Ivan Jakeš (KTM 690 Rallye Replica). Pýtate sa na ciele? Atakovať pätnástku najlepších, s cieľom využitia už značných skúseností z predošlých dvoch štartov. Že je Dakar veľkým lákadlom, o tom niet pochýb. Vari aj preto prijme výzvu tohto motoristického šialenstva - po Jaroslavovi Katriňákovi a Ivovi Jakešovi - ďalší motocyklista Štefan Svitko (štartujúci rovnako ako Jakeš na KTM 690, avšak za farby Hant Logomotion Slovakia Teamu). „Na jar prišiel s touto myšlienkou môj manažér Maroš Kehér," uviedol v ostatnom čase náš najlepší country crossový jazdec, ktorý už dávnejšie vyšiel z tieňa legendy Jara Katriňáka. Ak by došiel do cieľa, bol by prvým Slovákom, ktorému sa podarí dôjsť Dakar na prvý pokus, čo je aj jeho hlavným cieľom. „O štarte na Dakare som sníval už pred tromi rokmi," pokračoval 27-ročný Žaškovčan. „Bude to pre mňa poriadny adrenalín."

                                                                                                      10v-1.jpg

V prípade Čechov pôjde najmä o súboj zástupcov dvoch veľkých tímov. Czech Dakar budú zastupovať Martin Macek, Roman Krejčí a Jan Veselý; KM Racing (okrem Ivana Jakeša) držiteľ svetovej ceny Fair play David Pabiška a reštaurátor automobilových „oldtimerov" Dušan Randýsek. Všetci osedlajú stroje zn. Yamaha.  

QUADY: ÚTOK PEPU MACHÁČKA NA ŠIESTY TITUL

Medzi štvorkolesovými motocyklami (tzv. quad) bude mať najväčšie zastúpenie CAN-AM (11 strojov), nasleduje Yamaha (10), Polaris (4), KTM (2) a Honda (1). Nás budú samozrejme zaujímať výkony troch českých jazdcov: Josefa Macháčka, Oldřicha Bražinu a Martina Plechatého.

Keď si kráľ tejto kategórie, Josef Macháček, odnášal v januári tohto roka z Argentíny zlaté vavríny, zaprisahal sa, že ak sa Dakar nebude konať na inom kontinente, je to jeho posledná účasť. Rok je za nami a „železobetónový muž" (ako sa na jeho adresu vyjadrila legenda motoristického športu, príležitostný spevák, spisovateľ a famózny navigátor Josef Kalina) ohlásil návrat. Opäť sa predstaví so svojou Yamahou „Diktátor" Raptor vo farbách stajne KM Racing. Avšak zatiaľ čo vlani pripravil 52-ročný Macháček jedného „Diktátora", tentoraz do juhoamerickej divočiny vyrazia tieto stroje hneď tri. S druhým pôjde dakarský nováčik (a ďalší jazdec KM Racingu) Martin Plechatý, tretí quad Macháčkovej výroby osedlá Rafael Sonik z Poľska, ktorý v tomto roku skončil tretí.

                                                                                                     km-racing-17.jpg

Ďalším českým „súťažiarom" na štarte bude Oldřich Bražina, v poslednom ročníku piaty najrýchlejší quadista. Ten vymenil Yamahu za Suzuki a nastúpi ako člen novovzniknutého Czech Dakar Teamu, ktorý vôbec ako prvá česká stajňa v histórii obsadí všetky štyri kategórie. Z ďalších favoritov menujme predovšetkým domáceho Marcosa Patronelliho na Yamahe (ktorého túžba vylepšiť 2. miesto je určite veľká!), ale aj Francúzov Huberta Deltrieua a Christopha Declercka (obaja Polaris).

 

 

 



Diskusia k článku

Profily jazdcov
Najkomentovanejšie
Kalendár podujatí
Naši partneri