"Pekelná rallye" opäť na obzore! (časť I.)
Jazda v púšti a jej nevypočítateľnosť, kamenité horské priechody, nekompromisný test z navigácie, obdivovanie krásy dunových presypov a ich zdolávanie... To všetko ich čaká a neminie.
Oči pretekárov budú opäť vpité do nekonečnej cesty, ktorá sa ako krajina v počítačovej hre bude valiť na predné ochranné sklá ich automobilov a kamiónov. V prípade motocyklistov a quadistov pôjde iba o „skromný prejav" v podobe lyžiarskych okuliarov na nose... Pred nimi bude ubiehať monotónna scenéria púšte, poväčšine horizont lemujúci na všetkých stranách iba slnkom vysušený piesok, z ktorého sa bez varovania budú vynárať rôzne nebezpečné prekážky. Lenže zatiaľ čo v herni sa strácajú body, na Dakare sa každé prehliadnutie ohlási zranením, haváriou a v najhoršom prípade aj smrťou.
32. ROČNÍK V ČÍSLACH
Než sa pustíme do nabitých štartovacích listín stále aktuálnejšieho Dakaru 2010, pripomeňme si podstatné fakty: 32. ročník Rallye Personal/TOTAL Buenos Aires - Antofagasta - Buenos Aires 2010 opäť pretína iba dva štáty - Argentínu a Chile. Na jazdcov čaká 8 600 kilometrov rozdelených do štrnástich etáp, z čoho 5 200 km budú tvoriť tzv. „rýchlostky". Štart je naplánovaný na druhý januárový deň roka 2010, cieľ o dva týždne neskôr, teda 16. januára. Jediný voľný deň bude 9. januára v chilskom meste Antofagasta. „Preddakarské" peripetie sa však začnú už podstatne skôr: aj tentoraz sa totiž technika vydá na mesačnú plavbu cez Atlantik, takže už 25. a 26. novembra prebehne vo francúzskom prístavnom meste Le Havre naloďovanie. Dva posledné decembrové dni potom budú patriť administratívnym a technickým prehliadkam. Na Nový rok je naplánovaný hlavný brífing a symbolický „pódiový" štart s tradične bombastickým prevedením defilé všetkých účastníkov v centre argentínskej metropoly.
VYZUÁLNA PODOBA PO NOVOM
K zásadnejšiemu kroku dochádza po stránke marketingového obrazu rallye. 32. ročník Dakaru ponesie novú vizuálnu podobu, hoci štylizovanú siluetu Tuaréga a jeho turban uvidíme v Južnej Amerike aj naďalej - na to je symbol Dakaru príliš silný. Tradičnú pol obdĺžnikovú/polkruhovú siluetu tabuľky rallye však vystrieda nová, zámerne asymetrická. Skalní fanúšikovia si na jej podobu budú musieť chvíľu zvykať. Nová tabuľka má symbolizovať juhoamerické duny a ich majestátnu siluetu. Dodajme, že turban Tuaréga bol po prvýkrát ako symbol Dakaru použitý už v roku 1982. Novú podobu má vizuál Dakaru od roku 1994, kedy bolo predstavené zjednodušené logo s tradičnými písmenami aj tradičná tabuľka pieskovej farby; obidve zaznamenali veľký marketingový úspech po celom svete. Tá v mnohých malých obmenách vydržala až do tohto roka.
Keď sme si už „odskočili" do histórie, pripomeňme, že čo do počtu usporadúvania Dakaru pôvodnou Thierry Sabine Organisation (1979-1993) voči terajšej Amaury Sport Organisation (1994 - 2009) sa vyrovnal v pomere 15:15. Uveďme, že otec zakladateľa tohto podujatia Gilbert Sabine z funkcie riaditeľa odstúpil - po najväčšej kríze Dakaru v jeho histórii - v roku 1993. Jeho tím T.S.O. predal organizátorskú taktovku skupine A.S.O., ktorá sa zrodila (v septembri 1992) na pôde najrenomovanejšieho svetového športového denníka L'Équipe (mimochodom ten, ako aj denníky Le Parisien či Aujourd'hui en France, vydáva silná francúzska mediálna skupina Editions Philippe Amaury - EPA) a pri jej kolíske stál slávny francúzsky lyžiar Jean-Claude Killy.
TRASA V PROTISMERE
32. ročník zapadne do osvedčených koľají a ešte viac využije súťažný potenciál trás v Južnej Amerike. Posledné dakarské „vydanie" zaznamenalo ohromný komerčný zisk, veď ako uviedol riaditeľ Národného turistického úradu Chilskej republiky Oscar Santelices, obidva juhoamerické štáty jeho usporiadaním získali na svoje konto 78 miliónov dolárov. „Obidvom štátom a všetkým oblastiam, ktorými preteky prechádzali, priniesla akcia samé pozitíva. Navyše všetky financie, ktoré utratili diváci, boli významnou injekciou pre ekonomiky obidvoch štátov," uviedol Santelices. Podľa jeho slov bude ďalší ročník ešte významnejší: „Už Dakar 2009 bol sledovaný v 189 štátoch a Chile zviditeľnil po celom svete," dodal.
Súťažná trasa, akýsi okruh - alebo ak chcete „loop" - sa však pôjde na rozdiel od tohtoročného „vydania" proti smeru hodinových ručičiek. Usporiadatelia sľubujú neskracované a konečne uskutočnené porcie špeciálok, podstatne väčšie zastúpenie však budú mať piesočné a dunové pasáže, pretože práve ony sú jedným zo základných symbolov Dakaru.
DO KRÁĽOVSTVA DÚN
Organizátori sa však pri vytyčovaní trás etáp hodlali zamerať na možnosť viesť ich pre motocykle (na rozdiel od zostatku štartového poľa) úplne inde, veľakrát aj technickejšími pasážami. „Erzety" to bezpochyby zrýchli, bude to však klásť vyššie logistické nároky na ich organizačné zaistenie, čo je práve prvok, ktorý pri poslednom ročníku veľmi nefungoval (a dvojnásobne to platilo práve v púšti). Rozvrstvenie etáp medzi obidva usporadúvajúce štáty bude relatívne rovnomerné, čo značí, že sa „ku slovu" dostane viac obávaná púšť Atacama. „Atacama je ešte suchšia než africké púšte. Nie je tam absolútne žiadna vegetácia. V rallye bude teda množstvo piesku, ale ponúkne ďaleko viac scenérií krajiny - od holých plání, cez púštne duny, až po úpätia hôr," prehlásil športový riaditeľ pretekov David Castera.
Nový juhoamerický ročník, ktorý bude oslavou 200. výročia nezávislosti Argentíny i Chile, si berie čo do vytýčenia trasy veľké ponaučenie z nevhodne zvolenej trasy 31. ročníka. Úplne sa vyhne otravným piesočným korytám Patagónie a oblakom prachu, ktoré neumožňovali relatívne bezpečné predbiehanie. Namiesto toho pribudnú etapy v ohromujúcej a scénickej púšti Atacama, na ktorej si „zamaškrtia" nielen miestni diváci, ale predovšetkým tí pri televíznych obrazovkách. Pretekári si v kráľovstve dún, teda v piatich „atacamských" etapách, užijú možno najnáročnejšie dunové sekcie na Dakare za posledných niekoľko rokov. „Dunové etapy v Atacame rozhodne vítam, ich rozšírenie je skvelá správa," reagoval pilot Loprais Tatra Teamu Aleš. „Navyše sú vhodne vedené tak, aby ušetrili logistiku doprovodov, ktoré zostanú na mieste v bivaku a pretekári budú na trati odkázaní sami na seba. Niektoré bivaky budú dokonca bez servisu. Asistencie budú potom v cieli včas a pripravené na perfektný servis. Púšť celú súťaž rozhodne zdramatizuje, k čomu prispeje aj minimálna porcia spojovacích etáp. Bude sa skrátka stále pretekanie v tých najťažších podmienkach. Máme sa na čo tešiť."
ZMENY V TECHNICKÝCH PREDPISOCH
Tak ako na začiatku tohto desaťročia, vstúpili v platnosť nové technické predpisy. Zatiaľ čo v roku 2002 nový reglement (prikazujúci umiestniť motory v súťažných kamiónoch maximálne 1 000 mm za osou prednej nápravy) ukončil kraľovanie kopřivnickej Tatry, ten súčasný (stanovujúci maximálny priemer sacieho potrubia pre triedu motocyklov nad 450 ccm, čo v praxi znamená použiť tzv. reštriktory turbodúchadiel, majúcich teoreticky obmedziť výkon motora) znamená doslovnú likvidáciu účasti rakúskej továrne KTM. Cieľom je vyrovnať konkurencieschopnosť medzi kubatúrami do a nad 450 ccm, keďže väčšina jazdcov (idúca na výkonovo slabších strojoch) nemá údajne najmenšiu šancu preraziť do popredia výsledkových listín. Slovo „údajne" preto, že napríklad Francúz David Fretigne bol s továrenskou Yamahou obsahu do 450 ccm v poslednom ročníku tretí...
Presnejšie, ide o tridsaťpäť elitných jazdcov, ktorí, ak budú chcieť pretekať, budú mať reštriktory povinne nainštalované. V prípade Dakaru 2011 bude spomínaná motocyklová elita smieť štartovať iba na strojoch do 450 ccm. A počnúc 34. ročníkom už v pretekoch motocykle s obsahom nad 450 ccm neuvidíme! Mimochodom nejde o opatrenie nové: organizátori niečo podobné vymysleli v roku 2004 aj pre nákladné autá, keďže v dôsledku vysokých rýchlostí začalo dochádzať k vážnym haváriám.
DO RÍŠE DAKARSKÝCH SNOV
Čo to bude opäť veľkých vzrušení, nesmiernej vytrvalosti, nadšenia, radosti i veľkých sklamaní! Tak ako každoročne, aj tentoraz sa na štart, na riskantné trasy tohto podivuhodného podniku, prihrnie množstvo nedočkavých pilotov. Mužov aj žien, odhodlaných písať ďalšiu kapitolu tohto legendárneho podujatia. Zatiaľ čo my, „bežní smrteľníci", budeme starostlivo behať po nákupoch vianočných darčekov (a pred obrazovkami zasa s obdivom poznamenáme, že taký je život nadšencov hazardu), „dakaristi" budú v hlavnom meste Argentíny odriekavať niečo ako modlitbu, v ktorej znovu budú orodovať predovšetkým o úspešný dojazd do cieľa. A tí ambicióznejší o víťazstvo.
Trojnásobný víťaz tohto podujatia, Francúz René Metge, raz poznamenal: „Dakar znamená každý rok novú príležitosť realizovať svoje sny z detstva na predmestí... žasnúť uprostred dún veľkého ergu Bilma alebo nad akáciami údolia Timlesi." Sny sú sny, a že sú pre mnohých stále nenaplnené, o tom svedčí popularita Dakaru, rastúca aj naďalej geometrickým radom. „Tento ročník je ešte ťažší, ešte diabolskejší než predchádzajúci. Nebývalý počet zranení z posledných dní mu dáva skutočne dynamický nádych," napísal francúzsky športový denník L‛Équipe v priebehu 8. ročníka, v roku 1986. Verme tomu, že ten nasledujúci nebude voči tomu poslednému iný!