Dakarské čriepky VI – Crown prince of the Dakar
Po devätnásty raz bude na štartovej listine Dakarskej rally figurovať výrobca kamiónov z krajiny vychádzajúceho Slnka, značka Hino. Po osemnásty raz sa so značkou Hino na štart postaví nezničiteľný Yoshimasa Sugawara. Vo veku 68 rokov má na svojom konte už neuveriteľných dvadsať šesť štartov na najťažšej diaľkovej súťaži sveta. O tento rekord sa delí s ďalším dakarským veteránom, 62-ročným Etienne Smulevicim. Nad Francúzom však víťazí v úspešnosti dosiahnutia cieľa; transparent s nápisom Arrivé videl už dvadsať tri krát. Od roku 1989, teda už dvadsať ročníkov nepretržite, ani raz nechýbal pri záverečnom defilé pokoriteľov Dakaru. Táto unikátna séria úspechov mu zabezpečila zápis do Guinessovej knihy rekordov.
Okrem tohto oficiálneho titulu by sa mohol Yoshi Sugawara pochváliť ešte jedným. Ak si niekto zaslúži označenie Korunný princ Dakaru, tak to môžu byť jedine Jordi Arcarons a Sugawara-san. Štyri razy bol porazený legendárnym Karlom Lopraisom, raz Firdausom Kabirovom a skloniť sa musel aj pred tímovým kolegom Johan-Peter Reifom. Šesť druhých miest, jedno tretie, ďalších osem umiestnení v prvej desiatke, to je rozhodne úctyhodná bilancia. A hoci sa „Tonton" každý rok dušuje, že práve tento Dakar je jeho posledný, na štarte sa objavuje stále znova a inak tomu nebude ani v roku 2010.
Pod hlavičkou Hino Team Sugawara sa už tradične predstavia dva ostré kamióny Hino Ranger. Yoshimasa a Teruhito, otec a syn, sa posadia za volant týchto „malých monštier" aby znova potrápili konkurenciu s neporovnateľne výkonnejšími strojmi. V rámci príprav sa tím zúčastnil Rally Mongolia. Trasa dlhá viac než 3300 kilometrov v mnohých ohľadoch pripomínala terén novodobého Dakaru, či už išlo o prejazdy vyprahnutej púšte Gobi alebo vysokohorských pasáží vo výške 3000 m.n.m. Počas súťaže Teruhito ďalej testoval model s motorom posunutým vzad, s ktorým sa predstavili na Dakare 2009. Vozidlo malo prepracovaný chladiaci systém, diferenciály, hnacie ústrojenstvo či tlmiče. Napriek veľkej snahe sa tímu nepodarilo odstrániť problémy s prehrievaním motoru. Na Dakare 2010 sa tak oba vozy objavia s motorom na svojom pôvodnom mieste. A mimochodom, z viac ako štyridsiatich posádok v spoločnej klasifikácii vybojoval Teruhito šieste miesto celkovo a tretie medzi autami.
Počas posledných testov v Japonsku prejavil celý tím náramnú spokojnosť s ich výsledkami. Hoci sa presunom motora dopredu viac zaťažila predná náprava, inštalovaním nových tlmičov Reiger bol tento handicap odstránený. Ovládateľnosť vozidla sa dokonca oproti verzii s motorom vzadu zlepšila. Chladiaci okruh s vylepšeným chladením oleja nevykázal počas testov žiadne chyby a aj v náročných podmienkach teplota kvapalín nepresiahla optimálne hodnoty.
Yohimasa Sugawara: „Minulý rok sa nám nepodarilo dosiahnuť želaný výsledok kvôli problémom s chladením a hnacím ústrojenstvom. Z testov máme dobrý pocit a to považujeme za prvý krok k dosiahnutiu vytýčeného cieľa. Tým je víťazstvo v objemovej triede do 10 litrov a tiež by sme radi zistili, do akej miery sme schopní konkurovať naším ťažkotonážnym súperom."