Opel Meriva 1,4T Cosmo
S malým motorom a veľkými ambíciami prichádza na trh minivanov značka Opel. Vlani v októbri sme testovali Merivu s dieselovým motorom 1,7 CDTi, dnes vám ponúkame na porovnanie model z druhého konca výkonového spektra - benzínovú verziu 1,4 T. Malý objem motora nahrádza z hľadiska výkonu pracovité turbo a keďže sme pri teste dieselovej Merivy povedali veľa o interiéri - tentokrát si podrobnejšie všimneme jazdné vlastnosti.
Druhá generácia malého vanu vyzbrojená malým benzínovým agregátom sa vyznačuje mimoriadne tichým kultivovaným zvukom motora, ktorý sa v kabíne prakticky neprejavuje. Ak jazdíte po kvalitných cestách prvej triedy, je to ako uspávanka. Nič vás neruší, krajina ubieha popri oknách, brzdy reagujú dostatočne účinne a spotreba auta pre päť cestujúcich pri rýchlosti 100 km/h je ako z ríše rozprávok.
V mestskej premávke je tento van mrštný ako mačička, výborne zrýchľuje, v zákrute sa s ním dá jazdiť naozaj rýchlo, pretože dobre drží zvolenú stopu a komfortne naladený podvozok veľmi dobre „žehlí" nerovnosti vozovky. Plynový pedál reaguje veľmi citlivo, odozva je okamžitá. Hoci táto Meriva má len päť rýchlostných stupňov, pokiaľ ju nechcete naháňať na diaľnici, bez problémov s nimi vystačíte.
Na volante nechýbalo ani ovládanie dôležitého pomocníka - tempomatu. Ak sme ho aktivovali, na rovine sme mali so zaradenou päťkou spotrebu pri rýchlosti 100 km/h iba 5,5 litra, pri 130-ke to bolo 6,8 litra. Po dojazde 800 km sme namerali priemernú spotrebu v kombinovanom režime 7,1 litra, takže naše záverečné hodnotenie je stručné: Meriva s benzínovým motorom 1,4T je súca ponuka pre mladé rodiny, ale aj seniorov, ktorým spôsobuje jazdenie pôžitok.
Samozrejme, aj benzínová Meriva má vymoženosti, ktoré z nej robia favoritku medzi malými vanmi. Predovšetkým sú to zadné sedadlá so systémom FlexSpace - originálny prvok v kabíne Merivy.
Na malom pôdoryse umožňuje vytvoriť z troch miest priestornejšie dvojmiestne usporiadanie s lakťovou opierkou.
Mimochodom, pasažierovi na zadnom sedadle v strede beztak prekáža konštrukcia s posuvnou schránkou (kontajnerom) medzi prednými sedadlami. Riešenie s kontajnerom je inak veľmi prospešné, lebo odkladacia priehradka na koľajničkách poslúži nielen na uloženie drobných predmetov vrátane príručnej taštičky, ale aj ako posuvná lakťová opierka pre vodiča i spolujazdca.
V základnej päťmiestnej verzii je objem kufra 400 litrov, ten sa po sklopení zadných sedadiel zväčší na 920 litrov. Dokonca ak využijete voľné miesto za prednými sedadlami po strop, získate v priestore objem až 1 500 litrov.
Úložný priestor potom tvorí rovná plocha a kolmé steny sú bez rušivých výčnelkov, čo je veľmi praktické. Praktické sú tiež odkladacie zásuvky pod prednými sedadlami.
Pre nás bol trošku sklamaním vysoký posed, no najmä veľmi hlučný ventilátor s duálnou klimatizáciou. Na druhej strane sme ocenili dotykové (elektrické) ovládanie všetkých štyroch okien. K plusom zaraďujeme aj vyhrievanie predných sedadiel a indikátor radenia prevodových stupňov, ktorý bude pre niektorých vodičov určite výbornou pomôckou v snahe o úspornú jazdu.
Základné údaje testovaného auta
Opel Meriva 1,4T
Objem motora (cm3) 1 364
Výkon (kW/k) 88/120
Krútiaci moment (Nm) 175
Max. rýchlosť (km/h) 188
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,1
Cena testovanej verzie 15 950 €
Najlacnejšia verzia 13 500 €
+ Plusy
Podvozok spoľahlivo tlmí nerovnosti
Vnútorný hluk v kabíne je minimálny
Variabilita interiéru a úložného priestoru
- Mínusy
Veľmi hlučná klimatizácia