Opel Insignia Sports Tourer 2,0 CDTi BiTurbo
Technológie servíruje plnými priehrštiami: Aktivity tradičnej automobilovej značky z Nemecka majú celkovo veľmi široké pole pôsobenia. V strednej triede postupnými krokmi uviedla na trh najprv sedan a liftback Insignia (2008), nasledujúci rok prišla na trh verzia kombi označená ako Sports Tourer, v roku 2010 sa dočkali priaznivci pohonu 4x4 (pre 2,0 CDTi), ako aj športovo ladenej Insignie OPC (automat). Vlani to bola Insignia OPC Unlimited a portfólio tiež posilnil malý, úsporný, no pritom výkonný motor 1,4 Turbo.
Každoročné dávkovanie po kvapkách zavŕšil Opel počiatkom roku 2012, keď svoju kolekciu rozšíril o model Insignia 2,0 CDTI BiTurbo. Bonusom je podvozok SuperSport, sľubujúci nové zážitky. Pochopiteľne, neodolali sme, aby sme neotestovali aj tento najnovší prírastok do rodiny - dvakrát preplňovaný motor a výrobcom avizovanú priemernú spotrebu pod sedem litrov. To všetko v najbohatšie vybavenej verzii Cosmo.
Popri novom agregáte so zdvojeným turbom je v tejto Insignii, kde má prioritu predný pohon, rozšírená bezpečnostná výbava - napríklad sme si pochvaľovali adaptívny tempomat, či dôrazné varovanie pred hroziacou kolíziou s autom pred nami. Tempomat prispôsobí rýchlosť podľa auta pred vami a v prípade potreby vás aj pribrzdí v potrebnej miere. Ak hrozí kolízia, ozve sa akustický varovný signál a na displeji sa rozbliká neprehliadnuteľný výstražný symbol.
Vráťme sa však do pokojnej premávky. Počas jazdy je v kabíne minimálny hluk, a to aj pri vyšších otáčkach motora na diaľnici. Pružný agregát reaguje pohotovo, na druhej strane ostré brzdy vás môžu prekvapiť intenzitou brzdenia. Aj v kritickej situácii dokážu odvrátiť kolíziu, len ten za vami nesmie byť veľmi nalepený. Najmä zásluhou rôznych moderných technológií je jazda v Insignii veľmi komfortná, podvozok si poradí aj s väčšími nerovnosťami bez toho, aby to pasažierov obťažovalo. Nevýhodou veľkého kombi sú malé vonkajšie spätné zrkadlá a taktiež nie je pri určitom nastavení sedadla najlepší výhľad šoféra šikmo vpred. Na frekventovaných križovatkách preto odporúčame radšej dvakrát sa presvedčiť o voľnej ceste, kým na ňu vyrazíte.
BiTurbo s pohonom iba predných kolies má dostatočnú dynamiku aj v režime ECO, takže tlačidlo SPORT sme takmer nepoužívali. Ba aj bez pohonu 4x4 sa dá v podstate tiež zaobísť - pokiaľ nejazdíte v blate a na snehu. Takže verziu s predným pohonom môžeme odporúčať, tým skôr, že potom ušetríte na financiách pri kúpe auta, aj za palivo. Akýmkoľvek pochybnostiam sa jednoducho vyhnete voľbou vhodnej konfigurácie - za príplatok vám Opel ponúkne vybavenie porovnateľné s prémiovými automobilmi strednej triedy. S modelom Insignia má táto nemecká značka schopnosť vyhovieť i náročnejším zákazníkom.
Samostatný odsek si zaslúži adaptívny tempomat, ktorý prispôsobí rýchlosť jazdy vozidlu pred vami, ba v prípade potreby i pribrzdí vašu Insigniu. Brzdy inak účinkujú rýchlo, na bežné brzdenie stačí ľahký dotyk stredného pedálu. Malá páčka radenia šikovne padne do ruky, avšak je troška utopená a pri radení rýchlosti niekedy prekážajú fľaše s nápojmi.
Indikátor radenia je dobrým pomocníkom, najmä ak chcete jazdiť úsporne. Potom vám bude odmenou dojazd aj 1 000 kilometrov na jednu nádrž paliva. Pri rýchlosti 100 km/h sme zaznamenali priebežnú spotrebu 5,1 litra na 100 km, na diaľnici pri 130 km/h to bolo len o liter viac. V kombinovanom režime - vrátane mestskej premávky - sme dosiahli priemernú spotrebu 6,3 litra. Pravda, v meste sme ušetrili palivo pri aktivovanom systéme Stop&Start - otázne však je, koľko deci. V konečnom súčte nepovažujeme permanentné vypínanie a štartovanie motora za markantnú výhodu.
Pri jazde sme si vyskúšali tri režimy jazdy (ECO, SPORT, TOUR), ktoré sa prepínajú tlačidlami, no na diaľnici sme prevažne vystačili s ekonomickým režimom. Dobré body pripisujeme prehľadnej navigácii, ktorá sa nastavuje jednoduchým postupom a navigátorský hlas vás perfektne dovedie do cieľa. Navigačný systém vydáva pokyny včas, aj grafika je na úrovni. Navigáciu môže pohotovo ovládať aj spolujazdec, keďže otočný ovládač má po ruke na stredovej konzole medzi sedadlami. Počas jazdy na dlhej trase je výhodné automatické prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel, samozrejmosťou je osvetlenie priestoru do zákruty pri zatáčaní Insignie.
Kvalitne spracovaný interiér zapôsobí na pasažierov svojou útulnosťou, ergonómia znesie aj prísnejšie kritériá. Za veľmi pohodlnými vyhrievanými prednými sedadlami však zostáva iba skromný priestor pre pasažierov na zadných sedadlách. A to napriek impozantným rozmerom (dĺžka 4,9 m, šírka 2 metre).
V kontraste s tým je batožinový priestor veľkorysý - v základnom usporiadaní 540 litrov, po sklopení zadných sedadiel 1 530 litrov. Piate dvere sa otvárajú i zatvárajú elektricky. Pod rovnou podlahou je dvojité dno, kam sa dá uložiť aj menší nákup. Po otvorení 5. dverí signalizujú pozíciu auta v noci dodatkové svetlá pod dvermi. Vtipné riešenie, ktoré viaceré iné automobilky nevyužívajú.
Cez panoramatickú sklenú strechu môžete obdivovať nočnú oblohu, elektrickú roletu si môžete zatiahnuť, ak vás obťažuje ostré slnko. Roletky sú aj na bočných zadných dverách. Ku komfortu patria taktiež dve pamäte elektrického nastavenia sedadla vodiča. Výklopné strešné okno je tiež posuvné, pasažierov chráni pred náporom vetra sieťka v podobe deflektora.
Základné údaje testovaného auta
Opel Insignia ST 2,0 CDTi BiTurbo
Objem motora (cm3) 1 956
Výkon (kW/k) 143/195
Krútiaci moment (Nm) 350
Max. rýchlosť (km/h) 225
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,8
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 6,8
Cena testovanej verzie 32 090 €
Najlacnejšia verzia 26 190 €
+ Plusy
Útulný interiér, kvalitné spracovanie
Veľmi pohodlné vyhrievané sedadlá
Ticho v kabíne, pružný motor, ostré brzdy
- Mínusy
Malé vonkajšie spätné zrkadlá
Skromný priestor na zadných sedadlách