Opel Corsa Sport 1,0 Turbo
Malá rybka do veľkej vody: Na prvý pohľad to znie ako protirečenie: prívlastok Sport v spojení s malým jednolitrovým motorom, ktorému stačia 3 pracovné valce. A k tomu ešte turbodúchadlo. Ale pri pohľade do technických údajov zbystrí pozornosť aj laik. Veď sľubovaný výkon 85 kW znie naozaj sľubne.
Kým základná verzia s motorom 1,2 l (51 kW) sa predáva za 7 990 €, akčná cena verzie Corsa Sport 1,0 Turbo (85 kW) je 12 590 €, no vyšperkované, maximálne vybavené vozidlo, aké sme testovali, vás vyjde na 16 580 €. Otázka znie: kúpiť si ho za tie peniaze alebo nie?
Na úvod azda vymenujme, čo tvorí príplatkové vybavenie v cene približne 4 000 €. Dostanete predné hmlovky (180 €), vyhrievané čelné sklo (140 €), automatickú klimatizáciu (300 €), balík Driver Assistance 1 so signalizáciou nechceného vybočenia z jazdného pruhu, rozpoznávaním dopravných značiek, varovaním pred čelnou kolíziou, indikáciou vzdialenosti; v tomto balíku je tiež vnútorné spätné zrkadlo s automatickou clonou a diaľkové svetlomety s automatickým tlmením - toto všetko za 570 €. Ďalej je za príplatok vyhrievanie predných anatomicky tvarovaných sedadiel a vyhrievanie volantu (260 €), 17-palcové hliníkové disky (100 €),
bixenónové predné reflektory s denným svietením LED (700 €), parkovací asistent a signalizácia vozidla v tzv. slepom uhle (580 €), zadná parkovacia kamera (300 €). Za ďalších 400 € sme mali v testovanom aute audiosystém IntelliLink so 7" dotykovou obrazovkou, s ktorou bolo radosť pracovať. Napríklad sme si mohli predvoliť až 35 rozhlasových staníc.
Resumé: Opel Corsa Sport dokáže maximálne spríjemniť jazdu, ak si chcete obstarať malé štvormetrové auto s premysleným konštrukčným základom a množstvom moderných asistenčných systémov. Veď ešte sme nespomenuli tempomat s jednoduchým ovládaním na volante, ktorý patrí už k základnému vybaveniu 5-dverovej verzie Sport; na druhom ramene volantu sa nachádzajú ovládače rádia. Medzi otáčkomerom a rýchlomerom je displej s informáciami o spotrebe, najazdených kilometroch, dojazde a podobne.
V základnom usporiadaní je objem kufra troška menší (285 litrov), po sklopení zadných operadiel sa zväčší na 1 120 litrov. Pasažieri majú dostatok priestoru na nohy i nad hlavami. Obe predné anatomicky tvarované sedadlá sú nastaviteľné aj výškovo. Malé vonkajšie zrkadlá boli jednou z mála vecí, ktoré od nás získali výrazné znamienko mínus. Nevyhovuje ani riešenie lakťových opierok na predných dverách, ktoré sú - najmä pri posunutí sedadla viac dozadu - mimo prirodzeného pohybu lakťa.
Celkovo pôsobí Corsa Sport moderne a zaujímavo, má jednoduché tvary a vnútri získate pocit exkluzivity. Dokonca výrobca vám umožňuje vytvoriť si originál podľa vlastného vkusu.
V prípade testovaného modelu vsadil Opel na úplne nový hliníkový agregát 1.0 Turbo s tromi valcami, ktorý nás od prvej chvíle príjemne prekvapil kultivovaným chodom a dostatkom sily už od voľnobehu. Do kabíny sa prenáša (aj pri vyšších otáčkach) len malý hluk; moderný agregát môžete vytáčať aj nad 5 000 otáčok, no na druhej strane plynulo zrýchľuje už od tisíc. Na šiesty prevodový stupeň sa dá plynulo jazdiť už od rýchlosti okolo 60 km/h. Takže tento litrový motor môžeme bez obáv označiť za jeden z najlepších malých zážihových agregátov na trhu.
S charakterom trojvalca výborne ladí úplne nová 6-stupňová manuálna prevodovka. Radiaca páka má presný chod a jednotlivé prevody majú ideálny pomer. Motor ochotne reagoval na najmenší pohyb plynového pedálu, pričom ani pri vysokých rýchlostiach sme nezaznamenali nadmernú hlučnosť. Pochvalu si zaslúži aj aerodynamika karosérie; spoľahlivo odolávala i pri silnom bočnom vetre...
Corsa je najmä v mestskej premávke priam ideálne auto - dá sa s ním plynulo jazdiť na šestke aj pri dodržiavaní rýchlostného limitu. Vďaka pružnému zrýchleniu dokáže poraziť ktoréhokoľvek z rovnocenných konkurentov v segmente malých áut. Medzi výrazné plusy zapisujeme dobrú akceleráciu, výborné brzdy, bezproblémovú ovládateľnosť aj na malom priestore a tiež kvalitné spracovanie interiéru.
Systém stop-start reaguje rýchlo, ale pri pomalej jazde v kolóne sme ho radšej vypínali. Funkcia City umožňuje aj krehkým slečnám otáčať volantom ľahko, ako keď miešajú vareškou polievku v hrnci.
Opel Corsa Sport 1,0 Turbo nás presvedčil o svojich kvalitách aj dobrým držaním stopy pri slalome medzi kužeľmi. Rýchla reakcia vozidla ho pomáhala s istotou udržiavať vo zvolenej stope. Ak hrozilo nebezpečenstvo šmyku, pohotovo sa aktivoval systém ESP. Elektronika a tvrdší podvozok nenechávali nič na náhodu.
Čo sa týka spotreby, v priemere sme sa dostali nad 6 litrov, presnejšie 6,4 litra, ale načim povedať, že väčšinu kilometrov sme jazdili športovým štýlom. Ak sme zvoľnili a na rovine aktivovali tempomat, bola priebežná spotreba benzínu pri rýchlosti 100 km/h len 4,4 litra a pri 130 km/h ukázal displej 5,3 litra. Celkový priemer po skončení testovania dosiahol spomínaných 6,4 litra a dojazd na jednu nádrž benzínu bol 600 kilometrov.
Technické údaje výrobcu auta
Opel Corsa Sport 1,0 Turbo
Objem motora (cm3) 999
Výkon (kW/k) 85/115
Krútiaci moment (Nm) 170
Max. rýchlosť (km/h) 195
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,3
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,9
(Skutočná spotreba pri teste 6,4)
Cena testovanej verzie 16 580 €
Najlacnejšia verzia 7 990 €
+ Výrazné plusy
Veľkosť priestoru v kabíne
Tichý motor, aerodynamika
Akcelerácia, manévrovateľnosť
- Najväčšie mínusy
Malé vonkajšie zrkadlá
Nevhodné riešenie lakťových opierok