Nissan X-Trail 1,6 dCi
Rodinný priateľ s veľkými svalmi: Až sedem pasažierov odvezie Nissan X-Trail na úkor priestoru za nimi alebo poskytne veľký batožinový priestor za sedadlami v druhom rade, keď sedí v aute päť osôb. Treťou alternatívou sú sklopené zadné sedadlá v druhom i treťom rade. Taká je prvotná vizitka tretej generácie tohto modelu, ktorý svojím výzorom zapadá do klasickej šablóny daného segmentu.
Nie je to teda vyslovene offroad, ale skôr mohutné SUV do mesta. Z ohlasov, ktoré sme vyzbierali medzi motoristami počas testovania vyplýva, že hranatejšia a vyššie postavená karoséria predchodcov sa im páčila viac. Nastupujúca generácia je však opticky bližšie k vozovke, pričom predná časť pripomína menší Qashqai. Podobne je to aj v interiéri, čo však nie je na škodu, keďže ergonómia je na dobrej úrovni.
Anatomicky tvarované predné sedadlá sú vyhrievané a elektricky ovládateľné. Na zadných v 2. rade je dostatok priestoru, ale v treťom rade sú dve sedadlá určené len pre deti. Dospelý si totiž nemá kam uložiť nohy. Okrem toho, ak tieto sedadlá vyklopíte z podlahy, zmenší sa objem kufra na nevýrazných 135 litrov. Sedadlá v prostrednom rade sú posuvné a sklopné, takže batožinový priestor si môžete upraviť podľa potreby.
Na trojramennom volante sú ovládače rádia (vľavo) a tempomatu (vpravo), ako aj dve tlačidlá na telefón. Sklená strecha s posuvnou clonou dovoľuje cez deň viac osvetliť kabínu a v noci navodí romantikom príjemnú atmosféru s hviezdnou oblohou. Vonkajšie zrkadlá s dostatočne veľkou plochou sú sklápateľné.
Na monitore v strede prístrojového panelu sa po zaradení spiatočky ukáže situácia za vozidlom, ako aj záber kamery z vtáčej perspektívy, takže je dobre vidieť bočný odstup od vozidiel alebo prekážky. Obraz je farebný a týmto vybavením Nissan jasne knokautuje konkurentov a výrazne boduje u zákazníkov.
Auto sa odomyká a zamyká dotykom miniatúrneho tlačidla na kľučkách predných dverí, štartuje sa tlačidlom pod volantom. Na malom displeji pred vodičom je zreteľná signalizácia odporúčaného rýchlostného stupňa, nechýba systém stop&start a pri vonkajších zrkadlách je výrazná signalizácia prítomnosti iného vozidla vo vedľajšom pruhu. Toto všetko i rozmiestnenie ovládacích prvkov v kabíne hodnotíme kladne.
Podvozok je príjemný, pochvalu si zaslúži akcelerácia auta, aj účinné brzdy; pri rýchlom prejazde zákruty sa však vozidlo mierne nakláňa, čo vodiča nepriamo nabáda zvoľniť tempo. Z hľadiska bezpečnosti je však poruke pohon 4x4, ktorý sa prepína otočením kotúča medzi prednými sedadlami.
Jediným agregátom pod kapotou X-Trailu je diesel 1,6 dCi pôvodom od Renaultu. Disponuje výkonom 96 kW (130 k) a krútiacim momentom 320 Nm, nie je však ochotný zrýchľovať z nižších otáčok ako 1 700. Až potom potiahne razantnejšie. Na šiesty prevodový stupeň sa dá s týmto mohutným SUV jazdiť úsporne, ak motor zbytočne nevytáčate do otáčok. Na rovine sme dosiahli pri stovke spotrebu len 3,8 litra, na diaľnici pri 130-ke bola priebežná spotreba 5,8 litra.
V ideálnych podmienkach sme na rovine krátkodobo udržali priemernú spotrebu na úrovni 4,6 litra, po skončení testu však bol priemer v kombinovanom režime 6,2 litra na 100 km. S dojazdom 750 kilometrov v reálnych podmienkach sme boli spokojní.
Agregát je dobre odhlučnený, X-Trail sa pohybuje na asfaltke s príjemnou ľahkosťou.
Pri základnom nastavení je aktívny pohon predných kolies, v móde AUTO pripája zadné kolesá do záberu elektromagnetická spojka (podľa potreby). V režime 4x4 Lock sa potom aktivuje stály pohon všetkých kolies, čo je vhodné pre jazdu na horších povrchoch pri nižších rýchlostiach. Svetlá výška auta 21 cm dovoľuje dobrú priechodnosť terénom.
Záverečné hodnotenie je stručné: interiér Nissanu X-Trail je vzdušný, sedíte v pohodlných sedadlách a na sedenie je v aute skutočne miesta až-až. Je to výborné rodinné auto s variabilným interiérom.
Technické údaje výrobcu auta
Nissan X-Trail 1,6 dCi
Objem motora (cm3) 1 598
Výkon (kW/k) 96/130
Krútiaci moment (Nm) 320
Max. rýchlosť (km/h) 186
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 11,0
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 5,3
(Skutočná spotreba pri teste 6,2)
Cena testovanej verzie 23 400 €
Najlacnejšia verzia 23 400 €
+ Výrazné plusy
Veľkorysý priestor pre cestujúcich v 2. rade
Príjemný podvozok, výborné brzdy
Kamerový systém z vtáčej perspektívy
- Najväčšie mínusy
Stĺpik A prekáža vo výhľade šikmo dopredu
Obmedzený záťah motora v nízkych otáčkach