Opel Astra GTC 2,0 CDTI 165 Sport
Sivá myška rada popreháňa kocúrov: Hoci v portfóliu sú aj nápadnejšie farby, importér značky Opel nám poskytol na test Astru GTC Sport (s výkonom 165 koní) len v nenápadnej sivo belasej. Paradoxne ju na polícii zapísali do dokladov ako bielu metalízu. Tak, či onak - farba hrala rolu len pokiaľ ide o reakcie okolia na nenápadnú (teda obyčajnú) Astru. Niekomu sa zdala zaujímavá, inému nudná...
Jej podceňovanie zo strany šoférov v iných (evidentne málo výkonných) autách sa však veľmi rýchlo ukázalo ako omyl. Lebo „sivá myška" ich rýchlo odsunula do pozície štatistov. To v prípade, že dieselová Astra GTC využila svoj výkonový potenciál a veľký krútiaci moment. A že sa dokáže pekne rozšantiť, presvedčili sme sa na kopcovitej trase plnej ostrých zákrut.
Záťah motora bol najmä v športovom režime citeľný, na postupne silnejúci účinok bŕzd (podľa zošliapnutia pedálu) sme si čoskoro zvykli a keď sme namiesto režimu Tour stlačili tlačidlo Sport, dokázali sme športové ambície vrchovato naplniť. Napokon, pri maximálnej (výrobcom udávanej) rýchlosti 210 km/h sa ani iné nedalo čakať. Pneumatiky s rozmerom 235/50 - 18 sa nám však zdali zbytočne veľké. Na toto auto by azda stačili sedemnástky...
Príjemným prekvapením pri športovej jazde počas celého testu boli výsledné hodnoty spotreby. Na rovine, s aktivovaným tempomatom sme zaznamenali pri rýchlosti 100 km/h priebežnú spotrebu 4,3 litra, pri 130 km/h len 5,1 litra a až keď sme ručičku posunuli na 140 km/h, spotreba začala rásť a dosiahla 6,6 litra. V kombinovanom režime bol po skončení testu priemer spotreby 6,9 l/100 km. Dojazd 900 kilometrov pri dodržiavaní bežných rýchlostných limitov taktiež patrí medzi lichotivé hodnoty.
Interiér nás zaujal moderným dizajnom, línie prístrojového panelu lahodia oku. Červené podsvietenie dverí, stredového panelu i prístrojov navodzuje športovú atmosféru, nabitú dynamikou. Vodič si môže tlačidlami na stredovej konzole zvoliť režim Tour alebo Sport. Rovnako tak môže vypnúť systém Stop&start - napríklad pri pomalej jazde v kolóne, kde by mu motor každú chvíľu zhasínal. Na ramenách volantu, ktorý je nastaviteľný v štyroch smeroch, je ovládanie rádia i tempomatu. Pri jazde v noci si vodič môže regulovať intenzitu červenej farby na info displeji kolíkom medzi kruhovými prístrojmi.
Anatomicky tvarované predné sedadlá pravdepodobne nebudú vyhovovať štíhlejším postavám, lebo ich bočné opory sú od seba dosť vzdialené a teda nedržia telo pri prejazde zákrut. Ocenili sme však výsuvné sedáky predných sedadiel, ktoré účinne podoprú stehná vodiča i spolujazdca. Na zadných sedadlách zostáva iba minimum miesta - sú skôr núdzové. Vtipne je riešené otváranie veka batožinového priestoru - dotykom spodného polkruhu znaku Opel na veku kufra.
Na záver niekoľko drobností, ku ktorým máme výhrady: na malej ploche vonkajších zrkadiel vodič občas nezbadá auto vo vedľajšom pruhu; ich tvar je zrejme daňou aerodynamike. Len slabou náplasťou je, že zrkadlá sa dajú sklápať k bočným oknám. Koniec páky ručnej brzdy je príliš blízko k stredovej konzole, takže v náhlivosti si vodič môže o okraj konzoly naraziť prsty.
Základné údaje testovaného auta
Opel Astra GTC 2,0 CDTI
Objem motora (cm3) 1 956
Výkon (kW/k) 121/13065
Krútiaci moment (Nm) 320
Max. rýchlosť (km/h) 210
Zrýchlenie 0 - 100 km (s) 10,5
Kombinovaná spotreba (l/100 km) 4,4
Cena testovanej verzie 34 150 €
Najlacnejšia verzia 24 500 €
+ Plusy
Priaznivá spotreba, dynamika jazdy, brzdy
Elegantné červené podsvietenie interiéru
Dojazd takmer 1 000 km pri úspornej jazde
- Mínusy
Malá plocha vonkajších zrkadiel
Rukoväť páky ručnej brzdy je blízko konzoly
Zbytočne veľký priemer 18" pneumatík